Čas a věk hraje roli: tři generace se učí v kurzech
Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání
Příspěvek navazuje na článek publikovaný v časopise Studia paedagogica 2009/2, kde byl ve stručnosti představen koncept mezigeneračního učení a dále byla zmapována nabídka kurzů a programů neformálního vzdělávání, které mohou představovat pro členy rodin různých generací příležitost vzájemně se učit. Vytvořený přehled je nyní odrazovým můstkem k dalšímu detailnějšímu zkoumání toho, co lidi do kurzů přivádí, co jim účast v kurzech přináší, jak hodnotí účast lidí z různých generací a jak vnímají mezigenerační učení. Tento detailnější vhled je založen na výsledcích dotazníkového šetření mezi účastníky kurzů neformálního vzdělávání, a to ze tří generací: rodičů, prarodičů a dospělých dětí, nikoli však z jedné rodiny. Jejich výpovědi jsou mezigeneračně srovnávány, případně konfrontovány s výsledky jiných výzkumů.
učení; generace; mezigenerační učení; mezigenerační programy; kurzy neformálního vzdělávání
CORSTEN, M. Čas generací. Sociální studia. 2007, roč. 10, č. 1–2, s. 45–65. ISSN 1214-813X.
FISCHER, T. (Ed.) Intergenerational learning in Europe – policies, programes, political guidance. Final report. [online]. Erlangen: University of Erlangen-nuremberg, 2008, 40 s. [cit. 2009-15-04]. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/final-report.pdf/view .
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 1999, 392 s. ISBN 80-7203-124-4.
HATTON-YEO, A. The Eeagle toolkit for intergnerational acitivities. Erlangen: University of Elangen-nuremberg, 2008. [cit. 2009-19-04]. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/out-now-eagle-toolkit-for-intergenerational-activities .
CHERRI, H. CH. Y. Intergenerational learning in Hong Kong: A narrative inquiry. [online]. University of nottingham, 2008, 352 s. [cit. 2008-15-11]. Dostupné z: http://etheses.nottingham.ac.uk/486/1/Cherri_Ho_EdD_Thesis_2008.pdf.
KNOTOVÁ, D. Zájmové vzdělávání dospělých. In Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 169–187. ISBN 978-80-210-4779-2.
MANHEIM, k. Problém generací. Sociální studia. 2007, roč. 10, č. 1–2, s. 11–44. ISSN 1214-813X.
LOEWEN, J. Intergenerational learning: What if schools were places, where adults and children learned together? [online]. 1995–1996, 45 s. [cit. 2009-07-04]. Dostupné z: http://www.eric.ed.gov/ErIC-Docs/data/ericdocs2sql/content_storage_01/0000019b/80/14/e4/59.pdf.
NAKONEČNÝ, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 2009, 498 s. ISBN 978-80-200-1679-9.
NEWMAN, S. Intergenerational programs: Imperatives, strategies, impacts, trends. [online]. new York:
The Hartworth Press, 1989, 258 s. ISBN 0-86656-773-9 [cit. 2009-06-04]. Dostupné z: http://books.google.com/books?hl=cs&lr=&id=kZ4JUIvosiYC&oi=fnd&pg=PA1&dq=A+History+of+Intergenerational+Programs.&ots=eh0ckJ7J8B&sig=FHmFvZx7DYtV-eX-Qno3MzWHni8#PPA1,M1.
NEWMAN, S. et al. Intergenerational Relationships: Conversations on Practices and Research Across Cultures. new York: Harworth Press, 2005, 250 s. ISBN 978-0789026255.
PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010, 199 s. ISBN 9788024730691.
RABUŠICOVÁ, M., KLUSÁČKOVÁ, M., KAMANOVÁ, l. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 2, s. 131–150. ISSN 1803-7437.
RAMON, A. Ch., TURRINI, M. Grandparents and Grandsons: poetics of an intergenerational learning experience. Barcelona: elearning Papers, 2008, 7 s. ISSN 1887-1542. Dostupné z: http://www.elearningeuropa.info/files/media/media15532.pdf.
REISIG, C. N., FEES, B. S. Older Adults Perceptions of Well-Being after Intergenerational Experiences with Youth. Journal of Intergenerational Relationships, 2007, roč. 6, č. 4, s. 6–22, 2007. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1300/J194v04n04_02.
SCHIRRMACHER, F. Spiknutí metuzalémů. Stáří má zelenou. Praha: knižní klub, 2005, 208 s. ISBN 80-242-1496-2.
SOMÉ, M. P. Ritual Power, Healing and Community. new York: Penguin Group, 1993, 112 s. ISBN 978-0140195583.
SÝKOROVÁ, D. Prázdné hnízdo – šance, nebo břemeno? Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996, 124 s. ISBN 80-7067-622-1.
SÝKOROVÁ, D. od solidarity jako základu intergeneračních vztahů v rodině k ambivalenci a vyjednávání. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, 2006, roč. 42, č. 4. ISSN 0038-0288.
STANTON, G., TENCH, P. Intergenerational storyline Bringing the Generations Together in north Tyneside. [online]. Journal of Intergenerational Relationships, 2003, roč. 1, č. 1, s. 71–80. [cit. 2009-04-14]. Dostupné z: http://www.haworthpressinc.com/store/product.asp?sku=J194.
Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum, 1996, 1627 s. ISBN 80-7184-311-3.
WILLIAMS, A., NUSSBAUM, J. F. Intergenerational communication across the life span. Mahwah, New Jersey: Lawrens Erlbaum Associates, 2001, 342 s. ISBN 0-8058-2248-8.
Copyright © Studia paedagogica