Pojetí moci v žákovských vyprávěních
Roč.15,č.2(2010)
Studia paedagogica
Předložený příspěvek se zabývá tím, jak žáci ve svých vyprávěních pojednávají o distribuci moci v kontextu školního prostředí. Koncept moci je nejprve představen v souvislosti s jednotlivými subjekty, které do mocenských vztahů vstupují – sociální mocí školy, sociální a individuální mocí učitele a mocí žáků. Navazující empirická část pak skrze analýzu žánrů žákovských příběhů ukazuje, jak jednotlivá vyprávění umožňují žákům odlišit a popsat různá pojetí mocenských vztahů v prostředí školy.
moc školy; moc učitele; žákovské strategie oslabování moci; skryté kurikulum; narativní analýza; žánr
CARR, D. Time, Narrative, and History. Bloomington: Indiana University Press, 1986.
ČERMÁK, I. Myslet narativně (kvalitativní výzkum ‚on the road‘). In Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Brno: Psychologický ústav AV ČR, nakladatelství Albert, 2002, s. 11–25. ISBN 80-86620-03-4.
CHRZ, V. Možnosti narativního přístupu v psychologickém výzkumu. Praha: Psychologický ústav AV ČR, 2007. ISBN 978-80-86174-11-2.
CHRZ, V. Výzkum jako narativní rekonstrukce. In MIOVSKÝ, M., ČERMÁK, I., ŘEHAN, V. (Eds.). Sborník z konference Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Tak trochu jiný příběh. Brno: nakladatelství SCAN, 2004, s. 21–32. ISBN 80-244-0909-7.
EWICK, P., SILBEY, s. narrating social structure: stories of resistence to legal Authority. American Journal of Sociology, 2003, roč. 108, č. 6, s. 1328–1372. ISSN 0002-9602.
FIŠER, Z. Tvůrčí psaní. Malá učebnice technik tvůrčího psaní. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-85931-99-0.
FOUCAULT, M. Myšlení vnějšku. Praha: Herrmann & synové, 1996. ISBN 80-86379-29-9.
FRYE, n. Anatomie kritiky. Brno: Host, 2003. ISBN 80-7294-078-3.
HAVLÍK, r., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
JACKSON, P. W. The student‘s World. The Elementary School Journal, 1966, roč. 67, č. 7, s. 345–357. ISSN 0013-5984.
KAŠČÁK, O. Moc školy: o formatívnej sile organizácie. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. ISBN 80-224-0905-7.
KAŠČÁK, O. O moci školy a bezmocnosti dětí. In SPFFBU U13, Brno: Masarykova univerzita, 2008, s. 127–140. ISSN 1211-6971.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ., D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN
80-7169-195-X.
MCADAMS, D. P. The stories we live by: personal myths and the making of the self. new York: Guilford Press, 1993. ISBN 1-57230-188-0.
MCCROSKEY, J. C., RICHMOND, V. Power in the Classroom I – Teacher and student perceptions. Communication Education, 1983, roč. 34, č. 2, s. 175–184. ISSN 0363-4523.
RIESSMAN, C. K. Narrative research for the human sciences. London: Sage, 2008. ISBN 978-0761929987.
RICHMOND, V. P., MCCROSKEY, J. C. Power in the classroom II – Power and learning. Communication Education, 1984, roč. 35, č. 2, s. 125–136. Issn 0363-4523.
Copyright © 0 Studia paedagogica