Ideální a reálná odpovědnost z pohledu zástupců ředitelů škol
Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica
V textu prezentujeme některé z výsledků empirického šetření zaměřeného na kariérní aspirace zástupců ředitelů škol v Hongkongu v souvislosti s jejich pracovními povinnostmi a profesní spokojeností. Jedním z cílů výzkumu bylo z jistit, jakým z působem může nepoměr mezi reálnými pracovními povinnostmi zástupců ředitelů hongkongských škol a jejich představami o ideální pracovní náplni ovlivnit jejich další kariérní aspirace. Výzkum jsme koncipovali jako dotazníkové šetření reprezentativního výběru zástupců ředitelů středních škol v Hongkongu. Analýza získaných dat ukázala zásadní rozdíly mezi reálným a ideálním pracovním zapojením zástupců ředitelů ve všech sledovaných oblastech. Tyto rozdíly v textu vysvětlujeme a dále diskutujeme v souvislosti s dalšími faktory.
kariérní aspirace; zástupci ředitelů škol; Hongkong; reálný a ideální obsah práce
BATES, R. C., SHANK, J. G. The associate principalship: a better, more effective way to manage schools. NASSP Bulletin, 1983, roč. 67, č. 462, s. 111–114. ISSN 0192-6365.
BLACK, A. B. Clarifying the role of the assistant principal. NASSP Bulletin, 1980, roč. 64, č. 436, s. 33–39. ISSN 0192-6365.
CHENG, Y. C. Cultural factors in educational effectiveness: a framework for comparative research. School Leadership & Management, 2000, roč. 20, č. 2, s. 207–225. ISSN 1363-2434.
CRANSTON, N., TROMANS, C., REUGEBRINK, M. Forgotten leaders: what do we know about the deputy principalship in secondary schools? International Journal of Leadership in Education, 2004, roč. 7, č. 3, s. 225–242. ISSN 1360-3124.
DIMMOCK, C., WALKER, A. Educational Leadership: Culture and Diversity. London: Sage, 2005. ISBN 978-0-7619-7170-2.
GARRETT, V., MCGEACHIE, B. Preparation for headship? The role of the deputy head in the primary school. School Leadership & Management, 1999, roč. 19, č. 1, s. 67–81. ISSN 1363-2434.
GlANZ, J. Dilemmas of assistant principals in their supervisory role: reflections of an assistant principal. Journal of School Leadership, 1994, roč. 4, č. 5, s. 577–590. ISSN 1052-6846.
GlANZ, J. The Assistant Principal’s Handbook: Strategies for Success. Thousand oaks, CA: Corwin Press, 2004. ISBN 978-0-7619-3102-7.
GrEEnFIElD, W. D. Developing an instructional role for the assistant principal. Education and Urban Society, 1985, roč. 18, č. 1, s. 85–92. ISSN 0013-1245.
GRONN, P., RAWLINGs-SANAEL, F. recruiting schools principals in a climate of leadership disengagement. Australian Journal of Education, 2003, roč. 47, č. 2, s. 172–184. ISSN 0004-9441.
HArTZEll, G. n. The assistant principal: neglected actor in practitioner leadership literature. Journal of School Leadership, 1993, roč. 3, č. 6, s. 707–723. ISSN 1052-6846.
HArVEY, M. J. The deputy principalship: retrospect and prospect. The International Journal of Educational Management, 1994, roč. 8, č. 3, s. 15–25. ISSN 0951-354X.
HAUSMAN, C., NEBEKER, A., MCCREARY, J. The worklife of the assistant principal. Journal of Educational Administration, 2002, roč. 40, č. 2, s. 136–157. ISSN 0957-8234.
LANKFORD, H., CONNELL, R., WYCKOFF, J. Identifying the Next Generation of School Leaders. Albany, NY: University at Albany, SUNY, 2003.
kWAn, P., WAlkEr, A. Vice-principalship in Hong kong: aspirations, competencies, and satisfaction. School Effectiveness and School Improvement, 2008, roč. 19, č. 1, s. 73–97. ISSN 0924-3453.
MARSHALL, C. The Assistant Principal: Leadership Choice and Challenges. Thousand oaks, CA: Corwin Press, 1992.
MARSHALL, C., HOOLEY, r. M. The Assistant Principal: Leadership Choices and Challenges. Thousand oaks, CA: Corwin Press, 2006. ISBN 978-0-7619-3152-2.
MARSHALL, C., MITCHELL, B. The assumptive worlds of fledgling administrations. Education and Urban Society, 1991, roč. 24, č. 4, s. 369–415. ISSN 0013-1245.
MERTZ, n. T. Contextualising the role of the assistant principal. Albuquerque, NM: Paper presented at the annual meeting of the University Council for Educational Administration, 2000.
NORTON, M. s., KRIEKARD, J. A. real and ideal competencies for the assistant principal. NASSP Bulletin, 1987, roč. 71, č. 501, s. 23–30. ISSN 0192-6365.
REEDS, D. B., CONNERS, D. A. The vice principalship in urban high schools: a field study. Urban Education, 1982, roč. 16, č. 40, s. 465–481. ISSN 0042-0859.
SMITH, J. A. Assistant principals: new demands, new realities, and new perspectives. NASSP Bulletin, 1987, roč. 71, č. 501, s. 9–12. ISSN 0192-6365.
SUTTER, M. R. What do we know about the job and career satisfaction of secondary school assistant principals? NASSP Bulletin, 1996, roč. 80, č. 579, s. 108–113. ISSN 0192-6365.
WEBB, R., VULLIAMY, G. The changing role of the primary school deputy headteacher. School Organisation, 1995, roč. 15, č. 1, s. 53–64. ISSN 0260-1362.
WELLER, l. D., WELLER, S. J. The Assistant Principal: Essentials for Effective School Leadership. Thousand oaks, CA: Corwin Press, 2004. ISBN 978-0-7619-7794-0.
WINTER, P. A., MORGENTHAL, J. r. Principal recruitment in a reform environment: effects of school achievement and school level on applicant attraction to the job. Educational Administration Quarterly, 2002, roč. 38, č. 3, s. 319–340. ISSN 0013-161X.–340.
Copyright © Studia paedagogica