K filozofickým předpokladům hledání výchovy k autenticitě. Úvaha o antinomiích a abstrakcích v pedagogickém myšlení
Roč.18,č.2-3(2013)
Studia paedagogica: Dobro a zlo ve výchově
Text se zabývá problémem ambivalence zobecňování, resp. abstrakcí v pedagogických souvislostech. Na otázku po dobru a zlu ve výchově se snaží odpovědět úvahou nad dvěma otázkami. První vyplývá z antinomického charakteru výchovných cílů (výchova má sloužit společnosti, ale také rozvoji individua): mohou být pedagogické antinomie odstraněny, nebo je výchova podstatně antinomickou aktivitou, v níž je třeba zohlednit její nejednoznačnost? Druhá otázka zní, nakolik skutečně rozumíme tomu, co znamená být autentickou osobností, a nakolik jsme schopni k autenticitě vychovávat. Text předkládá kierkegaardovský a blondelovský motiv autentického jednání jako částečné východisko z roz porů, k nimž vede vyostřená formulace zmíněných antinomií. Snaží se ale také ukázat, že hledání cest k výchově k autenticitě je komplikováno snahou formulovat obecně platný pedagogický princip či přístup a že pedagogika nejvíc trpí, jestliže zapomíná na svůj antinomický charakter – úsilí uniknout rozporům vede k nepřijatelným abstrakcím a formalismu. V závěru je otevřen problém zobecňování ve vztahu k pedagogice kompetencí a konstatuje se nezrušitelný, avšak v jistém smyslu ozdravný, pozitivní charakter antinomií.
výchova; výchovné antinomie; autenticita; zobecňování; abstrakce; dobro; kompetence
Adorno, T. (2009). Schéma masové kultury. Praha: OIKOYMENH.
Aristotelés. (2009). Etika Níkomachova. Praha: Rezek.
Bergson, H. (2003). Myšlení a pohyb. Praha: Mladá fronta.
Blondel, M. (2008). Filosofi e akce. Olomouc: Refugium Velehrad – Roma.
Blondel, M. (1971). Poznání a jeho východisko. In M. Blondel, Pravda poznání a činu. Praha: Vyšehrad.
Couloubaritsis, L. (1994). Aux origines de la pensée européene. Bruxelles: De Boeck & Larcier.
Dewey, J. (1929). The Quest fot Certainty. A Study of Knowledge and Action. New York: Minton, Balch & Co.
Durkheim, É. (1999). Éducation et sociologie. Paris: Presses Universitaires de France.
Fink, E. (1992). Natur, Freiheit, Welt. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Finkielkraut, A. (1995). Destrukce myšlení. Brno: Atlantis.
Foucault, M. (2000). Dohlížet a trestat. Praha: Dauphin.
Charbonnel, N. (1993). La tâche aveugle, 3. Philosophie du modèle. Strasbourg: Presses Universitaires de Strasbourg.
Illich, I. (2000). Odškolnění společnosti. Praha: Slon.
Kierkegaard, S. (1997). Filosofi cké drobky aneb Drobátko fi losofi e. Olomouc: Votobia.
Kierkegaard, S. (2002). Nácvik křesťanství. Suďte sami! Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
Kierkegaard, S. (1996). Současnost. Olomouc: Votobia.
Lévinas, E. (1997). Totalita a nekonečno. Praha: OIKOYMENH.
Liessmann, K.-P. (2008). Teorie nevzdělanosti. Praha: Academia.
Lipovetsky, G. (2008). Éra prázdnoty. Úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor.
Lyotard, J. F. (1993). O postmodernismu. Praha: Filozofi cký ústav AV ČR.
Marcel, G. (1970). K filosofii naděje. Praha: Vyšehrad.
MacIntyre, A. (2004). Ztráta ctnosti. Praha: OIKOYMENH.
Merleau-Ponty, M. (1971). Oko a duch. Praha: Obelisk.
Michálek, J. (1996). Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH.
Morin, E. (1995). Věda a svědomí. Brno: Atlantis.
Nietzsche, F. (2003). Mimo dobro a zlo. Praha: Aurora.
Ortega y Gasset, J. (1993). Vzpoura davů. Praha: Naše vojsko.
Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: OIKOYMENH.
Palouš, R. (2009). Paradoxy výchovy. Praha: Karolinum.
Patočka, J. (1992). Evropa a doba poevropská. Praha: Lidové noviny.
Patočka, J. (1996). Sebrané spisy I. Péče o duši. Praha: OIKOYMENH.
Patočka, J. (2004). Sebrané spisy IV. Umění a čas I. Praha: OIKOYMENH.
Pelcová, N. (2000). Filosofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum.
Urban, P. (2011). Tělo a morální fenomenologie. Filosofi cký časopis, 2011(7), 211–226. Dostupné z http://www.academia.edu/2132070/Telo_a_moralni_fenomenologie
Whitehead, A. N. (1970). Matematika a dobro a jiné eseje. Praha: Mladá fronta.
Whitehead, A. N. (2000). Dobrodružství idejí. Praha: OIKOYMENH.
Copyright © 0 Studia paedagogica