Nový pohled na fenomén soutěže (nejen) ve školním prostředí
Roč.14,č.1(2009)
Lidé ve škole a jejich vztahy
Tento článek reflektuje soudobou, v sociálních vědách nejpřijímanější, definici soutěží a soutěživosti založenou na tzv. vzájemné negativní závislosti při dosahování cílů a poukazuje na její nedostatečnou schopnost zahrnout celý fenomén. Současně nabízí novou možnost definice, inspirovanou poněkud jiným oborem, filozofií her, konkrétně jednou jeho teorií, v níž je kompetice představena jako jeden z principů obecně lidského konání. Redefinicí je pak umožněn značný posun ve vnímání celého jevu a problematiky s ním spojené. Tento nový úhel pohledu umožňuje sestavit funkční typologii soutěží a soutěživých situací. Ta, ve spojení s jejich již dříve známým rozdělením podle vlivu na zúčastněné na tzv. destruktivní a konstruktivní soutěživé situace, může velmi dobře posloužit jako nové východisko pro odborné uchopení tématu soutěživosti. Tématu, o kterém systematicky a celistvě odborná pedagogická literatura doposud bohužel nepojednává, ale které, domnívám se, je jedním z velmi důležitých (i když možná trochu neviditelných) stavebních kamenů reálné podoby českého školství. To potvrzuje také kvalitativní empirické šetření, jehož některé výsledky spojené s tím, jak učitelé soutěživost vnímají a jak a proč se soutěživostí ve výuce pracují, článek pro doplnění teoretické části představuje.
klíčová slova: soutěž, soutěživá situace, konstruktivní a destruktivní kompetice, přínosy a rizika soutěží
Copyright © Studia paedagogica