Recepce poezie u žáků středního odborného učiliště a gymnázia

Roč.19,č.1(2014)
Studia paedagogica

Abstrakt
Studie prezentuje dílčí výsledky výzkumného projektu sledujícího recepci poezie u žáků základních a středních škol. Představujeme výzkum recepce vybraných básnických textů žáky středního odborného učiliště. Sledujeme, zda je výzkumná metoda, založená na bázi sémantického diferenciálu, zkonstruovaná primárně pro měření čtenářských prožitků gymnazistů, schopna zachytit čtenářské prožitky i těchto respondentů. Získané výsledky srovnáváme s výsledky gymnazistů získanými v dřívějším výzkumu. Výsledky ukazují, že metodu sémantického diferenciálu je možno využít i při měření čtenářských prožitků žáků středního odborného učiliště. Faktorová analýza prokázala dostatečnou nasycenost jednotlivých škál příslušnými faktory. Zároveň se prokázalo, že žáci středního odborného učiliště jsou při dostatečné motivaci schopni samostatně číst poezii a zaznamenávat své čtenářské prožitky, přitom velmi záleží na jejich motivaci, na výběru vhodných textů a volbě odpovídajících vyučovacích metod.

Klíčová slova:
recepce poezie; sémantický diferenciál; střední odborná škola
Reference

[1] Benton, P. (1999). Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education, 25(4), 521–532.

[2] Benton, P. (2000). The Conveyor Belt Curriculum? Poetry teaching in the secondary school II. Oxford Review of Education, 25(1), 81–93.

[3] Ewa-Wood, A. L. (2008). Does feeling come first? How poetry can help readers broaden their understanding of metacognition. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(7), 564–576.

[4] Hanratty, B. (2012). Poetry and Gender: A Comparative Evaluation of Boys' and Girls' Responses to Poetry at Key Stage 4 in Northern Ireland. Research Papers in Education, 26(4), 413–426.

[5] Hník, O. (2010). Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, 61(1), 33–39.

[6] Iser, W. (2001). Apelová struktura textů. In M. Sedmidubský, M. Červenka, & I. Vízdalová, Čtenář jako výzva: výbor prací z kostnické recepční estetiky (s. 31–61). Brno: Host.

[7] Kerlinger, F. N. (1972). Základy výzkumu chování. Praha: Academia.

[8] Lambirth, A., Smith, S., & Steele, S. (2012). "Poetry is happening but I don't exactly know how": Literacy Subject Leaders' Perceptions of Poetry in their Primary Schools. Literacy, 46(2), 73–80.

[9] Lederbuchová, L. (1995). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

[10] Ofsted (2007). Poetry in Schools: A Survey of Practice 2006/2007. Dostupné z: http://www.ofsted.gov.uk/resources/poetry-schools.

[11] Osgood, C., Suci, G., & Tannenbaum, P. (1957). The Measurement of Meaning. Urbana: University of Illinois Press.

[12] Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní z jištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.

[13] Pike, M. (2000a). Keen Readers: adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review, 52(1), 13–28.

[14] Pike, M. (2000b). Pupils' Poetics. Changing English: Studies in Reading & Culture, 1(1), 45–54.

[15] Pike, M. (2000c). Spirituality, Morality and Poetry. International Journal of Children's Spirituality, 5(2), 177–191.

[16] Průcha, J. (ed.) (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

[17] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[18] Vala, J., & Fic, I. (2012). Poezie a mladí čtenáři: výzkum recepce konkrétních básní. Olomouc: Hanex.

[19] Vala, J. (2003a). K reliabilitě měření literární recepce sémantickým diferenciálem. Pedagogická orientace, 2(13), 98–103.

[20] Vala, J. (2003b). Využití metody sémantického diferenciálu v literární výchově. Pedagogická orientace, 1(13), 81–89.

[21] Vala, J. (2004). Výzkum recepce poezie metodou sémantického diferenciálu (nepublikovaná disertační práce). Univerzita Palackého v Olomouci.

[22] Vala, J. (2011). Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[23] Young, L. (2007). Portals into poetry: Using generative writing groups to facilitate student engagement with word art. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(1), 50–55.

Metriky

0

Crossref logo

0


89

Views

48

PDF views