Nový institucionalismus v pedagogice

Roč.17,č.2(2012)
Studia paedagogica

Abstrakt

Přestože velká reforma českého základního vzdělávání byla iniciována relativně nedávno, pod vlivem klesajících výsledků českých žáků v mezinárodních šetřeních jako TIMSS a PISA se diskutuje o dalších zásazích do českého vzdělávacího systému. Článek podává nárys teorie nového institucionalismu, kterou autor považuje za vhodný teoretický rámec pro hlubší pochopení charakteristik českého školství a problémů, na něž narážejí snahy o reformu. Například více či méně oborově založené kognitivní úlohy šetření PISA a TIMSS odrážejí určitou „globální kulturu školního vzdělávání“, která se ne zcela kryje s idejemi české reformy poněkud jednostranně akcentující nadoborové, obtížně měřitelné klíčové kompetence.


Klíčová slova:
nový institucionalismus; školní vzdělávání; sociologie vzdělávání; vzdělávací reforma
Reference

ANDERSON-LEVITT, K. M. Teaching Culture as National and Transnational: A. Response to Teachers’ Work. Educational Researcher, 2002, roč. 31, č. 3, s. 19–21. ISSN 2141-5161.

BACÍK , F., KALOUS, J., SVOBODA, J., BERAN, V., HELUS, Z., HLINK A, V. a kol. Kapitoly ze školského managementu. Praha: PedF UK, 1998. ISBN 80-86039-49-8.

BAKER, D. The Invisible Hand of World Education Culture: Thoughts for Policy Makers. In SYKES, G., SCHNEIDER, B., PLANK , D. (Eds.). AER A’s Handbook of Education Policy Research. Washington D.C.: AERA, 2009, s. 958–968. ISBN 978-0-415-98992-3.

BENAVOT, A. Institutional approach to the Study of Education. In SAHA, L. (Ed.). International Encyclopedia of the Sociolog y of Education. Oxford, UK: Elsevier Science, 1997, s. 340–345. ISBN 0-08-042990-4.

BERG, G. From structural dilemmas to institutional imperatives: a descriptive theory of the school as an institution and of school organizations. Journal of Curriculum Studies, 2007, roč. 39, č. 5, s. 577–596. ISSN 0022-0272.

BREINEK, P. Ekonomický význam institucí. Národohospodářský obzor, 2006, roč. 4, č. 1, s. 12–26. ISSN 1213-2446.

BUCHHOL Z, T. G. Živé myšlenky mrtvých ekonomů. Praha: Victoria Publishing, 1993. ISBN 80-85605-50-3.

BURCH, P. Educational policy and practice from the perspective of institutional theory: crafting a wider lens. Educational Researcher, 2007, roč. 36, č. 2, s. 84–95. ISSN 2141-5161.

DAHL, R. O demokracii. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-422-2

DiMAGGIO, P. J., POWELL , W. W. The iron cage revisited: institutional isomorphism and collective rationality in organizational fields. Americal Sociological Review, 1983, roč. 48, č. 2, s. 147–160. ISSN 0003-1224.

DVOŘÁK, D., STARÝ, K., URBÁNEK, P., CHVÁL, M., WALTERO VÁ, E. Česká základní škola. Vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1896-8.

FULLAN, M. The three stories of education reform. Phi Delta Kappa, 2000, roč. 81, č. 8, s. 581–584. ISSN 0031-7217.

FULLAN, M. Tri-level solution. Education Analyst, 2005 (Winter), s. 4–5.

GOODLAD, J. A Place Called School. New York: McGraw Hill, 1984. ISBN 978-0070236271.

GOTTSCHALL , K., HAGEMANN , K. Die Halbtagsschule in Deutschland: Ein Sonderfall in Europa? Aus Politik und Zeitgeschichte, 2002, roč. 41, s. 12–22. ISSN 0479-611X.

HALL , P. A., TAYLOR , R. C. R. Political science and the three new institutionalisms. Political Studies, 1996, roč. 44, č. 5, s. 936–957. ISSN 0032-3217.

HOLMAN, R. Dějiny ekonomického myšlení. Praha: C. H. Beck, 2005. ISBN 80-7179-380-9.

HOPKINS , D. Every school a great school – Realising the potential of system leadership. In HARGREAVES, A., LIEBERMAN, A., FULLAN, M., HOPKINS , D. (Eds.). Second International Handbook of Educational Change. Dordrecht: Springer, 2010, s. 741–764. ISBN

978-90-481-2659-0.

JANDOUREK, J. Sociologický slovník. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-535-0.

JANÍK , T., JANKO , T., KNECHT, P., KUBIATKO , M., NAJVAR, P., PAVLAS, T., SLAVÍK , J., SOLNIČK A, D., VLČKOVÁ, K. Kurikulární reforma na g ymnáziích. Výsledky dotazníkového šetření. Praha: VÚP, 2010a. ISBN 978-80-87000-39-7.

JANÍK , T., KNECHT, P., NAJVAR, P., PAVLAS, T., SLAVÍK , J., SOLNIČK A, D. Kurikulární reforma na g ymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských škol. Praha: VÚP, 2010b. ISBN 978-80-87000-36-6.

KABELE, J. Přerody: Principy sociálního konstruování. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-359-8.

KAŠČÁK, O., PUPALA, B. PISA v kritickej perspektíve. Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s. 53–70. ISSN 1802-4637.

Klesající výsledky českého základního a středního školství: fakta a řešení. Praha: McKinsey & Company, 2010. [cit. 2012-09-10]. Dostupné z: http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/2010_09_02_McKinsey&Company_Klesajici_vysledky_ceskych_zakladnich_

a_strednich_skol_fakta_a_reseni.pdf .

LeTENDRE, G. K., BAKER, D. P., AKIBA, M., GOESLING, B., WISEMAN, A. W. Teachers’ work: Institutional isomorphism and cultural variation in the U.S., Germany and Japan. Educational Researcher, 2001, roč. 30, č. 6, s. 3–16. ISSN 2141-5161.

MEYER, J. W., ROWAN, B. Institutionalized organizations: Formal structure as myth and ceremony. The American Journal of Sociolog y, 1977, roč. 83, č. 2, s. 340–363. ISSN 0002-9602.

MEYER, J. W., ROWAN, B. The structure of educational organizations. In MEYER, J. W., SCOTT, W. R. (Eds.). Organizational environments: Ritual and rationality. Beverly Hills: Sage, 1978, s. 71–96. ISBN 978-080-39246-97.

MEYER, H. D., RO WAN, B. (Eds.). The new institutionalism in education. Albany: State University of New York Press, 2006. ISBN 978-079-14690-57.

MÜNICH, D., ON DKO , P., STRAKA, J. Dopad vzdělanosti na dlouhodobý hospodářský růst a deficity důchodového systému. Studie projektu IDEA. [online]. 2012. [cit. 2012-09-10]. Dostupné z: http://idea.cerge-ei.cz/documents/Studie_2012_02_Vzdelanost.pdf.

PALEČKOVÁ, J., TOMÁŠEK, V., BASL , J. Umíme ještě číst? Hlavní z jištění výzkumu PISA 2009. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2010. ISBN 978-80-211-0608-6.

PEDERSEN, J. S., DOBBIN, F. In search of identity and legitimation. American Behaviorial Scientist, 2006, roč. 49, č. 7, s. 897–907. ISSN 0002-7642.

PÍŠOVÁ, M., KOSTKO VÁ, K., JANÍK , T., DOULÍK , P., HAJDUŠKOVÁ, L., KN ECHT, P. a kol. Kurikulární reforma na g ymnáziích. Případové studie tvorby kurikula. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-78-6.

POL , M. Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4499-9.

POL , M., HLOUŠKO VÁ, L., NOVOTNÝ, P., ZOUNEK, J. (Eds.). Kultura školy. Příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2005. ISBN 80-210-3746-6.

PRÁŠILOVÁ, M. Management školy. In PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, s. 297–302. ISBN 978-80-7367-546-2.

PROKOP, J. Kritika a mýty současné školy. In CHRÁSK A, M. (Ed.). Klima současné české školy. Olomouc: Konvoj, 2003, s. 46–62. ISBN 80-7302-064-5.

PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.

PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-155-7.

RAMIREZ, F. O., MEYER, J. W. National Curricula: World Models and National Historical Legacies. In CARUSO , M., TENOR TH, H. E. (Eds.). Internationalisierung – Internationalisation. Frankfurt am Main: Lang, 2002, s. 91-107. ISBN 978-3-631-38661-3.

ŘÍCHOVÁ, B. Přehled moderních politologických teorií. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-461-3.

SEDLÁČEK, M. Škola a její ředitel. Pohled na ředitelskou profesi očima případové studie. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 285–311. ISBN 978-80-7367-313-0.

SEDLÁČEK, M. Řízení školy na vesnici: případová studie. Studia paedagogica, 2008, roč. 13, č. 1, s. 85–99. ISSN 1803-7437.

SPILLANE, J., BURCH, P. The institutional environment and instructional practice: Changing patterns of guidance and control in public education. In MEYER, H. D., ROWAN, B. (Eds.). The New Institutionalism in Education. Albany: State University of New York Press, 2006, s. 87–102. ISBN 978-07914-6905-7.

ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 4, s. 310–320. ISSN 0031-3815.

ŠTECH, S. PISA – nástroj vzdělávací politiky, nebo výzkumná metoda? Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s. 123–133. ISSN 1802-4637.

TOMÁŠEK, V. a kol. Výzkum TIMSS 2007. Obstojí čeští žáci v mezinárodní konkurenci? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2008. ISBN 978-80-211-0565-2.

VERLOP, N., DRIEL, J. V., MEIJER, P. Teacher knowledge and the knowledge base of teaching. International Journal of Educational Research, 2001, roč. 35, č. 5, s. 441–461. ISSN 1929-2538.

WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.

WEICK, K. E. Educational organizations as loosely coupled systems. Administrative Science Quarterly, 1976, roč. 21, č. 1, s. 1–19. ISSN 0001-8392.

WISEMAN, A. W. The institutionalization of a global educational community: the impact of imposition, invitation and innovation in the Gulf Cooperation Council (GCC). Orbis scholae, 2010, roč. 4, č. 2, s. 21–40. ISSN 1802-4637.

ZAKARÍ A, F. Budoucnost svobody. Neliberální demokracie v USA a ve světě. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1285-0.

Metriky

0


122

Views

69

PDF views