Učitelé a faktor času: o proměnách pracovního sebepojetí
Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica
Text je zaměřen na problematiku učitelů v pozdní fázi kariéry a obsahuje dílčí výsledky dotazníkového šetření, které bylo zaměřeno na z jišťování některých aspektů jejich práce. Jde především o subjektivně vnímané změny ve vybraných faktorech sytících pracovní sebepojetí – v pocitu jistoty, odpovědnosti, užitečnosti, úspěšnosti a spokojenosti. Pozornost je zaměřena také na pociťované vztahové proměny a motivaci pro setrvání v profesi z pohledu dotazovaných učitelů.
starší učitelé; kariéra učitele; pracovní sebepojetí; motivace učitelů
Alan, J. Etapy života očima sociologie. Praha: Pyramida, Praha: Pyramida, 1989. IsBn 80-7038-044-6. Age distribution of teachers 2006 [online]. OECD Publishing, 2008. [cit. 20. 2. 2010]. Dostupné z: < http://www.oecd.org/edu/eag2008 >.
Bělohlávek, F. Organizační chování. Olomouc: rubico, 1996. ISBN 80-85839-09-1.
Drapela, V. J. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-134-7.
FAURIE, I., FRACCAROLL, F., LE BLANC, A. Âge et travail: Des études sur le vieillisement au travail à une approche psychosociale de la fin de la carrière professionnelle. Le travail humain, 2008, roč. 71, č. 2, s. 137–172. ISSN 0041-1868.
HANSEZ, I. , BERTRAND, F., DE KEYSER, V., PÉRÉE, F. Fin de carrière des enseignants: vers une explication du stress et des retraites prématurées. Le travail humain, 2005, roč. 68, č. 3, s. 193–223. ISSN 0041-1868.
HAVLÍK, R. Profesní „kariéra“ a další vzdělávání v názorech a postojích učitelů. Pedagogika, 1999, roč. 49, č. 2, s. 147–155. ISSN 0031-3815.
HUBERMAN, M. a kol. La vie des enseignants. Paris: Belachaux et niestlé, 1989. ISBN 2-603-00690-8.
HUSTLER, D. Teachers' Perception of Continuing Professional Development. London: DfES, 2003. london: DfES, 2003. ISBN 1-84185-006-6.
ILMARINEN, J. Ako si predĺžiť aktívny život. Starnutie a kvalita pracovného života v Európskej únii. Bratislava: Príroda, 2008. ISBN 978-80-07-01658-3.
INGERSOLL, r. M. Teacher Turnover and Teacher storage: An organizational Analysis. American Educational Research Journal, 2001, roč. 38, č. 3, s. 499–534. ISSN 0002-8312.
LAZAROVÁ, B., Jůva, V., SEKOT, A. Vliv věku na výkon profese učitele. Specifické strategie zvládání handicapu věku. In Škola v proměnách: Učitel – žák – učivo. Sborník z 16. konference české pedagogické společnosti. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2009, s. 45–51. ISBN 978-80-7318-904-4.
LEVIN, B. B. Case studies of teacher development. London, new Jersey: lea Publisher, 2003. London, New Jersey: lea Publisher, 2003. ISBN 1-4106-0709-7.
MAREŠ, J., SKALSKÁ, H., KANTORKOVÁ, H. Učitelova subjektivní odpovědnost za školní úspěšnost žáků. Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 1, s. 23–33. ISSN 0031-3815.
Národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 [online]. Praha: MPsV, 2008. [cit. 20. 2. 2010]. Dostupné z: < http://www.mpsv.cz/cs/5045 >.
PAULÍK, K. Psychologické aspekty pracovní spokojenosti učitelů. Ostrava: FF OU, 1999. ISBN 80-7042-550-4.
PELIKÁN, J. Metodologie výzkumu osobnosti středoškolského profesora a jeho pedagogického působení. Praha: Uk, 1991. IsBn 80-7066-398-7. Program výzkumu v oblasti stárnutí pro 21. století [online]. Praha: MPsV, 2008. [cit. 20. 2. 2010]. Dostupné z: < http://www.mpsv.cz/files/clanky/6007/research_agenda_CZ.pdf >.
Průcha, J. Učitel. Současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7.
ROGERS, C. R. Způsob bytí. Klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-233-5.
ŘEHULKA, E. (Ed.). Učitelé a zdraví 6. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-093-X.
Sledování genderových otázek a věkové struktury zaměstnanců ve školství. Zpráva o základních výsledcích z šetření ISP za rok 2007 [online]. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008. [cit. 20. 2. 2010]. Dostupné z: < http://www.uiv.cz/soubor/3516 >.
Říčan, P. Cesta životem. Praha: Pyramida, 1990. ISBN 80-7038-078-0.
SMÉKAL, V. Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister & Principal, 2002. ISBN 80-85947-81-1.
STEFFY, B. E. a kol. (Eds.). Life cycle of the career teacher. California: kappa Delta Pi and Corwin Press, 2000. ISBN 0761975403.
STUART-HAMILTON, I. A. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.
ŠIMONÍK, o. Začínající učitel. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-0944-6.
VAŠUTOVÁ, J. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
Copyright © Studia paedagogica