Postoje české společnosti ke vzdělávání a jejich vývoj v čase

Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica

Abstrakt

V posledních desetiletích dochází v mezinárodní komunitě tvůrců vzdělávacích politik k velkým změnám v nazírání na cíle vzdělávání. Tyto změny jsou z působeny reflexí velkých změn společenských. Česká republika v nových kurikulárních dokumentech deklaruje změny cílů vzdělávání, které jsou ve shodě s mezinárodními prioritami. Tyto cíle však nebyly předmětem národní diskuse a není zřejmé, zda se těší podpoře široké veřejnosti, která je pro realizaci tak zásadních změn ve vzdělávacím systému nezbytná. Stať hledá prostřednictvím sekundární analýz y dostupných výzkumů postojů veřejnosti ke vzdělávání odpovědi na otázky, jak veřejnost reflektuje stav českého vzdělávacího systému a změn, které v něm probíhají, zda pociťuje potřebu změn a zda a jak se změnily její pohledy na cíle vzdělávání. Analýza srovnává postoje respondentů v současnosti a ve druhé polovině devadesátých let.


Klíčová slova:
společenské změny; cíle vzdělávání; postoje veřejnosti
Reference

AMD. Zpráva z výzkumu Společnost a vzdělávání. Praha: AMD, 1997.

Comssion Expert Group on Key Competencies. The key competencies in a knowledge based economy: a first step towards selection, definition and description. Brussels: Commission of the European Communities, 2002.

CVVM. Základní a střední školství: po větší změně není poptávka [online]. Praha: CVVM, 2006. [cit. 2010-07-10]. Dostupné z: < http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=zpravy&r=1 >.

CVVM. Názory české veřejnosti na úroveň výuky na školách [online]. Praha: CVVM, 2009. [cit. 2010-07-10]. Dostupné z: <http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=zpravy&r=1>.

CVVM. Hodnocení naléhavosti zabývání se oblastmi veřejného života a očekávaný vývoj v roce 2010 [online]. Praha: CVVM, 2010. [cit. 2010-07-10]. Dostupné z: <http://www.cvvm.cas.cz/index.php?lang=0&disp=zpravy&r=1>.

Černý, K., Greger, D., Chvál, M., Walterová, E. Školství očima české veřejnosti: percepce současného stavu a vývoje. Orbis scholae, 2009, roč. 3, č. 3, s. 25–50. ISSNSSNSSN 1802-4637.

Delors, J. et al. Learning: The treasure within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century [online]. Paris: UNESCO, 1996. [cit. 2010-07-10]. Dostupné z: < http://www.see-educoop.net/education_in/pdf/15_62.pdf >.

Rychen, D. S., Salganik, L. H. (Eds.). Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber Publishers, 2001. ISBN 0-88937-248-9.

STEM/MARK. Sociologický výzkum zaměřený na analýzu struktury postojů a očekávání veřejnosti k oblasti školství, výchovy a vzdělávání. Část 2. Postoje rodičů a žáků ke vzdělávání. Praha: STEM/MARK, 2009.

ÚIV. Výzkumná zpráva z výzkumu Potřeby zaměstnavatelů a připravenost absolventů na vstup na trh práce. Praha: ÚIV, 1998.

Weieinert, F. E. Concepts of Competence. In Rychen, D. S., Salganik, L. H. (Eds.). Defining and Selecting Key Competencies. Göttingen: Hogrefe & Huber Publishers, 2001. ISBN 0-88937-248-9.

Metriky

155

Views

98

PDF views