Časová perspektiva jako významný regulativ v lidském životě a žákovské motivaci

Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání

Abstrakt

Ve stati bude tematizována problematika časové perspektivy. Stať je rozdělena do dvou částí. První část má charakter přehledový, stručně přiblížíme hlavní teoretické koncepce, které byly k dané problematice vytvořeny. Z psychologického hlediska bylo k časovému faktoru v lidském životě přistupováno z různých pohledů: kognitivního, kognitivně motivačního a biodromálního. Analyzovány budou především koncepce Lewinovy, Raynorovy, Gjesmeho, Nuttinovy, Heckhausenovy a Zimbardovy. Z domácích autorů bude představena koncepce „perspektivní orientace“ Pavelkové. První část bude uzavřena popisem strategií, které bývají využívány při operacionalizaci koncepcí časové perspektivy a diskusí nad možnostmi diagnostiky časové perspektivy. Ve druhé části předložíme některé vybrané výsledky výzkumů, které byly k časové problematice realizovány na české populaci.


Klíčová slova:
časová perspektiva; budoucí časová perspektiva; motivace; diagnostika časové perspektivy
Reference

BONIWELL, I., ZIMBARDO, P. G. Balancing one’s Time Pespective in Pursuit of optimal Functioning. In LINLEY, P. A. & JOSEPH, S. (Eds.). Positive psychology in practice. Hoboken, NJ: Wiley, s. 1–23, 2004. ISBN 0-471-45906-2.

BONIWELL, I., ZIMBARDO, P. G. Time to find the right balance. The Psychologist, 16, s. 129–131, 2003. ISSN 0952-8229.

DE VOLDER, M. Time orientation. A review. Psychologica Belgica, 19, s. 61–79, 1979. ISSN 0033-2879.

GJESME, T. Future-time gradients for performance in test anxious individuals. Perceptual and Motor Skills, 42, s. 235–242, 1976. ISSN 0031-5125.

HECKHAUSEN, H. Achievement motivation and its constructs: A cognitive model. Motivation and Emotion, 4, s. 283–329, 1977. ISSN 0146-7239.

HECKHAUSEN, H. Motivation and Handeln. Heidelberg, Springer, 1980. ISBN 3-540-09811-9.

JIRÁNEK, F. Rozvoj myšlení žáků mladšího školního věku při učení základům dějepisu. Praha: Ústav pro učitelské vzdělávání na UK v Praze, 1974.

KASTENBAUM, R. Cognitive and personal futurity in later life. Journal of Individual Psycholog y, 19, s. 216–222, 1963. ISSN 0022-1805.

KEOUGH, K. A., ZIMBARDO, P. G., BOYD, J. N. Who’s smoking, drinking, and using drugs? Time perspective as a predictor of substance use. Basic and Applied Social Psychology, 21, 2, s. 149–164, 1999. ISSN 0197-3533.

LAGHI, F., D’AlESSLO, M., PALLINI, s., BAIOCCO, R. Attachment representations and Time Perspesctive in Adolescence. Social Indicators Research, roč. 90, č. 2, 2009, s. 181–194. ISSN 0303-8300.

LEWIN, K. Dynamic Theory of Personality. New York: Mc-Graw-Hill, 1935.

NUTTIN, J. r. Motivation et Perspectives d’ Avenier. lovain: Presses Universitaires de louvai, 1980.

PAVELKOVÁ, I. Perspektivní orientace ve vztahu k rozvoji osobnosti a výkonu žáků. kandidátská dis. práce. Praha: PSÚ ČSAV, 1985.

PAVELKOVÁ, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 80-200-0055-0.

PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha: PedF Uk, 2002. ISBN 80-7290-092-7.

RAYNOR, J. O. Future orientation and motivation of immediate activity: An elaboration of the theory of achievement motivation. Psychological Review, roč. 76, s. 606–610, 1969. ISSN 0033-295X.

Sokol, J. Malá filosofie člověka: Slovník filosofických pojmů. Praha: Uk, 1996. ISBN 80-86039-04-8.

WALLACE, M. Future time perspective in schizophrenia. Journal of Abnormal and Social Psychology, roč. 52, s. 240–245, 1956. ISSN 0096-851X.

ZIMBARDO, P. G., KEOUGH, K. A., BOYD, J. N. Present time pespective as a predictor of risky driving. Personality and Individual Differences, roč. 23, s. 107–123, 1997. ISSN 0191-8869.

ZIMBARDO, P. G., BOYD, J. N. Putting time in pespective: A valid, reliable individual differences metric. Journal of Personality and Social Psychology, roč. 77, s. 1271–1288, 1999. ISSN 0022-3514.

Metriky

93

Views

124

PDF views