Organizační učení v realitě života školy: impulzy, témata, strategie řízení
Roč.17,č.2(2012)
Studia paedagogica
V tomto textu 1 se věnujeme organizačnímu učení ve školách. Vycházíme z empirického materiálu, který jsme získali v roce 2011 ve třech základních školách. Přinášíme charakteristiky zkoumaných škol, věnujeme se impulzům organizačního učení ve školách, tématům tohoto učení, uplatňovaným strategiím řízení organizačního učení a také faktorům, které organizační učení ve školách podporují, případně mu brání. V závěru vysvětlujeme spojitost kvalitativní fáze výzkumu s další fází, koncipovanou jako kvantitativní.
organizační učení; škola; případové studie; dotazníkové šetření
ARGYRIS, Ch. On organizational learning. Malden: Blackwell Business, 1999. ISBN 0-631-21308-2.
ARGYRIS, Ch., SCHÖN, D. A. Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading: Addison Wesley, 1996. ISBN 0-201-62983-6.
BAPUJI, H., CROS AN, M. From Questions to Answers: Reviewing Organizational Learning Research. Management Learning, 2004, roč. 35, č. 4, s. 397–417. ISSN 1350-5076.
GOH, S. C., COUSINS , B., ELLIOTT, C. Organizational Learning Capacity, Evaluative Inquiry and Readiness for Change in Schools: Views and Perceptions of Educators. Journal of Educational Change, 2006, roč. 7, č. 3, s. 289–318. ISSN 1389-2843.
KOENIG, G. L’apprentissage organisationnel: repérage des lieux. Revue française de gestion, 2006, roč. 60, č. 1, s. 293–306. ISSN 0338-4551.
LAZAROVÁ, B., POL , M., HLOUŠKOVÁ, L., NOVOTNÝ, P., SEDLÁČEK, M. Organizační učení v odborných diskurzech. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 2, s. 145–161. ISSN
1211-4669.
LEITHWOO D, K., JANTZI, D., STEINBACH, R. Leadership and other conditions which foster organizational learning in schools. In LEITHWOOD, K., LOUIS, K. S. (Eds.). Organizational learning in schools. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1998, s. 67–92. ISBN 9-026-51539-1.
LEITHWOOD, K., LOUIS, K. S. (Eds.). Organizational learning in schools. Lisse: Swets & Zeitlinger, 1998. ISBN 9-026-51539-1.
MARSICK, V. J., WATKINS , K. E. The Learning Organization: An Integrative Vision for HRD. Human Resource Development Quarterly, 1994, roč. 5, č. 4, s. 353–360. ISSN 1044-8004.
POL , M., HLOUŠKOVÁ, L., LAZAROVÁ, B., NOVOTNÝ, P., SEDLÁČEK, M. Vedení procesů organizačního učení ve škole: první kroky realizace výzkumného projektu. In WERNERO VÁ, J. (Ed.). Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV [CD-RO M]. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2010, s. 1–6. ISBN 978-80-7372-722-2.
SEDLÁČEK, M. Případová studie. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 96–112. ISBN 978-80-7367-313-0.
SENGE, P. M. Pátá disciplína: teorie a praxe učící se organizace. Praha: Management Press, 2007. ISBN 978-80-7261-162-1.
SCHRATZ, M., STEINER-LÖFFLER, U. Die lehrende Schule. Innsbruck/Wien: Studien Verlag, 1998. ISBN 3-407-25202-1.
SUN, P. Y. T., SCOTT, J. L. Exploring the divide – organizational learning and learning organization. The Learning Organization, 2003, roč. 10, č. 4, s. 202–215. ISSN 0969-6474.
STAKE, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oaks: Sage Publications, 1995. ISBN 0-803-95767-X.
ŠEĎOVÁ, K. Analýza kvalitativních dat. In ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, s. 207–247. ISBN 978-80-7367-313-0.
TASHAKKOR I, A., TEDDLIE, Ch. Handbook of Mixed Methods in Social & Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. ISBN 0-761-92073-0.
VERBIEST, E. Collectief leren in scholen. Fontys: Tilburg, 2002.
VERBIEST, E. a kol. Collective Learning in Schools Described: Building Collective Learning Capacity. Příspěvek prezentovaný na konferenci ICSEI 2005. [cit. 2012-06-15]. Dostupné z: < http://hbo-kennisbank.uvt.nl/cgi/fontys/show.cgi?fid=2667 >.
VLČKOVÁ, K. Smíšený výzkum: Jedná se o nové a závažné téma? In JANÍK , T., KN ECHT, P., ŠEBESTOVÁ, S. (Eds.). Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2011, s. 1–6. ISBN 978-80-210-5774-6.
YIN, R. K. Case study research: design and methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2003. ISBN 0-761-92553-8.
Copyright © Studia paedagogica