Člověk a subjektivní čas
Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání
Přehledová studie shrnuje současné psychologické poznatky o subjektivním čase jako svébytné dimenzi lidského života. V první časti uvádí pět časových etap při zkoumání subjektivního času v psychologii od 19. století až do současnosti. Ve druhé části přibližuje čtyři základní psychologická pojetí subjektivního času (čas jako sled událostí, čas jako trvání, čas jako perspektiva člověka a konečně kontextové pojetí času). Třetí část studie upozorňuje na zvláštnosti v prožívání času (rozhraní mezi minulostí, přítomností a budoucností i případy, kdy subjektivně dochází k porušení běhu času). Čtvrtá část přehledové studie shrnuje diagnostické postupy, které dovolují z jišťovat subjektivní vnímání, prožívání a hodnocení času (kvantitativní i kvalitativní přístupy). Součástí výkladu jsou také příklady, které upozorňují na pedagogické aplikace psychologických poznatků o subjektivním čase.
subjektivní čas; psychologie; čas jako sled událostí; čas jako trvání; časová perspektiva; časová orientace; diagnostika; pedagogika; výzkum
BEN-ARIEH, A., ANAT, o. Time for (More) Time-Use studies: studying the Daily Activities of Children. Childhood, 2002, roč. 9, č. 2, s. 225–248. ISSN 0907-5682.
BJØRNEBEKK, G., GJESME, T. Future Time orientation and Temperaments as Determinants of Antisocial Attributes and Aggressive Behavior. Psychological Reports, 2009, roč. 105, č. 1, s. 275–292. ISSN 0033-2941.
BLOCK, R. A. Contextual Coding in Memory: studies of remembered Duration. In MICHON, J. A., JACKSON, J. l. (Eds.) Time, Mind, and Behavior. Heidelberg: Springer Heidelberg: Springer Verlag, 1985, s. 169–178.
BLOCK, r. A. (Eds.) Cognitive Models of Psychological Time. Hillsdale: Erlbaum, 1990. ISBN Hillsdale: Erlbaum, 1990. ISBN 0-8058-0359-9.
BLOCK, R. A., ZAKAY, D. Psychological Time at the Millennium: some Past, Present, Future, and Interdisciplinary Issues. In SOULSBY, M. P., FRASER, J. T. (Eds.) Perspectives at the Millennium (The Study of Time X.). Westport: Bergin and Garvey, 2001, s. 157–173. ISBN 0-89789-641-6.
BOND, M. J., FATHER, N. T. Some Correlates of structure and Purpose in the Use of Time. Journal of Personality and Social Psychology, 1988, roč. 55, č. 1, s. 321–329. ISBN 0022-3514.
BONIWELL, I., ZIMBARDO, P. G. Time to Find the right Balance. The Psychologist, 2003, roč. 16, s. 129–131. ISSN 0952-8229.
BONIWELL, I., ZIMBARDO, P. G. Balancing Time Perspective in Pursuit of optimal Functioning. In lInlEY, P. A., JosEPH, s. (Eds.) Positive Psycholog y in Practice. Hoboken, Wiley, 2004, s. 165–178. ISBN 0-471-45906-2.
BOYD-WILSON, B. M., WALKEY, F. H., MCCLURE, J. Present and Correct: We kid ourselves less When We live in the Moment. Personality and Individual Differences, 2002, roč. 33, č. 5, s. 691–702. Issn 0191-8869.
BŘICHÁČEk, V. Perspektivy sledování osobnosti (subjektivní úvaha futurologická). Československá psychologie, 2003, roč. 47, č. 6, s. 587–600. ISSN 0009-062X.
BŘICHÁČEK, V. Homo in futurum cogitans I. Československá psychologie, 2005, roč. 49, č. 1, s. 74–80. ISSN 0009-062X.
CARSTENSEN, l., ISAACOWITZ, D. M., CHARLES, S. T. Taking Time seriously: A Theory of socioemotional selectivity. American Psychologist, 1999, roč. 54, č. 3, s. 165–181. ISSN 0003-066X.
DE LEVAl, N. Quality of life and Depression: symmetry Concepts. Quality of Life Research, 1999, roč. 8, s. 283–291. ISSN 0962-9343.
DE VOLDER, M. l., LENS, W. Academic Achievement and Future Time Perspective as a Cognitive-Motivational Concept. Journal of Personality and Social Psycholog y, 1982, roč. 42, s. 566–571. ISSN 0022-3514.
DÍAZ-MORAlES, J. F., FERRARL, J. R., COHEN, J. R. Indecision and Avoidant Procrastination: The role of Morningness-Eveningness and Time Perspective in Chronic Delay lifestyles. The Journal of General Psychology, 2008, roč. 153, č. 3, s. 228–240. ISSN 0022-1309.
GORMAN, B. S., WESSMAN, A. E. Images, Values, and Concepts of Time in Psychological research. In GORMAN, B. s., WESSMAN, A. E. (Eds.) The Personal Experience of Time. new York: Plenum Press, 1977, s. 218–264.
HALL, P. A. Examination the Role of Time Perspective in the Promotion Healthy Behavioral Practices. Doctoral Dissertation. Waterloo: University of Waterloo, 2001.
HAMLLTON, J. M., KIVES, k. D., MICEVSKI, V. et al. Time Perspective and Health-Promoting Behavior in a Cardiac rehabilitation Population. International Journal of Behavioral Medicine, 2003, roč. 28, č. 4, s. 132–139. ISSN 1070-5503.
HORNIK, J., ZAKAY, D. Psychological Time: The Case of Time and Consumer Behavior. Time and Society, 1996, roč. 5, č. 3, s. 385–397. ISSN 0961-463X.
HUSMAN, J., LYNCH, C., HILPERT, J. et al. When learning seems (Un) Important: When learning seems (Un) Important: Future Time Perspective and Post-secondary students’ self-regulatory strategy Use. In CsAPÓ, B., Csíkos, C. (Eds.) 12 th European Conference for Research on Learning and Instruction:
Developing Potentials for Learning (Abstracts). Budapest: EARLI, 2007, s. 61. ISBN 978-963-482-836-5.
HUSMAN, J., SHELL, D. F. Beliefs and Perceptions about the Future. A Measurement of Future Time Perspective. Learning and Individual Differences, 2008, roč. 18, s. 166–175. ISSN 1041-6080.
LAFLEUR, C. The Time of Our Lives: Learning from the Time Experiences of Teachers and Administrators during a Period of Educational Reform. Doctoral Dissertation. Toronto: University of Toronto, 2001. ISBN 0-612-63804-9.
LENNINGS, C. J. self-Efficacy and Temporal orientation as Predictors of Treatment outcomes in severely Dependent Alcoholics. Alcoholism Treatment Quarterly, 1996, roč. 14, č. 4, s. 71–79. ISSN 0734-7324.
LENNINGS, C. J. The stanford Time Perspective Inventory: An Analysis of Temporal orientation for research in Health Psychology. Journal of Applied Health Behavior, 2000, roč. 2, č. 1, s. 40–45. ISSN 1442-0872.
MAN, F., MAREŠ, J. Výkonová motivace a prožitek typu Flow. Pedagogika, 2005, roč. 55, č. 2, s. 151–171. ISSN 0031-3815.
MAREŠ, J. objektivní a subjektivní čas v lidském učení. In MECHLOVÁ, E. (Ed.) Information and Communication Technology in Education. Ostrava: ostravská univerzita, 2009, s. 49–60. ISBN 978-80-7368-459-4.
MICHON, J. A. Implicit and Explicit representations of Time. In BLOCK, r. A. (Ed.) In BLOCK, r. A. (Ed.) Cognitive Models of Psychological Time. Hillsdale: Erlbaum, 1990, s. 37–58. ISBN 0-8058-0359-9.
NIEDERHOFFER, K. G., PENNEBAKER, J. W. sharing one’s story. on the Benefits of Writing or Talking About Emotional Experience. In SNYDER, C. r., LOPEZ, s. J. (Eds.) Handbook of Positive Psycholog y. new York: oxford Press 2002, s. 573–583. ISBN 0-19-513533-4.
PACE, S. A Grounded Theory of the Flow Experiences of Web Users. International Journal of Human-Computer Studies, 2004, roč. 60, č. 3, s. 327–363. ISSN 1071-5819.
PAVELKOVÁ, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 80-200-0055-0.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha: Pedagogická fakulta UK, 2002. ISBN 80-7290-092-7.
SANDERS, S. S. Development of a subjective Time Experience. Nursing Research, 1986, roč. 35, č. 3, s. 178–182. ISSN 0029-6562.
SCHMIDT, J. T. Preparing Students for Success in Blended Learning Environments: Future Oriented Motivation and Self-Regulation. Doctoral dissertation. München: Ludwig-Maximilians Universität, 2007, 302 s.
SCHOUWENBURG, H. C., LAY, C. H., PYCHYL, T. A. et al. Counseling the Procrastinator in Academic Settings. Washington, D.C.: American Psychological Association, 2004, 255 s. ISSN 978-1591-4710-73.
STRATHMAN, A., GLEICHER, F., BONNINGER, D. S. et al. The Consideration of Future The Consideration of Future Consequences: Weighing Immediate and Distant outcomes of Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 1994, roč. 66, č. 4, s. 742–752. ISSN 0022-3514.
VOGLER, P., MORROW, V., WOODHEAD, M. Conceptualising and Measuring Children’s Time
Use. Young Lives Technical Note 14. University of oxford: Department of International Development, 2009, 28 s. Dostupné na: < http://www.younglives.org.uk/pdf/publication-section-pdfs/technical-notes-pdfs/Yl-Tn14-Vogler.pdf >.
WALLACE, M. Future Time Perspective in schizophrenia. Journal of Abnormal Psychology, 1956, roč. 52, č. 2, s. 240–245. ISSN 0021-843X.
WOHLFORD, P. Extension Personal Time, Affective states, and Expectation Personal Death. Journal of Personality and Social Psychology, 1966, roč. 3, č. 5, s. 559–566. ISSN 0022-3514.
ZIMBARDO, B. J. Stanford Time Perspective Inventory. Draft Manual. Stanford: Stanford University, 1992.
ZIMBARDO, B. J., BOYD, J. n. Putting Time in Perspective: A Valid, reliable Individual-
Differences Metric. Journal of Personality and Social Psychology, 1999, roč. 77, č. 6, s. 1271–1288. ISSN 0022-3514.
Copyright © 0 Studia paedagogica