Mezigenerační učení mezi matkou a dcerou
Roč.15,č.1(2010)
Studia paedagogica: Fenomén času ve výchově a vzdělávání
Příspěvek se zabývá mezigeneračním učením v rodině. Nejprve je představen koncept mezigeneračního učení v rodině a jeho souvislosti. Následně je popsán metodologický postup a výsledky kvalitativního výzkumného šetření, které bylo zaměřeno na mezigenerační učení mezi matkou a dcerou, konkrétně pak na faktory, které ovlivňují jejich vzájemné učení.
mezigenerační učení; mezigenerační učení v rodině; generace v rodině; matka; dcera
BOSTROM, A. K. Lifelong learning, intergenerational learning and social capital – from theory to practise [online]. Stockholm: Institute of International Education, 2003 [cit. 2009-15-02]. Dostupné z: http://www.interped.su.se/publications/Bostromno.61.pdf.
BOŘILOVÁ, K. Soužití a vztahy dvou generací v rodině. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 143 s.
FISCHER, T. (Ed.) Intergenerational learning in Europe – policies, programmes, political guidance. Final report [online]. Erlangen: University of Erlangen-nuremberg, 2008, 40 s. [cit. 2009-15-04]. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/final-report.pdf/view.
FRANZ, J. Generations learning together: sustainability [online]. 2007 [cit. 2009-15-03]. Dostupné z: http://www.nuigalway.ie/dern/documents/48_julia_franz.pdf.
HAGESTAD, G., HErloFson, k. Micro and macro perspectives on intergenerational relations and transfers in Europe [online]. 2006 [cit. 2009-09-03]. Dostupné z: http://www.un.org/esa/population/meetings/Proceedings_EGM_Mex_2005/hagestad.pdf.
HATTON-YEO, A. The Eeagle toolkit for intergenerational activities. Erlangen: University of
Erlangen-nuremberg, 2008 [cit. 2009-19-04]. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/out-now-eagle-toolkit-for-intergenerational-activities.
CHERRI, H. CH. Y. Intergenerational learning in Hong Kong: A narrative inquiry [online]. University of Nottingham, 2008, 352 s. [cit. 2008-15-11]. Dostupné z: http://etheses.nottingham.ac.uk/486/1/Cherri_Ho_EdD_Thesis_2008.pdf.
JANE, B., ROBBINS, J. Intergenerational learning: grandparents teaching everyday concepts in science
and technology [online]. Victoria: Monash University, 2007, 13 s. [cit. 2008-6-7].
KAMANOVÁ, l. Mezigenerační učení v rodině mezi matkou a dcerou. Diplomová práce. Brno:
Masarykova univerzita, 2009, 96 s.
Národní z práva o rodině [online]. Praha: MPsV čr, 2004, 226 s. [cit. 2009-03-07]. Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/899/zprava_b.pdf.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005, 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
SANCHÉZ, M. Challenges to Intergenerational studies [online]. Journal of Intergenerational Studies, 2006, roč. 4, č. 2, s. 107–110 [cit. 2008-11-12]. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1300/J194v04n02_09.
STROM, R. D., STROM, S. K. Intergenerational learning and harmony [online]. Educational Gerontolog y, 2000, roč. 26, č. 26, s. 261–283 [cit. 2008-11-12]. Dostupné z: http://www.eric.ed.gov/ErICWebPortal/custom/portlets/recordDetails/detailmini.jsp?_nfpb=true&_&Er ICExt search _ searchVa lue _ 0=EJ607615&Er ICExt search _ searchType _0=no&accno=EJ607615 .
TAHERA, A. et al. Intergenerational learning between children and grandparents. 2005, 10 s. Dostupné
Copyright © Studia paedagogica