Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči
Roč.16,č.2(2011)
Studia paedagogica
V životě dětí a jejich rodičů představuje škola v mnoha směrech významnou instituci, neboť hluboce strukturuje jejich život. To se promítá mimo jiné i do obsahu komunikace mezi rodiči a dětmi. Článek se zaměřuje na otázku, které školní zážitky žáci a žákyně na konci základní školy sdílejí se svými rodiči, jakou má toto sdílení formu a jaký význam mu žáci přikládají. Prezentovány jsou výsledky výzkumného šetření, které zahrnovalo hloubkové rozhovory s 16 žáky a dále dotazník pro 424 respondentů. Výsledky naznačují, že děti třídí údaje o škole do několika skupin, které od sebe odlišují nejen tematicky, ale zejména mírou nároku, který rodiče na znalosti daných informací mají. Článek dále popisuje konkrétní strategie, které děti při komunikaci s rodiči o škole užívají.
vztah školy a rodiny; komunikace mezi dětmi a rodiči; sociální role žáka; emancipace od rodiny
BECTA. Oh nothing much. [online]. 2009 [cit. 2011-03-27]. Dostupné z: < www.nextgenerationlearning.org.uk >.
BIERZOVÁ, J. Rozdělení domácích prací v rodinách s dětmi. Gender, výzkum, rovné příležitosti. 2006, roč. 7, č. 1, s. 30–41. ISSN 1213-0028.
BORNSTEIN, R. F. Exposure and affect: overview and meta-analysis of research, 1968–1987. Psychological Bulletin, 1989, roč. 106, č. 2, s. 265–289. ISSN 0033-2909.
BOIRDIEU, P., Passeron, J.-C. Reproduction in Education, Society and Culture. London: SAGE Publication, 2000. ISBN 0-8039-8320-4.
DE CARVAlHO, M. E. Rethinking Family - School Relations: A Critique of Parental Involvement in Schooling. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2000. ISBN 0-8058-3496-6.
DUCK, s. (ed.). Learning about relationships. London: SAGE Publication, 1993. ISBN 0-8039-5157-4.
DENZIN, N. K., Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. London: Sage Publication, 1994. ISBN 0-8039-4679-1.
FLANNAGAN, D., BAKER-WARD, l., GRAHAM, l. Talk about preschool: Patterns of topic discussion and elaboration related to gender and ethnicity. Sex Roles, 1995, roč. 32, č. 1–2, s. 1–15. ISSN 1573-2762.
GUBRLUM, J. F. The family as project. The Sociological Review, 1988, roč. 36, č. 2, s. 273–295. ISSN 1467-954X.
PETERSON, G. W., Rollins, B. C. Parent-Child socialization. In SUSSMAN, M. B., STEINMETZ, s. k. (eds.). Handbook of Marriage and the Family. New York: Plenum Press, 1987, s. 471–507. ISBN 0-306-45754-7.
REESE, E., FIVUSH, R. Parental styles of talking about the past. Developmental Psychology, 1993, roč. 29, č. 3, s. 596–606. Issn 2044-835X.
RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, k., TRNKOVÁ, k., ČIHÁČEk, V. Škola a/versus rodina. Brno: Masarykova univerzita, 2004. IsBn 80-210-3598-6. sInGlY, F. de Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249-1.
SMETÁČKOVÁ, I. Význam genderu v komunikačních strategiích rodiny a školy. Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 4, s. 406–416. ISSN 0031-3815.
SOCHA, T. J., STAMP, G. H. (eds.). Parents, Children, and Communication. Frontiers of Theory and Research. Mahwah, J: lawrence Erlaubaum, 1995. ISBN 0-8058-1604-6.
ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
ŠTECH, S. Angažovanost rodičů ve školní socializaci dětí. Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 4, s. 374–388. ISSN 0031-3815.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KollárIková, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57–94. ISBN 80-7178-585-7.
VElDOVÁ, Z. Tabu v rodinné komunikaci očima adolescentů. E-psychologie [online], 2007, roč. 1, č. 1 [cit. 2011-02-12]. Dostupné z: < http://e-psycholog.eu/pdf/veldova.pdf >
WAGGONER, K., GRIFFITH, A. Parental Involvement in Education: Ideology and Experiences. Journal for a Just and Caring Education, 1998, roč. 4, č. 1, s. 65–77. ISSN 1076-285X.
Copyright © Studia paedagogica