Jaké kompetence mají mít vzdělávatelé dospělých?
Roč.17,č.1(2012)
Studia paedagogica: Vzdělávat dospělé
V tomto příspěvku nejprve uvádíme a vyjasňujeme důvody pro aktualizaci diskuze o problematice kompetencí vzdělavatelů dospělých a dále se této problematice věnujeme ze dvou východisek. Prvním je analýza součástí vybraných definicí termínu „kompetence“. Naznačujeme tím, na co je třeba se zaměřit, hovoříme-li o kompetencích vzdělavatelů dospělých – tedy o činnostech, které mají vykonávat, nezbytném souboru jejich vědomostí, dovedností, postojů, chování a hodnot, kontextu, v němž pracují, a kvalifikacích, jimiž mají být vybaveni. Druhým východiskem je analýza šesti projektů, které se různým způsobem zabývají problematikou kompetencí vzdělavatelů dospělých. Projekty řeší otázky potřebných školení pro vzdělavatele dospělých, certifikace vzdělavatelů dospělých, popisu práce vzdělavatelů dospělých, jejich kvalifikace, kritérií práce dobrého vzdělavatele dospělých, standardizace kompetencí a podobně. Některé součásti definicí „kompetencí“ jsou zjevné a byly analyzovány ve všech těchto šesti projektech. Třebaže celá analýza nedává přímou a jednoduchou odpověď na otázku, jaké kompetence mají vzdělavatelé dospělých mít, poutá pozornost k některým aspektům, jež jsou pro zodpovězení této otázky významné. Navíc jako výsledek analýzy prezentujeme jeden model klasifikace kompetencí vzdělavatelů dospělých, který představuje významný element procesu standardizace a profesionalizace u pracovníků ve vzdělávání dospělých.
vzdělavatelé dospělých; kompetence; projekty
A Good Adult Educator in Europe (AGADE). [online]. Nedatováno. [cit. 2012-01-16]. Dostupné z: <http://www.nordvux.net/object/1453/agadeagoodadulteducatorineurope.htm>.
ACE HR Services. Competency Models. [online]. nedatováno. [cit. 2012-04-28]. Dostupné z: <http://www.acebg.com/index.php?option=com_content&view=article&id=166&Itemid=184&lang=en>.
BUISKOOL, B. J., BROEK, S. D., VAN LAKERVELD, J. A., ZARIFIS, G. K., OSBORNE, M. Key competences for adult learning professionals. Contribution to the development of a reference framework of key competences for adult learning professionals. Research voor Beleid: Zoetemer, 2010.
DESPOTOVIĆ, M. Razvoj kurikuluma u stručnom obrazovanju. Beograd: Univerzitet u Beogradu, 2010.
Druga Andragoška regionalna akademija – Razvoj kurikuluma – Programa u obrazovanju odraslih. [online]. 2011. [cit. 2012-01-14]. Dostupné z: <http://www.cso.gov.me/vijesti/109614/II-ANDRAGOSKA-REGIONALNA-AKADEMIJA-RAZVOJ-KURIKULUMA-PROGRAMA-U-OBRAZOVANJU-ODRASLIH.html>.
Key Competences for Lifelong Learning – European Reference Framework. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2007.
Europe 2020 – A strategy for smart, sustainable and inclusive growth. European Comission: Brussels, 2010.
Lisbon European Council – Presidency Conclusions. [online]. European Council: Lisbon, 2000. [cit. 2011-09-21]. Dostupné z: <http://clubofrome.at/events/2006/brussels/files/lisbon-strategy-2000.pdf>.
Flexi-Path Toolkit – A Guide to Creating a Professional Portfolio to Demonstrate the High Level Competencies of Adult Educators. [online]. DIE – German Institute for Adult Education – Leibniz Centre for Lifelong Learning, 2011. [cit. 2011-10-10]. Dostupné z: <http://www.flexi-path.eu/>.
HAGENOW, M., JERMANN, R. The Swiss Model: Establishing Professional Standards (Train the Trainer). In MEDIĆ, S., EBNER, R., POPOVIĆ, K. (Eds.). Adult Education: The Response to Global Crisis. Strengths and Challenges of the Profession. Belgrade: Adult Education Society, 2010, s. 295–300. ISBN978-86-82019-63-3.
Guidelines for Development of Regional Model Competency Standards. Bangkok: International Labour Office, 2006.
MEDIĆ, S., DESPOTOVIĆ, M., POPOVIĆ, K., BULAT, N. Training and Further Education of Adult Educators in Serbia. In POPOVIĆ, K. (Ed.). Teacher Training in Adult Education. Belgrade: Adult Education Society, 2003, s. 10–11. ISBN 978-86-90613-30-4.
MIKIŠKO, I., MAKSIMOVIĆ, M. Towards Becoming a Good Adult Educator – AGADE Project. In MEDIĆ, S., EBNER, R., POPOVIĆ, K. (Eds.). Adult Education: The Response to Global Crisis Strengths and Challenges of the Profession. Belgrade: Adult Education Society, 2010, s. 337–345. ISBN978-86-82019-63-3.
MILANA, M., LARSON, A. BAEA – Becoming Adult Educators in the European Area National Report. Denmark. Copenhagen: Danish School of Education, Aarhus University, 2010. ISBN 978-87-7430-117-2.
Definition and Selection of Competencies (DeSeCo). OECD, 2005.
PARRY, S. R. The Quest for Competencies. Training, 1996, roč. 33, č. 7, s. 48–54. ISSN 0095-5892.
PEJATOVIĆ, A. Obrazovanje i kvalitet života. Beograd: Univerzitet u Beogradu, 2005. ISBN 978-86-82019-50-3.
Presidency Conclusions Lisbon European Council. [online]. 2000. [cit. 2011-09-21]. Dostupné z: <http://clubofrome.at/events/2006/brussels/files/lisbon-strategy-2000.pdf>.
Prva Andragoška regionalna akademija u Skoplju. [online]. 2011. [cit. 2012-01-14]. Dostupné z: <http://www.dvv-soe.org/index.php?option=com_content&view=article&id=1388:prva-andragoka-regionalna-akademija-u-skoplju&catid=113:aktivnosti-bosna&Itemid=571>.
RAJOVIĆ, V., RADULOVIĆ, L. Mentorstvo u svetlu refleksivne prakse: perspektiva insajdera. In MATTI, M. (Ed.). Unapređenje obrazovanja učitelja i nastavnika – od selekcije do prakse. Jagodina: Univerzitet u Kragujevcu, Pedagoški fakultet u Jagodini, 2009, s. 11–15. ISBN 978-86-7604-077-3.
REISCHMANN, J. Kako podučavati kompetenciju. In GARTENSCHLAEGER, U., HINZEN, H. (Eds.). Perspektive i trendovi obrazovanja odraslih u Evropi. Zagreb: Hrvatska zajednica pučkih otvorenih učilišta, 2000, s. 125–132.
SAVA, S. Steps towards the professionalization of adult educators. [online]. [cit. 2012-01-14]. Dostupné z: <http://www.nottingham.ac.uk/education/documents/research/have/esrea-papers/savastepstowardstheprofessionalizationofadulteducators.pdf>.
ŠPORER, Ž. Elementi profesije. In JUŠIĆ, B., MARIČIĆ, S. (Eds.). Interdisciplinarnost i interprofesionalnost. Scientia Yugoslavica, 1989, s. 43–53. ISBN 978-86-81183-01-4.
The European Qualifications Framework for Lifelong Learning (EQF). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2008.
What are competencies? [online]. 2011. [cit. 2011-10-16]. Dostupné z: <http://jobs.virginia.gov/cd_competencies.html>.
ZVEKIĆ, U., SAVIN, K. O profesiji – sociološka analiza. Sociologija, 1981, roč. 23, č. 1–2, s. 59–91. ISSN 0038-0318.
Copyright © Studia paedagogica