Lokálnost a globálnost – nové požadavky na efektivitu a zdokonalování práce školy
Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica
Úsilí o efektivitu a zdokonalování práce školy mělo na školské reformy v uplynulých třiceti letech velký vliv. Byl to vliv přínosný, neboť ukázalo, že kromě rodinného zázemí může také škola hrát roli ve prospěch žákovského výkonu, ale i vliv kontroverzní, neboť v některých státech bylo koncem osmdesátých a počátkem devadesátých let vykládáno tak, že nikdo kromě školy tuto roli nehraje. Podíváme-li se ovšem na efektivitu školy z dlouhodobého a obecnějšího hlediska dějin vzdělávání, můžeme sledovat, jakou úlohu hrála v proměnách našeho chápání vzdělávání. V průběhu dějin došlo ke čtyřem zásadním posunům v chápání smyslu vzdělávání. Vše začalo silně lokalizovaným školstvím, pro něž bylo charakteristické individuální myšlení a konání a v jehož rámci se dostalo vzdělání jen lidem, kteří si jej mohli dovolit. Historie pokračovala myšlením lokálním, státním a mezinárodním, ovšem nadále při lokálním konání. Zdá se, že tyto změny přinášely i zdokonalení ve věci žákovského výkonu. Nyní však nastává čas pro nový přístup, který označujeme jako lokální i globální myšlení i konání. Tento příspěvek je zamyšlením nad tím, co tato situace znamená pro výzkum efektivity a zdokonalování práce školy. Navrhuji v něm budoucí zaměření tohoto výzkumu, aby si i nadále udržel významné místo v procesu pedagogických změn.
efektivita škol; zdokonalování práce škol; vedení; vzdělávací reforma
ALEXANDER, K. L., ENTWISLE, D. R., OLSON, L. S. Lasting consequences of the summer learning gap. American Sociological Review, 2007, roč. 72, č. 4, s. 167–180. ISSN 0003-1224.
ALEXANDER, K. L., ENTWISLE, D. R., OLSON, L. S. Schools, Achievement and Inequality: A Seasonal Perspective. Educational Evaluation and Policy Analysis, 2001, roč. 23, č. 2, s. 171–191. ISSN 0162-3737.
BEARE, H. Enterprise: The New Metaphor for Schooling in a Post-Industrial Society. In TOWNSEND, T. (Ed.). The Primary School in Changing Times: The Australian Experience. London, New York: Routledge, 2007. ISBN 978-0-415-14656-2.
BISSCHOF, T., RHODES, C., DAY, C. Good Schools for Some But Why Not Better Schools for All? Sub-Saharan Africa in Transition. In DAY, C. (Ed.). International Handbook on Teacher Education. Springer, (v tisku).
CALDWELL, B. Decentralising the Management of Australia‘s Schools. Melbourne: National Industry Education Foundation, 1993. ISBN 0-646-14669-6.
CALDWELL, B. The Victorian State School System. Part of a radio interview with Jane Figgis on Education Report. Radio National, 27. března 1996.
CLINCH, R. Secret Kids’ Business. Melbourne: Hawker–Brownlow, 2001.
CREEMERS, B., KYRIAKIDES, L. Using Educational Effectiveness Research to Improve the Quality of Teaching Practice. In DAY, C. (Ed.). International Handbook on Teacher Education. Springer. (v tisku).
DRUCKER, P. F. The ecological vision: reflections on the American condition. New Brunswick, N.J.: Transaction Publishers, 1993. ISBN 0-765-80725-4.
EDMONDS, R. A. Discussion of the Literature and Issues Related to Effective Schooling. A paper presented to National Conference on Urban Education. CEMREL, St. Louis, USA, 12. června 1978.
HANDY, C. The Age of Paradox. Boston: Harvard Business School Press, 1994. ISBN 0-87584-425-1.
MINZEY, J. D. Community Education and Community Schools. Frankston: State College of Victoria, 1981.
National Commission on Excellence in Education. A Nation At Risk: the Imperative for Educational Reform. Washington, D.C.: U.S. Government Printing Office, 1983.
PHILLIPS, W. The „S“ Curve. 2008 [online]. [cit. 2010-10-24]. Dostupné z: < http://www.qm2.org/mbriefs/scurve.html >.
PISA 2006. Science Competencies for Tomorrow´s World. Paris: OECD, 2006.
RAMPEY, B. D., DIONON, G. S., DONAHUE, P. L. NAEP 2008 Trends in Academic Progress (NCES 2009–479). Washington, D.C.: National Center for Education Statistics, Institute of Education Sciences, U.S. Department of Education, 2009.
REYNOLDS, D. The Effective School. A revised version of an Inaugural Lecture. University of Newcastle upon Tyne, říjen 1994.
REYNOLDS, D., TEDLIE, C. Reflections on the critics, and beyond them. School Effecti-veness and School Improvement, 2001, roč. 12, č. 1, s. 99–113. ISSN 0924-3453.
ROGERS, E. M. Diffusion of Innovations. New York: The Free Press, 1962. ISBN 0-029-2665-05.
SLEE, R., WEINER, G. Education reform and reconstruction as a challenge to research genres: Reconsidering school effectiveness research and inclusive schooling. School Effectiveness and School Improvement, 2001, roč. 12, č. 1, s. 83–98. ISSN 0924-3453.
STRINGFIELD, S. Smíšené výzkumné metody [online]. Zpráva pro: TOWNSEND, T. 19. ledna 2010 [cit. 2010-10-24]. Osobní komunikace.
TEDDLIE, C., REYNOLDS, D. Countering the critics: Responses to recent criticisms of school effectiveness research. School Effectiveness and School Improvement, 2001, roč. 12, č. 1, s. 41–82. ISSN 0924-3453.
THRUPP, M. Sociological and political concerns about school effectiveness research: Time for a new research agenda. School Effectiveness and School Improvement, 2001, roč. 12, č. 1, s. 7–40. ISSN 0924-3453.
TOFFLER, A. Future Shock. London: Pan, 1971. ISBN 0-8488-0645-X.
TOWNSEND, T. (Eds.) The International Handbook of School Effectiveness and School Improvement. New York: Springer, 2007. ISBN 978-1-4020-4805-0.
TOWNSEND, T. (Eds.) The Primary School in Changing Times: The Australian Experience. London, New York: Routledge, 1998. ISBN 0-415-14655-9.
TOWNSEND, T. Thinking and Acting both Locally and Globally: From Sustainability to Regenerative Leadership. A keynote presentation to the International Congress for School Effectiveness and Improvement Annual Conference, Kuala Lumpur, Malaysia, 4. ledna 2010.
TOWNSEND, T. Third millennium leaders: Thinking and acting both locally and globally. Leadership and Policy in Schools, 2009, roč. 8, č. 4, s. 355–379. ISSN 1570-0763.
TOWNSEND, T., CLARKE, P., AINSCOW, M. Third Millennium Schools: prospects and problems for school effectiveness and school improvement. In TOWNSEND, T., CLARKE, P., AINSCOW, M. (Eds.). Third Millennium Schools: A World of Difference in Effectiveness and Improvement. Lisse: Swets and Zeitlinger, 1999, s. 353–366. ISBN 90-2651-541-3.
Copyright © Studia paedagogica