Filosofické aspekty Estetiky performativity Eriky Fischer-Lichte

Roč.23,č.2(2020)

Abstrakt
V tomto článku formuluji filosoficky orientovaný příspěvek k diskuzi nad stěžejním dílem německé teatroložky Eriky Fischer-Lichte Estetika performativity. Zaměřuji se na způsob, jakým se Fischer-Lichte odvolává na filosofické koncepce (zejména fenomenologii, poststrukturalismus a filosofii hry) při své interpretaci performančního umění a jeho estetiky. Ačkoli Fischer-Lichte tvrdí, že postupuje v tradici post-strukturalismu a odvolává se na Judith Butler, aby se jí podařilo dekonstruovat novověký dualismus, svými východisky a argumentačním postupem to popírá. Její blízkost k Judith Butler se tak stává pouze proklamativní. Klíčový úhybný manévr provede Fischer-Lichte ve chvíli, kdy se rozhodne operovat s performativitou na poli estetiky, kterou odlišuje od každodenní performance člověka ve světě. Obdobný úkrok lze u Fischer-Lichte vystopovat i v rámci interpretace tělesnosti (Leib – Körper) a ve výkladu fenoménu hry. Své pojetí performančního umění nakonec opírá o avantgardní principy a její reflexe paradoxně potvrdí novověký dualismus v jeho převrácené podobě.

Klíčová slova:
estetika performativity; performativ; prézentnost; Leib; Körper; událost; Butler; Fischer-Lichte

Stránky:
13–29
Reference

AUSLANDER, Philip. 2006. From Acting to Performance. London/New York: Routledge, 2006.

AUSTIN, John Langshaw. 2000. Jak udělat něco slovy. Praha: Filosofia, 2000.

BUTLER, Judith. 1990. Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. In Sue-Ellen Case (ed.). Performing Feminism: Feminist Critical Theory and Theatre. Baltimore/London: Johns Hopkins University Press, 1990: 270–282.

BUTLER, Judith. 1997. Excitable Speech: A Politics of the Performative. New York: Routledge, 1997.

BUTLER, Judith. 2017. When Gesture Becomes Event. Anna Street, Julien Alliot and Magnolia Pauker (edd.). Inter Views in Performance Philosophy. Crossings and Conversations. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017: 171–191.

CARLSON, Marvin. 2018. Performance. A Critical Introduction. London: Routledge, 2018.

DERRIDA, Jacques. 1993. Texty k dekonstrukci. Práce z let 1967–72. Bratislava: Archa, 1993.

ERICKSON, Jon. 1995. The Fate of the Object: From Modern Object to Postmodern Sign in Performance, Art and Poetry. Ann Arbor (MI): University of Michigan Press, 1995.

FISCHER-LICHTE, Erika. 2011. Estetika performativity. Přeložila Markéta Polochová. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011.

FINK Eugen. 1992. Oáza štěstí. Praha: Mladá Fronta, 1992.

FRIED, Michael. 1968. Art and Objecthood. In Gregory Battcock (ed.). Minimal Art: A Critical Anthology. New York: Dutton, 1968: 116–147.

GREENBERG, Clement. 1961. Art and Culture: Critical Essays. Boston: Beacon Press, 1961.

HERRMANN, Max. 1981. Über die Aufgaben eines theaterwissenschaftlichen Instituts. In Helmar Klier (ed.). Theaterwissenschaft im deutschsprachigen Raum. Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1981.

HUIZINGA, Johan. 1971. Homo ludens. Praha: Mladá Fronta, 1971.

KOUBOVÁ, Alice. 2019. Myslet z druhého místa. K otázce performativní filosofie. Praha: NAMU, 2019.

LAGAAY, Alice. 2001. Metaphysics of Performance. Berlin: Logos Verlag, 2001.

Metriky

22

Views

0

PDF views