Realismus hudebního divadla Waltera Felsensteina – pravda, nebo mýtus?

Roč.20,č.1(2017)

Abstrakt
Studie se zabývá konceptem hudebního divadla, jenž je spjat s tvorbou významného německého operního režiséra Waltera Felsensteina (1901–1975). Východiskem se stala monumentální monografie Borise Kehrmanna Vom Expressionismus zum verordneten "Realisti­ schen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951 (2015), podrobující zásadní revizi představu o Felsensteinovi jako o režisérovi, který ve svých operních inscenacích realizoval přístupy realismu jakožto uměleckého stylu. Přítomná studie si neklade za cíl pouhou sumarizaci základních tezí Kehrmannovy knihy. Ohlas a recepce Felsensteinových operních režií v zahraničí, zejména pak v zemích tzv. východního bloku, autorky přivedly k nutnosti přezkoumat situaci v domácím kontextu, resp. v českých operních divadlech. Záměrem bylo položit si otázku, jak byl Felsensteinův vklad do inscenování opery přijímán v českém prostředí a zda tu našel své stoupence.

Klíčová slova:
Walter Felsenstein; Komická opera v Berlíně; hudební divadlo; operní režie; realismus; socialistický realismus; české operní divadlo

Stránky:
88–121
Reference

ANTAROWA, Konkordija. 1951. Studioarbeit mit Stanislawski. Dreißig Gespräche über System und Elemente schöpferischer Arbeit und fünf Gespräche über die Arbeit an der Oper "Werther" von Massenet. Berlin: Henschel, 1951.

BAJER, Jiří. 1962. Achillova pata Komické opery? [Achilles' Heel of the Comic Opera?]. Divadelní noviny 5 (1962): 23: 8.

BOR, Vladimír. 1962. Bystrouška v berlínském podání [The Cunning Little Vixen in Berlin Production]. Lidová demokracie (31. 5. 1962).

BOR, Vladimír. 1962. Komická opera zahájila Othellem [The Comic Opera Opened With Othello]. Lidová demokracie (26. 5. 1962).

BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1956. Felsensteinovy inscenace v Praze [Felsenstein's Productions in Prague]. Divadlo 7 (1956): 7: 597–601.

BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1959. Zápas o pravdu v opeře [Fight for the Truth in Opera]. Divadlo 10 (1959): 10: 780–788.

BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1962. Komická opera a my [The Comic Opera and Us]. Kultura VI (1962):22: 4.

BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1965. O současné operní inscenaci [On the Current Opera Productions]. Mladá fronta (21. 11. 1965).

BROŽOVSKÁ, Jarmila. 1966. Musiktheater – současné operní divadlo? [Musiktheater – A Current Opera Theatre?]. Divadlo 17 (1966): 2: 76–78.

BURIAN, Karel Vladimír. 1979. Walter Felsenstein. Praha: Supraphon, 1979.

FELSENSTEIN, Walter. 1956. Příspevěk k diskusi o hudebním divadle [To the Discussion of Music Theatre]. Divadlo 7 (1956): 7: 602–603.

FELSENSTEIN, Walter a Siegfried MELCHINGER. 1964. Hudobné divadlo [The Music Theatre]. Bratislava: Štátne hudobné vydavateľstvo, 1964.

FELSENSTEIN, Walter, Götz FRIEDRICH a Joachim HERZ. 1970. Musiktheater. Beiträge zur Methodik und zu Inszenierungs-Konzeptionen (hg. von Stephan Stompor). Leipzig: Philipp Reclam, 1970.

FELSENSTEIN, Walter. 1976. Schriften zum Musiktheater (hg. von Stephan Stompor). Berlin (DDR): Henschel, 1976.

FELSENSTEIN, Walter. 1991. Theater. Gespräche, Briefe, Dokumente (hg. von Ilse Kobán). Berlin: Edition Hentrich, 1991.

HERRMANNOVÁ, Eva a Vladimír LÉBL. 1962. Janáček, Felsenstein a Komická opera [Janáček, Felsenstein, and the Comic Opera]. Literární noviny XI (1962): 23: 1 a 3.

HINTZE, Werner, Clemens RISI a Robert SOLLICH (Hrsg.). 2008. Realistisches Musiktheater. Walter Felsenstein: Geschichte, Erben, Gegenpositionen. Berlin: Theater der Zeit (Recherchen 51), 2008.

KAŠLÍK, Václav. 1987. Jak jsem dělal operu [How I Staged Opera]. Praha: Panton, 1987.

KEHRMANN, Boris. 2015. Vom Expressionismus zum verordneten "Realistischen Musiktheater". Walter Felsenstein – Eine dokumentarische Biographie 1901 bis 1951. [Dresdner Schriften zur Musik. Hochschule für Musik Carl Maria von Weber Dresden, hg. von Matthias Herrmann), Bd. 3, 2 Teile]. Marburg: Tactum, 2015.

KRISTI, Grigori W. 1954. Stanislawskis Weg zur Oper. Berlin: Henschel, 1954.

KRIŠKA, Branislav. 1970. Režisér – autorita – tradícia [Theatre Director, Authority, and Tradition]. Hudobný život II (1970): 21 (6. 11. 1970): 1 a 8.

PACLT, Jaromír. 1959. Felsensteinův Othello [Felsenstein's Othello]. Divadelní noviny 3 (1959/60): 4: 8.

PEČMAN, Rudolf. 1962. Felsensteinova koncepce opery [Felsenstein's Concept of Opera]. Host do domu IX (1962): 7: 323.

PEČMAN, Rudolf. 1966. Hudební divadlo k diskusi [Music Theatre in Discussion]. Věda a život (1966): 3: 191–192.

PEČMAN, Rudolf. 1977. Principy hudebního divadla a interpretační styl oper Janáčkových (Kritická retrospektiva jako podnět k zamyšlení) [Principles of Music Theatre and the Interpretation Style of Janáček's Operas. Critical Retrospect as an Impuls for Rethinking]. Program Státního divadla Brno XLVII (1977): 9: 315–320.

PROCHÁZKA, Jaroslav. 1962. Dvakrát s Waltrem Felsensteinem [Walter Felsenstein Twice]. Divadelní noviny 5 (1962): 16–17: 8.

STANISLAVSKIJ, Konstantin Sergejevič. 1954. K. S. Stanislavskij o operním divadle [Stanislavski on the Opera Theatre]. Sovětské divadlo IV (1954): 3: 295–301.

SYCHRA, Antonín. 1962. Nad tvorbou W. Felsensteina [Notes to W. Felsenstein's Work]. Tvorba 27 (4. 7. 1962): 23: 538–539.

ŠALDOVÁ, Lenka. 2005. Česká operní režie v šedesátých letech 20. století [Czech Opera Direction of the 1960s]. Disertační práce [Dissertation Thesis]. Praha. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta [Charles University, Faculty of Arts].

ŠEFL, Vladimír. 1962. Komická opera a opera [The Comic Opera and the Opera]. Hudební rozhledy 15 (1962): 13: 540–542.

ŠTROS, Ladislav. 1995/96. Jak jsem v Praze inscenoval Janáčka [How I Staged Janáček in Prague]. Opera. Informační zdroj SOP (1995/96): 3 (26): 23–24.

ŠTROS, Ladislav, Pavel PETRÁNĚK a Daniel JÄGER. 2006. Má cesta operou [My Operatic Journey]. Praha: Národní divadlo, 2006.

TONCROVÁ, Dana. 2000. Miloš Wasserbauer a jeho hledání realistické scénické interpretace v opeře (Tvorba Miloše Wasserbauera ve Státním divadle Brno v letech 1958–1970) [Miloš Wasserbauer and His Strive for the Realistic Scenography in Opera. Miloš Wasserbauser's Work in the State Theatre in Brno, 1958–1970]. Diplomová práce [Diploma Thesis]. Brno. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta [Masaryk University, Faculty of Arts].

iv [VOJTĚCH, Ivan]. 1962. Dilema operního herectví. Felsenstein 1962 [Dillema of Operatic Acting. Felsenstein 1962]. Divadlo 13 (1962): 7: 52–53.

WASSERBAUER, Miloš. 1957. Princip realistické scénické interpretace v opeře [Principles of the Realistic Scenography in Opera]. Divadlo 8 (1957): 3: 211–214.

Metriky

0


13

Views

0

PDF views