Evaluace jako diskurz. Komunikace a/versus kontrola v novém modelu školní inspekce v Polsku
Roč.16,č.2(2011)
Studia paedagogica
V roce 2009 byl v Polsku zaveden nový systém školní evaluace, který se skládá ze dvou částí: z autoevaluace, na níž se podílí tým učitelů, a z externí evaluace realizované proškolenými inspektory. Tento z působ eva-luace odráží jak angažované a autonomní sebehodnocení, tak nezaujaté externí hodnocení. Výsledný produkt, z práva sepsaná skupinou inspektorů, je pak směsicí hlasů a zájmů, které jsou analyzovány na základě státem nastavených standardů.
V rovině teoretického uvažování se naše zkoumání systému školní inspekce přibližuje proslavené ana-lýze nemocniční dokumentace Harolda Garfinkela, která je nahlížena jako výsledek vyjednávání mezi pacientem a nemocnicí (2007). Abychom mohli oddělit jednotlivé úrovně reinterpretovaných interpretací, a odlišit tak hlasy jednotlivých zainteresovaných skupin, které spolu často bývají v konfliktu (jedná se o skupiny učitelů, žáků, rodičů či zřizovatelů), museli jsme porozumět především diskurzivní rovině textu.
Následně jsme obrátili pozornost do budoucna, kde lze uvažovat o třech rozdílných scénářích (založe- ných na multi-dimenzionální analýze), které mohou být popsány metaforami dozorce, průvodce a partnera. Tyto tři modely jsme pak testovali za využití dat získaných externí evaluací a post-evaluací.
evaluace; mocenské vztahy; autonomie; reflexe
BOURDIEU, P., PASSERON , J.-C. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: PWN, 2006.
BOURDIEU, P., WACQUANT, L. Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2001.
FOUCAULT, M. Nadzorować i karać. Warszawa: Aletheia-Spacja, 1993.
GARFINKEL, H. Studia z etnometodologii. Warszawa: PWN, 2007.
KOR PORO WICZ, L. Interakcyjna misja ewaluacji. In MAZURK IEWICZ, G. (ed.). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego,
2010.
LUHMANN , N. Teoria polityczna państwa bez pieczeństwa socjalnego. Warszawa: PWN, 1994.
MAZURKIEWICZ, G., BERDZIK, J. Modernizowanie nadzoru pedagogicznego: Ewaluacja jako podstawowa strategia rozwoju edukacji. In MAZURK IEWICZ, G. (ed.). Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym. Konteksty. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, 2010.
MEIGHAN, R. Socjologia edukacji. Toruń: Wydawnictwo UMK, 1993.
PARSONS , T. System społeczny. Kraków: Nomos, 2009.
ROUSE, J. Power/Knowledge. In GUTTIN, W. G. The Cambridge Companion to Foucault. Cambridge: Cambridge University Press, 1994.
STEVENS Jr., E., WOO D, G., SHEEHAN, J. Justice, Ideolog y, Education. An Introduction to the Social Foundation of Education. New York: McGrawHill, 2000.
WEBER, M. Gospodarka i społeczeństwo. Warszawa: PWN, 2002.
WHITE, H. Proza historyczna. Kraków: Universitas, 2000.
WHITTY, G. Vultures and Third Way: Recovering Mannheim’s Legacy for Today. In DEMAINE, J. W. (ed.). Sociolog y of Education Today. New York: Palgrave, 2001.
ZNANIECKI, F. Socjologia wychowania. Warszawa: PWN, 2001.
Copyright © Studia paedagogica