Role rodičů v domácí přípravě do školy
Roč.16,č.2(2011)
Studia paedagogica
Článek se zabývá otázkou, jakou roli hrají rodiče v domácí přípravě dětí do školy. Na případu dvou rodin s odlišným vzdělanostním a socioekonomickým zázemím ukazuje, jak rodiče postupují ve snaze zajistit školní úspěšnost dítěte. Autorka konstatuje některé shody a naopak některé odlišnosti mezi rodinou dělnickou a vysokoškolskou.
domácí příprava; role rodičů; socioekonomický status; vzdělání
DE CARVALHO, M. E. Rethinking family-school relations. New York: Routledge, 2001. ISBN 0-8058-3496-6.
KATRŇÁK , T. Odsouzeni k manuální práci: Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
KNAUSOVÁ, I. Ověření platnosti Bernsteinovy teorie. Pedagogická orientace, 2002, roč. 12, č. 2, s. 99–107. ISSN 1211-4669.
MATĚJŮ, P., ŘEHÁKOVÁ, B. Úloha mentálních schopností a sociálního původu ve formování vzdělanostních aspirací. Sociologický časopis, 1992, roč. 38, č. 5, s. 613–635. ISSN 0038-0288.
PAINTER, L. Homework. Oxford: Oxford University Press, 2003. ISBN 0-19-437574-9.
RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., TRNKOVÁ, K., ČIHÁČEK, V. Škola a/versus rodina. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004. ISBN 80-210-3598-6.
ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia Paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KOLLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57–94. ISBN 80-7178-585-7.
Copyright © Studia paedagogica