Ethnocentrism as a part of classifications : a comparison of the construction of Hinduism and medieval heresy
Vol.17,No.2(2019)
medieval heresy; Lollardy; Hinduism; ethnocentrism; postcolonialism
31–37
Arnold, J. H. (1998). The Historian as Inquisitor: The Ethics of Interrogating Subaltern Voices. Rethinking History, 2(3), 379–386. | DOI 10.1080/13642529809408974
Balagangadhara, S. N. (2010). Orientalism, Postcolonialism and the 'Construction' of Religion. In E. Bloch, M. Keppens & R. Hegde (Eds.), Rethinking Religion in India: The Colonial Construction of Hinduism (pp. 135–163), London – New York: Routledge.
Fárek, M. (2006). Hinduismus – reálné náboženství, nebo konstrukt koloniální vědy? Religio: Revue pro religionistiku, 14(2), 227–242.
Franek, J. (2017). Naturalismus a protekcionismus ve studiu náboženství. Brno: Masarykova Univerzita.
Fujda, M. (2013). Proč nestudovat náboženství: K sociologickému uspořádávání skutečnosti. Sociální studia, 10(3), 13–43. | DOI 10.5817/SOC2013-3-13
Grundmann, H. (1965). Ketzerverhöre des Spätmittelalters als quellenkritisches Problem. Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters, 21, 519–575.
Hornbeck, J. P. (2010). What is a Lollard? Dissent and Belief in Late Medieval England. Oxford: Oxford University Press.
Joy, M. (2001). Postcolonial Reflections: Challenges to Religious Studies. Method & Theory in the Study of Religions, 13, 177–195. | DOI 10.1163/157006801X00183
Keppens, M. & Bloch, E. (2010). Introduction. In E. Bloch, M. Keppens & R. Hegde (Eds.), Rethinking Religion in India: The Colonial Construction of Hinduism (pp. 1–21), London – New York: Routledge.
Lutton, R. (2006). Lollardy and Orthodox Religion in Pre-Reformation England: Reconstructing Piety. Woodbridge: The Boydell Press.
Mbembe, A. (2011). Co je postkoloniální myšlení? In V. Havránek (Ed.), Postkoloniální myšlení II (pp. 36–52). Praha: tranzit.cz.
Smith, J. Z. (1996). A Matter of Class: Taxonomies of Religion. The Harvard Theological Review, 89(4), 387–403. | DOI 10.1017/S0017816000006118
Spivak, G. Ch. (2013). Jak vyučovat o "kulturně odlišné" knize. In V. Havránek & O. Lánský (Eds.), Postkoloniální myšlení IV (pp. 151–183). Praha: tranzit.cz.
Zbíral, D. (2012). Inkviziční záznamy jako pramen historického bádání: Možnosti, omezení, strategie čtení. Dějiny – teorie – kritika, 9(2), 193–229.