Die Finanzkrise in Metaphern zur Funktion der Metapher in Wirtschaftstexten

Roč.15,č.1(2010)

Abstrakt
Emoce jsou komplexním fenoménem, který náleží člověku, jeho vnímání a prožívání okolního světa. V jazykové rovině jsou lidské emoce často vyjadřovány přenášením významu, a to zejména metaforicky. Metafory jsou již dlouho považovány nejen za literární ornament, ale za speciální jazykový prostředek, který pomáhá člověku vyjádřit a uchopit všechno, co je pro něj obtížné pojmenovat a vhodně vyjádřit. Pro jazykovou analýzu byly vybrány německý hospodářský týdenník Euro.de a jeho česká varianta Euro.cz za období měsíce ledna 2009. Sám název "krize" je emocionálně zabarven a metaforické prostředky jazyka jeho intenzitu dále podtrhují. Metafory díky své kreativitě a schopnosti pojmenovat věci a jevy výstižně a kondenzovaně lze dnes najít i v textech ekonomických. Mezi nejčastější oblasti metaforického pojmenování patří oblasti zahrnující počasí/živly, části lidského těla a tematiku války. Výsledek analýzy s sebou přináší překvapivé výsledky: tento fenomén není pociťován pouze negativně, jak by se dalo logicky očekávat. Pozitivní odezvy jsou sice proti těm negativním v menšině, ale jak je vidět i nežádoucí jev jako je finanční krize má dvě tváře.

Stránky:
65–83
Reference

http://www.euro.cz (Archiv der Zeitschrift, Zeitspanne Januar 2009, 4 Ausgaben)

http://www.wiso-net.de (Archiv der Zeitschrift, Zeitspanne Januar 2009, 1 Internetausgabe)

Baldauf, Christa (1997). Metapher und Kognition. Grundlagen einer neuen Theorie der Alltagsmetapher. Peter Lang Verlag, Frakfurt am Main.

Brünner, Gisela (1987). Metaphern für Sprache und Kommunikation in Alltag und Wissenschaft. In: Diskussion Deutsch, S. 100–119.

Gibbs, R.W., Leggit, J.S., Turner, E.A (2002). What's special about figurative language in emotional communication. In: Fussel, S.R (hrsg.): The verbal communication of emotions. Interdisciplinary perspectives. Erlbaum, Mahwah, NJ, S. 125–149.

Höppnerová, Věra (2006). Bildhaftes Wirtschaftsdeutsch. Auf Spurensuche im Metaphernbereich. In: Deutsch als Fremdsprache 6, S. 233–238.

Lakoff, George. Johnson, Mark (2002). Metafory, kterými žijeme. Host, Brno.

Schwarz-Friesel, Monika (2007). Sprache und Emotion. A. Francke Verlag, Tübingen.

Stegu, Martin (1996). Die Metapher in der Sprache der Wirtschaft. In: Spillner, Bernd (hrsg.): Stil in Fachsprachen. Peter Lang, Frankfurt am Main. S. 69–80.

Winko, Simone (2006). Wovon man kaum sprechen kann. Emotionen und Metaphern in literarischen Texten. In: Der Deutschunterricht 6, S. 18–25.

Metriky

13

Views

0

PDF (němčina) views