Štědrovečerní rituály v rodinách žáků 3. a 4. tříd
Roč.18,č.1(2013)
Studia paedagogica
Předložený text popisuje výsledky kvalitativní výzkumné sondy, která se zaměřovala na jeden specifický obsah rodinné výchovy, konkrétně pak na to, jak žáci třetích a čtvrtých tříd základních škol popisují Štědrý večer ve své rodině a proces předávání dárků. Na základě našeho šetření, jehož se účastnilo 62 respondentů, prezentujeme, jakým z působem žáci vysvětlují objevení dárků pod stromkem, a zachycují následující procesy jejich předávání a rozbalování. V důsledku toho můžeme konstatovat, že Štědrý den je vystavěn na dvou typech rituálů, které děti již v tomto věku začínají samy reprodukovat.
rituály; Vánoce; tradice; rodina
FLOREC, V. (2001). Vánoce v české kultuře. Praha: Vyšehrad.
HERYNEK, P. (2005). České Vánoce. Praha: Grada.
KAŠČÁK, O. (2009). Význam a miesto riuálov v pedagogickej teórii a praxi. Pedagogická orientace, 19(2), 38–52.
MOŽNÝ, I. (1990). Moderní rodiny (mýty a skutečnosti). Brno: Blok.
MOŽNÝ, I. (2006). Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
PEŠKOVÁ, J., & SCHÜCKOVÁ, L. (1991). Já člověk: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ŠEĎOVÁ, K. (2007). Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido.
ŠVAŘÍČEK, R., & ŠEĎOVÁ, K., et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál.
ZÍBRT, Č. (2006). Veselé chvíle v životě lidu českého. VII. Vánoce. Hoj, ty Štědrý večere. Praha: Vyšehrad.
Copyright © Studia paedagogica