Čas, vzpomínky a řečnické figury v rozhovoru
Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání
Příspěvek představuje teoretickou studii řečnických figur používaných mluvčími v kvalitativním, hloubkovém rozhovoru. Cílem textu je zaprvé prozkoumat, jaké postupy a figury ve vyprávění používají mluvčí, a zadruhé ukázat, jak je možné s těmito figurami dále pracovat v odborném textu či článku. Jak jsou prezentovány vz pomínky vypravěčem a jak mohou být následně využity badatelem v textu, jsou dvě hlavní otázky, kterým se článek věnuje. Ve studii je na vlastním empirickém materiálu podrobně popsáno celkem čtrnáct řečnických figur. V závěru autor ukazuje, které řečnické figury mohou zvýšit důvěryhodnost kvalitativní výzkumné z právy.
rozhovor; figury ve výpovědi mluvčího; kvalitativní výzkum; metodologie kvalitativního výzkumu
AUGUSTIN. Vyznání. Praha: Kalich, 1997, 558 s. ISBN 80-70170-37-9.
BERLINER, D. C. Teacher Expertise. In ANDERSON, l. W. International Encyclopedia of Teaching and Teacher Education. Second Edition. oxford: Pergamon, 1995, s. 46–52. ISBN 0-08-042304-3.
BLASE, J. J. The Micropolitics of the school: The Everyday Political orientation of Teachers Toward open school Principals. Educational Administration Quarterly, 1989, roč. 25, č. 4, s. 377–407. ISSN 0013-161X.
BRUNER, J. S. Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press, 1986, 202 s. ISBN 06-740-0365-9.
BURKE, A. Grammar of Motives. New York: University of California Press, 1969, 520 s. ISBN 0-520-01544-4.
CARR, D. Time, narrative, and history. Bloomington: Indiana University Press, 1986, 189 s. ISBN 0-253-20603-0.
CLANDININ, J. D., CONNELLY, M. F. Narrative Inquiry. Experience and Story in Qualitative Research. San Francisco: Jossey-Bass, 2000, 212 s. ISBN 0-7879-7262-2.
DONMOYER, R. Paradigm Talk reconsidered. In RICHARDSON, V. Handbook of Research on Teaching. Fourth edition. Washington: AERA, 2001, s. 174–197. ISBN 0-935302-26-3.
DOUBEK, D. Začátek v profesi učitele a identita – symbolická inspirace. Pedagogika, 1994, roč. 44, s. 360–367. ISSN 0031-3815.
DREYFUS, H. l., DREYFUS, S. E. Mind over Machine. The Power of Human Intuition and Expertise in the Era of the Computer. oxford: Blackwell, 1986, 336 s. ISBN 0-631-15126-5.
FAY, B. Současná filosofie sociálních věd. Praha: Slon, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
GÖFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě. Praha: nakladatelství studia Ypsilon, 1999, 247 s. ISBN 80-902482-4-1.
GUBA, E. G., LINCOLN, Y. S. Fourth Generation Evaluation. Newbury Park: Sage, 1989, 294 s. ISBN 0-803-93235-9.
HAVLÍK, R. Uplatnění mladých absolventů PedF Uk v praxi. Pedagogika, 1997, roč. XlVII, č. 2, s. 122–137. ISSN 0031-3815.
CHARMAZ, K. Constructing grounded theory: a practical guide through qualitative analysis. London: Sage, 2006, 208 s. ISBN 0-7619-7353-2.
KASÍKOVÁ, H. Naučit se být učitelem. Pedagogika, 1995, roč. 45, s. 147–153. ISSN 0031-3815.
KLUSÁK, M. Číst – psát – počítat a kreslit. Pedagogika, 1995, roč. 45, s. 363–372. ISSN 0031-3815.
KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh, 1997, 208 s. ISBN 80-86005-54-2.
LORTIE, D. C. The Schoolteacher. Sociological Study. Chicago: University of Chicago Press, 1975, 284 s. ISBN 0-226-49351-2.
MacINTYRE, A. After virtue: a study in moral theory. Notre Dame: University of Notre Dame Press, 2007, 286 s. ISBN 0-268-03504-0.
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995, 210 s. ISBN 80-210-1070-3.
MARTON, F. On the structure of Teachers’ Awareness. In CARLGREN, I., HANDAl, G., VAAGE, S. Teachers’ Minds and Actions: Research on Teachers’ Thinking and Practice. London: Falmer Press, 1994, Chapter 2, s. 28–42. ISBN 0-7507-0430-6.
MUHR, T., FRIESE, S. User’s Manual for ATLAS.ti 5.0. Berlin: scientific software Development, 2004, 417 s.
PAJARES, F. M. Teachers’ Beliefs and Educational research: Cleaning up a Messy Construct. Review of Educational Research, 1992, roč. 62, č. 3, s. 307–332. ISSN 0034-6543.
POL, M., HLOUŠKOVÁ, l., NOVOTNÝ, P., SEDLÁČEK, M. Úvodní fáze profesní dráhy ředitelů základních škol. Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 109–126. ISSN 1803-7437.
POLLETTA, F., JASPER, J. M. Collective Identity and social Movements. Annual Review of Sociology, 2001, 27, s. 283–305. Issn 0360-0572.
PUPALA, B., BRANICKÁ, M. Medzi materskou a základnou školou: čo deti očekávajú od školy. Pedagogika, 2002, č. 3, s. 337–345.
RABUŠICOVÁ, M., Pol, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. 1. část. Pedagogika, 1996a, roč. 46, č. 1, s. 49–61.
RABUŠICoVÁ, M., Pol, M. Vztahy školy a rodiny dnes: hledání cest k partnerství. 2. část. Pedagogika, 1996b, roč. 46, č. 2, s. 105–116.
RENDL, M. Jak se děti učí. Pedagogika, 1994, roč. 44, s. 51–60.
RENDL, M. Učitel v žákovském diskurzu. Pedagogika, 1994b, roč. XlIV, č. 4, s. 347–354.
ROUSSEAU, J.-J. Vyznání. Praha: Odeon, 1978.
RUBIN, H. J., RUBIN, I. S. Qualitative Interviewing. The Art of Hearing Data. Thousand Oaks: SAGE, 2005, 290 s. ISBN 0-7619-2075-7.
SEDLÁČEK, M. Řízení školy na vesnici. Studia paedagogica, 13, 2008, s. 85–99.
SIKES, P. J. The life Cycle of the Teacher. In BALL, S. J., GOODSON, I. F. (Eds.). Teachers' Lives and Careers. lewes: The Falmer Press, 1989. První vydání r. 1985, s. 27–60.
SIKES, P. J., MEASOR, l., WOODs, P. Teacher Careers. Crises and Continuities. London: Falmer, 1985, 280 s. ISBN 1-85000-067-0.
SLOTERDIJK, P. Tonalita jako nová syntéza. In MARQUARD, O, SLOTERDIJK, P. Pluralita, skepse, tonalita. Brno: Masarykova univerzita, 1998, s. 59–82. ISBN 80-2101-932-8.
SNOW, D. A., ANDERSON, l. Identity Work Among the Homeless: The Verbal Construction and Avowal of Personal Identities. The American Journal of Sociology, 1987, roč. 92, č. 6, s. 1336–1371.
STRAUSS, A. l., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert, 1999, 228 s. ISBN 80-85834-60-X.
ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
ŠEĎOVÁ, K., ZOUNEk, J. ICT a moc před tabulí. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, k. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál, 2007, s. 260–286. ISBN 978-80-7367-313-0.
ŠVAŘÍČEK, R. Narativní a sociální konstrukce profesní identity učitele experta. Dizertační práce. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 396 s.
ŠVAŘÍČEK, R. Zdroje a bariéry tvořivého procesu ve školní třídě. Diplomová práce. Brno: Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav pedagogických věd, 2004, 132 s.
WOODs, P. Successful Writing for Qualitative Research. Abingdon: Routledge, 2006, 182 s. ISBN 0-415-35539-7.
Copyright © Studia paedagogica