Radosti a trápení nadaných dětí
Roč.18,č.2-3(2013)
Studia paedagogica: Dobro a zlo ve výchově
Studie prezentuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo z jistit, jaká jsou přání, radosti, strachy a trápení jedenáctiletých nadaných dětí. Prvním výzkumným nástrojem byl nominační dotazník pro třídní učitele jako metoda následné identifi kace 71 nadaných dětí. Ve druhém dotazníku vybrané nadané děti odpovídaly na otevřené otázky: Jaké je tvoje největší přání? Z čeho máš největší radost? Z čeho máš největší strach? Co tě nejvíc trápí? Výzkumná data byla z pracována pro každou otázku zvlášť na úrovni primární analýz y četnosti výskytu kategorizovaných odpovědí. Na základě srovnání těchto dat se skupinou dětí bez identifi kovaného nadání byly defi novány obecné kategorie, které považujeme za specifi cké pro skupinu nadaných dětí z našeho výzkumu.
nadané děti; strach; trápení; přání; radost
Bocan, M., et al. (2011). Hodnotové orientace dětí ve věku 6–15 let. Praha: Národní institut dětí a mládeže. Dostupné z: http://www.vyzkum-mladez.cz/
Clark, B. (1998). Growing up gifted. Developing the potential of children at home and at school. London: Merrill Publishing Company.
Davis, G. A., & Rimm, S. B. (1998). Education of the Gifted and Talented. Needham Hights: Allyn & Bacon.
Hejlová, H. (2005). Vnímání ohrožujících jevů dětmi (sdělení z předvýzkumu). Pedagogika, 55(2), 119–137.
Hertzog, N. B. (2008). Early Childhood Gifted Education. Texas: Prufrock Press Inc.
Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Praha: Grada.
Chiu, J. P., & Nevius, J. R. (1990). Three wishes of gifted and nongifted adolescents. Journal of Genetic Psychology, 151(2), 133–138. DOI: 10.1080/00221325.1990.9914649
Karnes, F., & Wherry, J. (1981). Wishes of fourth-through seventh-grade gifted students. Psychology in the Schools, 18(2), 235–239. DOI: 10.1002/1520-6807(198104)18:2<235::AID-PITS2310180222>3.0.CO;2-S
Machů, E. (2010). Nadaný žák. Brno: Paido.
Matějček, Z. (1994). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
McBee, M. T. (2006). A Descriptive Analysis of Referral Sources for Gifted Identification Screening by Race and Socioeconomic Status. The Journal of Secondary Gifted Education, 17(2), 103–111.
Porter, L. (1999). Gifted Young Children. A guide for teachers and parents. Buckingham: Open University Press.
Portešová, Š., Konečná, V., Budíková, M., & Koutková, H. (2009). Strachy rozumově nadaných dětí jako indikátor jejich pokročilého rozumového vývoje. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 43(4), 307–323.
Praško, J. (2005). Úzkostné poruchy. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2007). Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné z http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf
Seligman, M. (2003). Opravdové štěstí. Praha: Ikar.
Tippey, J. G., & Burnham, J. J. (2009). Examining the Fears of Gifted Children. Journal for the Education of the Gifted, 32(3), 321–339.
Ťulák, J. (2009). O nás. Dostupné z http://www.sci.muni.cz/elspac/www/cs/o_nas
Vialle, W. (1994). „Termanal“ Science? The Work of L. Terman Revisited. Roeper Review, 17(1), 32–38.
Vymětal, J. (2004). Úzkost a strach u dětí. Praha: Portál.
Webb, J. T. (2002). Guiding The Gifted Child: A Practical Source for Parents and Teachers. Scottsdale: Gifted Psychology Press.
Copyright © 0 Studia paedagogica