Nová fáze recepce dramatického díla Thomase Bernharda?

Roč.24,č.2(2021)

Abstrakt
Studie se nejprve zabývá počáteční fází přijetí dramatického díla Thomase Bernharda českým divadlem a kritikou a akcentací existenciálních témat v inscenacích Divadla Na zábradlí. Následně se věnuje současné interpretaci Bernhardovy dramatiky, groteskně komické stylizaci v podání Národního divadla a poloprofesionálního souboru Depresivní děti touží po penězích. Třetí část studie se koncentruje na společensko-kritickou tematiku Bernhardových satirických textů. Autorka podrobně analyzuje méně známou hru Nad vrcholky strání a výš s ústřední postavou umělce, a to z hlediska kritiky xenofobie, konzervativismu a neonacismu. Vyzdvihuje téma korupce umělce médii a politickou mocí. Bernhardova satirická tvorba získává na aktuálnosti tím, že podobné tendence jsou mimořádně silně přítomné v dnešní společnosti. Studie zkoumá, jak autor v textu Nad vrcholky strání a výš kriticky propojuje nejrůznější předsudky a sexistická klišé s antisemitskými názory, to vše jako výraz pokleslé a nebezpečné mentality soudobé kulturní elity.

Klíčová slova:
Bernhard; Nad vrcholky strání a výš; komeditragédie; groteska; satira; xenofobie; antisemitismus

Stránky:
29–46
Reference

AUGUSTOVÁ, Zuzana. 1995. Ritter, Dene, Voss aneb Jak psát dnes divadelní text [Ritter, Dene, Voss Or How to Write a Theatre Text Today]. Kritický sborník 15 (1995): 1–2: 48–62.

AUGUSTOVÁ, Zuzana. 2003a. Thomas Bernhard. Brno: Větrné mlýny, 2003.

AUGUSTOVÁ, Zuzana. 2003b. Pražské divadelní aktivity Martina Huby [Theatrical Activities of Martin Huba in Prague]. Literární noviny 14 (7. 1. 2003): 2: 12.

AUGUSTOVÁ, Zuzana. 2020. Experiment jako kritika nacismu. Poválečné rakouské experimentální drama [Experiment as a Critique of Nazism. Postwar Austrian Experimental Drama]. Praha: Academia – NAMU, 2020.

BAHR, Ehrhard. 2006. Dějiny německé literatury 2. Od osvícenství k době předbřeznové [History of German Literature 2. From Enlightment to Pre-March Period]. Překl. Markéta Kachlíková. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2006.

BARTHOFER, Alfred. 1981. Vorliebe für die Komödie: Todesangst. Anmerkungen zum Komödienbegriff bei Thomas Bernhard. Vierteljahresschrift des Adalberts-Stifter-Instituts des Landes Oberösterreich 31 (1981): 1–2: 77–100.

BERNHARD, Thomas. 1982. Rede zur Verleihung des Österreichischen Staatspreises. In Otto Breicha und Reinhard Urbach (Hrsg.). Österreich zum Beispiel. Literatur, bildende Kunst, Film und Musik seit 1968. Wien/Salzburg: Residenz Verlag, 1982: 67.

BERNHARD, Thomas. 1998a. Hry I [Plays I]. Překl. Josef Balvín, Tatjana Langášková, Vladimír Tomeš a Jaroslav Bílý. Praha: Divadelní ústav, 1998.

BERNHARD, Thomas. 1998b. Ritter, Dene, Voss, Jednoduše komplikovaně, Alžběta II. [Ritter, Dene, Voss, Simply Complicated, Elizabeth II]. Překl. Zuzana Augustová. Praha: Nakladatelství Pallata – Divadelní ústav, 1998.

BERNHARD, Thomas. 1999. Hry II [Plays II]. Překl. Josef Balvín, Daria Ullrichová a Wolfgang Spitzbardt. Praha: Divadelní ústav, 1999.

BERNHARD, Thomas. 2010a. Hry III [Plays III]. Překl. Zuzana Augustová a Josef Balvín. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2010.

BERNHARD, Thomas. 2010b. Hry IV [Plays IV]. Překl. Zuzana Augustová, Josef Balvín, Václav Cejpek, Jitka Jílková a Barbora Schnelle. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2010.

BERNHARD, Thomas. 2010c. Nad vrcholky strání a výš [Over All the Mountain Tops]. Překl. Zuzana Augustová. In Thomas Bernhard. Hry IV. Praha: Divadelní ústav, 2010: 181–266.

BIRKNER, Nina. 2009. Vom Genius zum Medienästheten. Modelle des Künstlerdramas im 20. Jahrhundert. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2009.

BLAŽEJOVSKÝ, Jaromír. 1998. Brněnské publikum vidělo slavnou inscenaci Divadla na zábradlí. Z rodiny se filozof může i zbláznit [Brno Audience Has Seen a Famous Performance from the Theatre On the Balustrade. A Philosopher Can Go Crazy Because of His Family]. Rovnost 113 (4. 6. 1998): 14.

CEJPEK, Václav. 1994. Černý anděl. Pokus o interpretaci dramatické tvorby Thomase Bernharda [Black Angel. An Attempt on an Interpretation of the Dramatic Works of Thomas Bernhard]. Brno: JAMU, Divadelní fakulta, 1994.

DANĚK, Jiří. 1996. Scénická apoteóza složitosti našeho světa [Scenic Apotheosis of the Complicatedness of Our World]. Práce (20. 6. 1996): 13.

ERML, Richard. 1999. Fascinující pitva herecké duše na Zábradlí. Thomas Bernhard: Divadelník [Fascinating Autopsy of Actor's Soul on the Balustrade. Thomas Bernhard: Histrionics]. Reflex (1999): 9: 53.

GAMPER, Herbert. 1994. Die Künstlerfiguren bei Grillparzer und Thomas Bernhard. In Hidle Haider-Pregler und Evelyn Deutsch-Schreiner (Hrsg.). Stichwort Grillparzer. Wien: Böhlau Verlag, 1994: 108.

HENSEL, Georg. 1982. Gross nicht, aber artig, Frankfurter Allgemeine Zeitung. (29. 6. 1982). In Jens Dittmar (Hrsg.). Thomas Bernhard. Werkgeschichte. Frankfurt am Main: Suhrkamp Taschenbuch, 1990: 225.

HOELL, Joachim. 2004. Thomas Bernhard. Portrét spisovatele a dramatika [Thomas Bernhard. A Portrait of the Writer and Playwright]. Překl. Tomáš Dimter. Praha: Prostor, 2004.

HRBOTICKÝ, Saša. 2019. Národní divadlo uvádí slavnou hru rakouského skandalisty Thomase Bernharda a potvrzuje výjimečnost činohry naší první scény. Sólo pro tři: Ritter, Dene, Voss [The National Theater Presents a Famous Play by the Austrian Scandalist Thomas Bernhard and Confirms the Uniqueness of Our No. 1 Drama Stage. Solo for Three: Ritter, Dene, Voss]. Deník N (21. 11. 2019): 12.

HRDINOVÁ, Radmila. 1996. Trojkoncert hereckých osobností [Tripple Concert of Acting Celebrities]. Právo 7 (1. 7. 1996): 153: 9.

JÄGER, Georg. 2000. Der Schriftsteller als Intellektueller. Ein Problemaufriss. In Sven Hanuschek, Therese Hörnigk und Christine Malende (Hrsg.). Schriftsteller als Intelektuelle. Politik und Literatur im Kalten Krieg. Tübingen: M.Niemeyer, 2000: 1–28.

JAPP, Uwe. 2004. Das deutsche Künstlerdrama. Von der Aufklärung bis zur Gegenwart. Berlin: De Gruyter, 2004.

JUNGMANNOVÁ, Lenka. 1996. Dvojitý paradox: Ritter, Dene, Voss [Double Paradox: Ritter, Dene, Voss]. Literární noviny 7 (7. 9. 1996): 32: 14.

KOBERG, Roland. 2000. Claus Peymann. Aller Tage Abenteuer. Biografie. Berlin: Henschel Verlag, 2000.

KŘÍŽ, Jiří P. 1996. Pitínský balancuje Na zábradlí [Pitínský Balances On the Balustrade]. Český týdeník (1996): 156: 8.

LJUBKOVÁ, Marta. 2019. Thomas Bernhard. Oběd u Wittgensteina. [Lunch at Wittgenstein's] Národní divadlo 1 (září 2019): 26.

LUŇÁKOVÁ, Anna. 2020. Vztahové peklo. Bernhardův text pro herecké trio [Relationship Hell. Bernhard's Text for a Trio of Actors]. A2 16 (2020): 2: 11.

MACHALICKÁ, Jana. 1996. Thomas Bernhard v české premiéře. Slovanské peklíčko u oběda [Thomas Bernhard in the Czech Premiere. Slavic Hell During Lunchtime]. Lidové noviny 9 (19. 6. 1996): 143: 11.

MACHALICKÁ, Jana. 2010. Jak oživit krematorium [How to Liven a Crematorium Up]. Lidové noviny 23 (3. 6. 2010): 9.

MENASSE, Robert. 1990. Die sozialpartnerschaftliche Ästhetik. Essays zum österreichischen Geist. Wien: Sonderzahl Verlagsgesellschaft, 1990.

MIŇOVSKÁ, Jana. 1998. Ritter, Dene, Voss. České divadlo 97/98 [Ritter, Dene, Voss. Czech Theatre 97/98]. Ústecký deník (25. 3. 1998).

MITTERMAYER, Manfred. 1995. Thomas Bernhard. Stuttgart, Weimar: Metzler, 1995.

PAVELKOVÁ, Tereza. 2019. Party u Wittgensteina v roce 2019 [Party at Wittgenstein's in 2019]. Divadelní noviny 30 (10. 12. 2019): 21: 4.

PECKA, Zdeněk. 2009. Thomas Bernhard als zoon politikon. Zur vespäteten Aufnahme Thomas Bernhards und seines Werkes in Tschechien. Dissertation. Universität Wien, 2009.

PEŇÁS, Jiří. 1996. Proklínané Rakousko. Tři lekce Thomase Bernharda [Cursed Austria. Three Lectures of Thomas Bernhard]. Respekt 8 (24. 6. 1996): 26: 18–19.

PRAŽAN, Bronislav. 1996. Dítě v červeném sametu Na zábradlí [A Child in Red Velvet On the Balustrade]. Rozhlas (23. – 29. 9. 1996): 4.

PRAŽAN, Bronislav. 1999. Divadelník coby Martin Huba na Zábradlí [Martin Huba in Histrionics On the Balustrade]. Rozhlas (1999): 19: 4.

PROCHÁZKA, Vladimír. 1996. Není nic hezčího než takové deštivé odpoledne v posteli [Nothing Better than Such a Rainy Afternoon in Bed]. Mladá fronta Dnes 7 (20. 6. 1996): 19.

RESLOVÁ, Marie. 1996. Holé stěny jsem vždycky miloval [I Always Loved Bare Walls]. Týden 3 (24. 6. 1996): 26: 67.

RESLOVÁ, Marie. 2019. Návrat Stivínové do Národního divadla: Bernhard jako sourozenecká klauniáda [Stivínová's Return to the National Theatre: Bernhard as A Clownshow of Siblings]. Aktuálně.cz (9. 11. 2019). [citováno dne 14. 1. 2021]. Dostupné online na https://magazin.aktualne.cz/kultura/divadlo/bernhard-obed-u-wittgensteina-recenze/r~9b591f14030c11ea84c6ac1f6b220ee8/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-zinternetu.

RIETRA, Madeleine. 1987. Thomas Bernhards 'Über allen Gipfeln ist Ruh' – eine fröhliche Literatursatire? In Alexander von Bormann (Hrsg.). Sehnsuchtangst. Zur österreichischen Literatur der Gegenwart. Colloquium an der Universität Amsterdam. Amsterdam: Rodopi, 1987: 75–92.

SCHMIDT-DENGLER, Wendelin. 1999. Tragédie jsou komedie aneb Nepostižitelnost Thomase Bernharda literární vědou [Tragedies are Comedies, Or How the Literary Studies Cannot Cover Thomas Bernhard]. In Thomas Bernhard. Hry II. Praha: Divadelní ústav, 1999: 418–425.

SOPROVÁ, Jana. 1996. Koncert pro tři herce. Ritter, Dene, Voss. Vašáryová, Hadrbolcová, Ornest [A Concert for Three Actors. Ritter, Dene, Voss. Vašáryová, Hadrbolcová, Ornest]. Večerník Praha (1. 8. 1996).

SOPROVÁ, Jana. 1999. Divadelní mág Martin Huba [Martin Huba, a Theatre Mage]. Večerník Praha (22. 1. 1999).

SORG, Bernhard. 1992. Kunst ja, Politik nein. Thomas Bernhard in Österreich. In: Gunter E. Grimm (Hrsg.). Metamorfosen des Dichters. Das Rollenverständnis deutscher Schriftsteller vom Barock bis zur Gegenwart. Frankfurt am Main: Fischer Taschenb. Vlg., 1992: 302–311.

ŠPINAR, Daniel. 2019. Vzpomínka [Reminiscence]. In Thomas Bernhard. Oběd u Wittgensteina. Praha: Národní divadlo, 2019: 15–16.

ŠŤÁSTKA, Tomáš. 2019. Zuzana Stivínová se do Národního vrací jako marnivá herečka na doma [Zuzana Stivínová Returns to the National Theatre as a Vain Actress for Any Household]. iDNES.cz, Kultura (7. 11. 2019). [citováno dne 14. 1. 2021]. Dostupné online na https://www.idnes.cz/kultura/divadlo/zuzana-stivinova-obed-u-wittgensteina-premiera-stavovske-divadlo-ritter-dene-voss.A191107_095708_divadlo_ts.

THOMAS BERNHARD: OBĚD U WITTGENSTEINA. Národní divadlo 1 (září 2019).

UMĚLECKÝ GANG. 2010. Bernhard Monument. [citováno dne 22. 9. 2021]. Dostupné online na http://depresivnideti.eu/minulost/bernhard-koncentrat/.

Metriky

0

Crossref logo

0


15

Views

0

PDF views