Konceptualizace profesionality u vzdělavatelů dospělých

Roč.17,č.1(2012)
Studia paedagogica: Vzdělávat dospělé

Abstrakt

Podobně jako v jiných oborech se i ve vzdělávání dospělých stala profesionalita předmětem rychlých socioekonomických změn. Na rozdíl od jiných sfér je však profesionalita u vzdělávání dospělých mnohem složitější pojem s ohledem na obsáhlost tohoto oboru a jeho zvláštní rysy. Tento příspěvek reviduje tradiční modely profesionality z perspektivy profesionality rolí. Hlavním argumentem autorek přitom je, že není na místě konceptualizovat vzdělávání dospělých jako jednu profesi nebo jednu profesní oblast. V oboru vzdělávání dospělých existuje řada povolání, jež tvoří kontinuum. Autorky tvrdí, že profesionalizace v oblasti vzdělávání dospělých by měla být hodnocena ve světle znalostí praktiků o teoriích učení se dospělých, etické epistemologie, která řídí jejich chování, a míry důvěry, které se jim od dospělých učících se dostává, nikoli z pohledu specifických povolání, která vykonávají.


Klíčová slova:
profesionalita; profesionalizace; vzdělávání dospělých; vzdělavatelé dospělých
Reference

ALPINE : Adult learning professional in Europe. A study on current situation, trends and issues, final report. [online]. Research voor Beleid & PLATO, 2008. [cit. 2010-03-28]. Dostupné z: <http://ec.europa.eu/education/more-information/doc/adultprofreport_en.pdf>.

BARBER, B. Some problems in the sociology of professions. Daedalus, 1963, roč. 92, č. 4, s. 669–688. ISSN 0011-5266.

BECK, J. Appropriating professionalism: restructuring the official knowledge base of England's 'modernised' teaching profession. British Journal of Sociology of Education, 2009, roč. 30, č. 1, s. 3–14. ISSN 0142-5692.

BROCKETT, R. G. Professional development, artistry, and style. New Directions for Adult and Continuing Education, 1991, roč. 51, s. 5–13. ISSN 1536-0717.

BRON, A., JARVIS, P. Identities of adult educators: changes in professionality. In NUISSL, E., LATTKE, S. (Eds.). Qualifying adult learning professionals in Europe. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2008, s. 33–44. ISBN 978-3-7639-3623-6.

CARUSO, A., DI PIERLO, M. C., RUIZ, M., CAMILO, M. Situacíon presente de la educatíon de personas jóvenes y adultas en América Latina y el Caraibe. Mexico, Pátzcuaro: CEAAL, 2008. ISBN 978-968-9388-04-3.

CERVERO, R. M. Effective Continuing Education for Professionals. San Francisco: Jossey-Bass, 1988. ISBN 1-55542-127-X.

CERVERO, R. M. Adult and continuing education should strive for professionalisation. In GALBRAITH, M. G., SISCO, B. (Eds.). Confronting controversies in challenging times: A call for action. San Francisco: Jossey-Bass, 1992, s. 45–50. ISBN 978- 1-55542-748-0.

COGAN, M. L. Toward a definition of profession. Harvard Educational Review, 1953, roč. 23, č. 1, s. 33–50. ISSN 0017-8055.

COLLINS, R. Changing conceptions in the sociology of the professions. In TORSTENDAHL, R., BURRAGE, M. (Eds.). The Formation of Professions: Knowledge, State and Strategy. London: SAGE Publications, 1990, s. 11–23. ISBN 978-0-8039-8251-8.

COOK, D. Some historical perspectives on professionalism. In CUNNINGHAM, B. (Ed.). Exploring professionalism. London: Bedford Way Papers, 2008, s. 10–27. ISBN 978-0854738052.

CROMPTON, R. Gender and accountancy: a response to Tinker and Neimark. Accounting, organizations and society, 1987, roč. 12, č. 1, s. 103–110. ISSN 0361-3682.

CUNNINGHAM, B. (Ed.). Exploring professionalism. London: Bedford Way Papers, 2008. ISBN 978-0-85473-805-3.

CUNNINGHAM, P. A sociology of adult education. In WILSON, A., HAYES, E. (Eds.). Handbook of Adult and Continuing Education. San-Fransisco: Jossey-Bass, 2000, s. 573–590. ISBN 978-0-7879-4998-1.

DESHLER, D. Social, professional and academic issues. In PETERS, J. M., JARVIS, P., Associates (Eds.). Adult education: evolution and achievements in a developing field of study. San Francisco: Jossey-Bass, 1991, s. 384–420. ISBN 978-1-55542-381-7.

ELLIOTT, P. The Sociology of Professions. London: Macmillan, 1972. ISBN 978-0-333-10215-0.

ETZIONI, A. (Ed.). The semi-professions and their organization. London: The Free Press, 1969. ISBN 978-0-02-909600-6.

EVANS, L. Professionalism, professionality and the development of education professionals. British Journal of Educational Studies, 2008, roč. 56, č. 1, s. 20–38. ISSN 1467-8527.

GOODE, J. W. The theorethical limits of professionalisation. In ETZIONI, A. (Ed.). The semi-professions and their organization. London: The Free Press, 1969, s. 266–313. ISBN 978-0-02-909600-6.

GREENWOOD, E. Attributes of a profession. In VOLLMER, H. M., MILLS, D. L. (Eds.). Professionalization. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1966, s. 9–19.

HARGREAVES, A. Four Ages of Professionalism and Professional Learning. Teachers and teaching: theory and practice, 2000, roč. 6, č. 2, s. 151–182. ISSN 1354-0602.

HUMPHREYS, M. Theory, Practice and Performance in Teaching: professionalism, intuition, and jazz. Educational Studies, 2002, roč. 28, č. 1, s. 5–15. ISSN 1913-9020.

JARVIS, P., PETERS, J. M., & Associates (Eds.). Adult education: evolution and achievements in a developing field of study. San Francisco: Jossey-Bass, 1991. ISBN 978-1-55542-381-7.

JARVIS, P. (Ed.). The Routledge Internaltional Handbook of Lifelong Learning. New York: Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-58165-6.

JOHNSON, T. J. Professions and power. London: Macmillan, 1972. ISBN 978-0-333-13430-3.

JÕGI, L., GROSS, M. Professionalisation of Adult Educators in the Baltic States. European Journal of Education, 2009, roč. 44, č. 2, s. 221–242. ISSN 1474-9041.

KASWORM, C., HEMMINGSEN, L. Preparing professionals for lifelong learning: Comparative examination of master’s education programs. Higher education, 2007, roč. 54, č. 3, s. 449–468. ISSN 0018-1560.

KINOS, J. Professionalism – a breeding ground for struggle. The example of the Finnish day-care centre. European Early Childhood Education Research Journal, 2008, roč. 16, č. 2, s. 224–241. ISSN 1350-293X.

LARSON, M. S. The Rise of Professionalism: a Sociological Analysis. Berkley: University of California Press, 1977. ISBN 0-520-02938-0.

LUNT, I. Ethical issues in professional life. In CUNNINGHAM, B. (Ed.). Exploring professionalism. London: Bedford Way Papers, 2008, s. 73–98. ISBN 978-0-85473-805-3.

MACDONALD, K. M. The Sociology of Professions. London: Sage, 1995. ISBN 0-8039-86534-3.

MERRIAM, S. B., BROCKETT, R. G. The Profession and Practice of Adult Education – An introduction. San Francisco: John Wiley and Sons, 2007. ISBN 978-0-470-18153-2.

MILANA, M. Initial education and training pathways for Danish adult educators. In Journal of Educational Sciences, 2009, roč. 19, č. 1, s. 447–467. ISSN 0950-0693.

MILLERSON, G. The Qualifying Associations: A Study in Professionalization. London: Routledge and Kegan Paul, 1964. ISBN 0-7100-3439-3.

NUISSL, E., LATTKE, S. (Eds.). Qualifying adult learning professionals in Europe. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag, 2008. ISBN 978-3-7639-3623-6.

OSBORNE, M. Editorial – Adult Learning Professionals in Europe. European Journal of Education. Special Issue: The Training of Adult Education Professionals in Europe, 2009, roč. 44, č. 2, s. 143–144. ISSN 1465-3435.

SIEGRIST, H. The Professions in Nineteenth-Century Europe. In KAEBLE, H. (Ed.). The European Way. European societies during the nineteenth and twentieth centuries. New York and Oxford: Berghahn Books, 2004, s. 68–89. ISBN 978-1-57181-512-5.

TAWNEY, R. H. The Acquisitive Society. New York: Harcourt, Brace and Company, 1920. ISBN 978-1-4366-3001-0.

THOMPSON, M. Professionalism and professional development. Professional development in education, 2009, roč. 35, č. 2, s. 169–174. ISSN 1941-5257.

VOLKMANN, M. J., ANDERSON, M. A. Creating professional identity: Dilemmas and metaphors of a first year chemistry teacher. Science Education, 1998, roč. 82, č. 3, s. 293–310. ISSN 0036-8326.

Vzdělávání dospělých: Na vzdělávání není nikdy pozdě. Brusel: Komise evropských společenství, 2006.

WEST, B. P. Professions: their nature, roles and responsibilities. In Professionalism and Accounting Rules. London, New York: Routledge, 2003, s. 13–40. ISBN 978-0-415-28569-8.

WHITEHEAD, A. N. Adventures of Ideas. Cambridge: Cambridge University Press, 1933. ISBN 978-0-02-627220-2.

WHITTY, G. Changing modes of teacher professionalism: traditional, managerial, collaborative and democratic. In CUNNINGHAM, B. (Ed.). Exploring professionalism. London: Bedford Way Papers, 2008, s. 28–49. ISBN 978-0-85473-805-3.

WILENSKY, H. L. The Professionalization of Everyone? The American Journal of Sociology, 1964, roč. LXX, č. 2, s. 137–158. ISSN 0002-9602.

WILSON, A. The Common Concern: Controlling the Professionalization of Adult Education. Adult Education Quarterly, 1993, roč. 44, č. 1, s. 1–16. ISSN 0741-7136.

Metriky

0


123

Views

91

PDF views