Tři inspirace od Petera Jarvise

Roč.17,č.1(2012)
Studia paedagogica: Vzdělávat dospělé

Abstrakt

Článek se soustřeďuje na analýzu Jarvisovy teorie učení. Představuje tři klíčové principy této teorie, kterými jsou koncept nesouladu, pojetí zkušenosti a model procesu učení. Tyto principy tvoří základní interpretační rámec pro Jarvisovu teorii. Taktéž text poukazuje na spojitost Jarvisovy teorie s jinými autory, předně těmi, kteří pojednávají o zkušenostním či reflektivním učení, například Dewey, Kolb, Boud, Mezirow a další. Diskutovány jsou jednotlivé složky Jarvisovy teorie, rozdělující proces učení na neučení, náhodné sebeučení, nereflektivní a reflektivní učení.


Klíčová slova:
Jarvis; nesoulad; zkušenost; cykly učení; zkušenostní učení; existencialismus; modelu procesu učení
Reference

BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN, P. Základy klinické psychologie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-550-4.

BECK, A. T. Kognitivní terapie a emoční poruchy. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-032-1.

BOUD, D., KEOGH, R., WALKER, D. (Eds.). Reflection: Turning Experience into Learning. New York: Kogan Page, 1985. ISBN 0-85038-864-3.

BROCKBANK, A., MCGILL, I., BEECH, N. (Ed.). Reflective Learning in Practice. Aldershot: Gower, 2002. ISBN 0-566-08377-9.

BUBER, M. Já a ty. Praha: Kalich, 2005. ISBN 80-7017-020-4.

DROBKOVÁ, H. Skládání úhlů pohledu a svoboda v díle J. S. Milla a v teorii Santiago. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010.

FELDMAN, J. From Molecule to Metaphor: A Neural Theory of Language. Cambridge: The MIT Press. 2006. ISBN 0-262-06253-4.

FENWICK, T. Experiential learning: A theoretical critique from five perspectives. Columbus: ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education, 2001.

FESTINGER, L. A theory of cognitive dissonance. Stanford: Stanford University Press, 1957. ISBN 0-415-92331-X.

GERSTNER, G. E., GOLDBERG, L. J. Evidence of a time constant associated with movement patterns in six mammalian species. Ethology and Sociobiology, 1994, roč. 15, č. 4, s. 181–205. ISSN 0162-3095.

GIDDENS, A. Důsledky modernity. Praha: SLON, 1998. ISBN 80-85850-62-1.

HANUŠOVÁ, M., OUDOVÁ, D., VOTAVA, J. Paměť a učení [online]. 2009. [cit. 2012-04-04]. Dostupné z: .

HAVEL, I. M. Prožívání epizodických situací – modality a hraniční případy. In KELEMEN, J., KVASNIČKA, V. (Eds.). Kognice a umělý život VI. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2006, s. 167–180. ISBN 80-7248-355-2.

HAVEL, I. M: Prožívání epizodických situací. In KVASNIČKA, V., TREBATICKÝ, P., POSPÍCHAL, J., KELEMEN, J. (Eds.). Myseľ, inteligencia a život. Bratislava: STU, 2007, s. 27–70. ISBN 978-80-227-2643-6.

HAVEL, I. M. Uniqueness of episodic experience. In Sborník Kognice. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, s. 5–24. ISBN 978-80-7041-911-3.

HROCH, J., ŠÍP, R., MADZINA, R., FUNDA, O. Pragmatismus a dekonstrukce v angloamerické filozofii. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-731-5205-5.

ILLERIS, K. The Three Dimensions of Learning. Leicester: NIACE, 2002. ISBN 877-86-7121-3.

JAMES, W. The principles of psychology, vol. two. Dover: Dover Publications, 1950. ISBN 978-0486-20382-9.

JARVIS, P. Adult learning in the social context. New York: Croom Helm, 1987. ISBN 0-709-91483-0.

JARVIS, P. Paradoxes of learning: on becoming an individual in society. San Francisco: Jossey-Bass, 1992. ISBN 978-1555-42448-0.

JARVIS, P. Adult education and lifelong learning: theory and practice (3rd ed.). New York: Routledge, 2004. ISBN 0-415-31493-3.

JARVIS, P. Towards a comprehensive theory of human learning. New York: Routledge, 2006. ISBN 978-0-415-33541-4.

JARVIS, P. Learning to be a Person in Society. London: Routledge, 2009. ISBN 978-0415-41903-1.

JARVIS, P. Adult education and lifelong learning: theory and practice (4th ed.). New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0415-49481-6.

JARVIS, P. The Routledge international handbook of lifelong learning. London: Routledge, 2011. ISBN 978-0415-41904-8.

KIELY, R. A transformative learning model for service-learning: A longitudinal case study. Michigan Journal of Community Service Learning, 2005, roč. 12, č. 1, s. 5–

22. ISSN 1944-0219.

KOLB, D. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. New Jersey: Prentice Hall. 1984. ISBN 978-0132-95261-3.

LUCKNER, J. L., NADLER, R. S. Processing the experience: strategies to enhance and generalize learning. Dubuque: Kendall/Hunt, 1997. ISBN 978-0-7872-1000-7.

LUDEWIG, K. Základy systemické terapie. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-8024-73521-4.

LUHMANN, N. Sociální systémy: nárys obecné teorie. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2006. ISBN 80-7325-100-0.

MATURANA, H., VARELA, F. The tree of knowledge: the biological roots of human understanding. Boston: Shambhala, 1998. ISBN 0-877736421.

MEZIROW, J. Fostering Critical Reflection in Adulthood: A Guide to Transformative and Emancipatory Learning. San Francisco: Jossey-Bass, 1990. ISBN 1-55542-207-1.

MIETTINEN, R. The concept of experiential learning and John Dewey’s theory of Reflective thought and action. International Journal of Lifelong Education, 2000, roč. 19, č. 1, s. 54–72. ISSN 1464-519X.

MOON, J. A. A Handbook of Reflective and Experiential Learning. Theory and Practice. London: Routledge Falmer, 2004. ISBN 0-415-33516-7.

NAGY, E. Sharing an intersubjective moment: the duration of embraces in humans. Journal of Ethology, 2011, roč. 29, č. 2, s. 389–393. ISSN 1439-5444.

NEHYBA, J., KOLÁŘ, J., HAK, M. Reflexe a její podoba v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji. In JANÍK, T., KNECHT, P., ŠEBESTOVÁ, S. (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 356–361. ISBN 978-80-210-5553-7.

PIAGET, J., INHELEDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2001. 143 s. ISBN 80-7178-608-X.

POLANYI, M. Personal knowledge: towards a post-critical philosophy. Chicago: University of Chicago Press, 1962. ISBN 0-226-67288-3.

PRIGOGINE, I. Řád z chaosu: nový dialog člověka s přírodou. Praha: Mladá fronta, 2001. ISBN 80-2040-910-6.

SEAMAN, J. Experience, reflect, critique: The end of the ,learning cycles‘ era. Journal of Experiential Education, 2008, roč. 31, č. 1, s. 3–18. ISSN 1053-8259.

SCHANK, R. C. Informace tkví v překvapení. In Brockman, J. (Ed.) Třetí kultura. Praha: Academia, 2008. ISBN 978-80-200-1545-7.

SCHÖN, D. A. The reflective practitioner: how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 2003. ISBN 978-1-85742-319-8.

STUCHLÍKOVÁ, I. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9.

TREVARTHEN, C. What is it like to be a person who knows nothing? Defining the active intersubjective mind of a newborn human being. Infant and Child Development, 2011, roč. 20, č. 1, s. 119–135. ISSN 1522-7219.

VYGOTSKIJ, L. S. Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.

WATZLAWICK, P., FISCH, R., WEAKLAND, J. H. Change: principles of problem formation and problem resolution. New York: Norton, 1974. ISBN 0-393-01104-6.

Metriky

0


714

Views

441

PDF views