Míra účasti dětí na předškolním vzdělávání a faktory ovlivňující její regionální diferenciaci
Roč.13,č.1(2008)
Studia paedagogica: Škola a místo
Článek se zabývá regionálními rozdíly v míře účasti dětí na předškolním vzdělávání, konkrétně pak podílu dětí, které se tohoto vzdělávání účastní, k věkové skupině 3–5letých (tedy věkově odpovídajících mateřským školám). V centru zájmu jsou především faktory, které nejvíce působí na regionální rozdíly tohoto ukazatele. Do analýzy vstupovaly ukazatele demografické, sociogeografické , socioekonomick é č i např . tak é ukazate l mapujíc í aktuáln í sta v uspokojován í zájmu o předškolní vzdělávání (podíl zamítnutých žádostí o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání). Ukazatele významně korelující s vysvětlovanou mírou účasti dětí v mateřských školách pak vstupovaly do faktorové analýzy. Na základě jejích výsledků byly vymezeny základní faktory mající největší vliv na mezikrajové nebo meziokresní rozdíly sledovaného uka-zatele. Pomocí shlukové analýzy pak byly vymezeny skupiny krajů, resp. okresů podobného typu, kde charakteristické hodnoty faktorů naznačují i podobný přístup rodičů a dětí k předškolnímu vzdělávání.
klíčová slova: předškolní vzdělávání, demografie, míra účasti, dostupnost mateřských škol, regionální diferenciace
Copyright © Studia paedagogica