Mezigenerační učení v prostředí komunit: koncept a mapování výzkumného terénu
Roč.19,č.1(2014)
Studia paedagogica
mezigenerační učení; mezigenerační programy; komunita; komunitní vzdělávání; dobrovolnictví; hodnocení a výzkumy mezigeneračních programů
[1] 50 plus aktivně (2010). Dostupné z: http://www.respektinstitut.cz/50-aktivne-vystupy-projektu/.
[2] Angersbachem, H., & Forster, S. (1999). Intergenerational Interactions: A Descriptive Analysis of Elder- Child Interactions in a Campus-Based Child Care Center. Child & Youth Services, 20(1–2), 117–128.
[3] Ferdová, T. (2013). Jak probíhá mezigenerační učení v projektu Trojlístek – sblížení tří generací (Magisterská diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
[4] Fischer, T. (2008). Intergenerational learning in Europe – policies, programmes, practical guidance: Final report. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/final-report.pdf/view.
[5] Frič, P., & Pospíšilová, T. (2010). Vzory a hodnoty dobrovolnictví. Dostupné z: http://www.dobrovolnik.cz/informace/dobrovolnik-vzacny-druh/.
[6] Generations United (2013). America's Best Intergenerational Communities: Building Livable Communities for Children, Youth, Families, and Older Adults. Dostupné z: http://www2.gu.org/LinkClick.aspx?fileticket=MHzefAUxnUo%3d&tabid=157&mid=606.
[7] Goff, K. (2004). Senior to Senior: Living Lessons. Educational Gerontology, 30(2), 205–217.
[8] Hatton-Yeo, A. (2008). The EAGLE toolkit for intergenerational activities. Dostupné z: http://www.eagle-project.eu/welcome-to-eagle/the-eagle-toolkit-for-intergenerational-activities.
[9] Hetešová, D. (2013). Mezigenerační učení mezi seniory a dobrovolníky (Magisterská diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
[10] Cherri, H. CH. Y. (2008). Intergenerational learning in Hong Kong: A narrative inquiry. (Disertační práce). University of Nottingham, Nottingham. Dostupné z: http://etheses.nottingham.ac.uk/486/1/Cherri_Ho_EdD_Thesis_2008.pdf.
[11] Jarrott, J. E. (2011). Where Have We Been and Where are We Going? Conten Analysis of Evaluation Research of Intergenerational Programs. Journal of Intergenerational relationships, 9(1), 37–52.
[12] Kaplan, M. (2001). School-based intergenerational programs. Hamburg: UNESCO Institute for Education.
[13] Kaplan, M. (Ed.). (2002). Linking Lifetimes: A global view of intergenerational exchange. Lanham: University Press of America.
[14] Krňanská, P. (2012). Program Grundtvig a podpora dobrovolnických aktivit v rámci Evropy. Praha: Dům zahraničních služeb.
[15] Kuehne, V., & Collins, C. (1997). Observational Research in Intergenerational Programming. Journal of Gerontological Social Work, 28(3), 193–193.
[16] Kuehne, V. (1998). Building intergenerational communities through research and evaluation. Generation, 22(4), 82–87.
[17] Müllerová, M. (Ed.). (2011). Dobrovolníci pro kulturu: dobrovolnická činnost v kulturních organizacích. Praha: Institut umění – Divadelní ústav.
[18] MacCallum, J., Palmer, D., Wright, P. R., Cumming-Potvin, W., Northcote, J. K., Brooker, M. A., & Tero, C. (2006). Community building through intergenerational exchange programs: Report to the National Youth Affairs Research Scheme (NYARS). Australian Government Department of Families, Community Services & Indigenous Affairs. Dostupné z: http://researchrepository.murdoch.edu.au/2914/1/CommunityBuilding.pdf.
[19] MacCallum, J., Palmer, D., Wright, P., Cummuning-Potwin, W., Brooker, M. A., & Tero, C. (2008). Austratial Perspectives: Community Building Through Intergenerational Exchange Programs. Journal of Intergenerational relationships, 8(2), 113–127.
[20] Newman, S., Ward, Ch. R., Smith, T. B., Wilson, J. O., McCrea, J. M., Calhoun, G., & Kingson, E. (1997). Intergenerational Programs: Past, Present and Future. USA: Taylor & Francis.
[21] Newman, S., & Hatton-Yeo, A. (2008). Intergenerational Learning and the Contributions of older People. Ageing horizons, 8(8), 31–39.
[22] Příklad dobré praxe – Česká republika (2011). Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/15899/PMD.pdf.
[23] Příklad dobré praxe – Česká republika. Program 3G (2013). Dostupné z: http://www.mpsv.cz/files/clanky/15288/Hestia_p1.pdf.
[24] Rabušicová, M., Klusáčková, L., & Kamanová, L. (2009). Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica, 14(2), 131–153.
[25] Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2010). Čas hraje roli: tři generace se učí v kurzech. Studia paedagogica, 15(2), 125–146.
[26] Rabušicová, M., Kamanová, M., & Pevná, K. (2011). O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita.
[27] Rybníčková, J. (2013). Mezigenerační učení ve volnočasových centrech a domech dětí a mládeže (Magisterská diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
[28] Sawano, Y. (2000). Chapter on Japan. In Hatton-Yeo & T. Ohsako (Eds.), Intergenerational programmes: Public policy and research implications: An international perspective (s. 31–34). Hamburg: UNESCO Institute for Education.
[29] Smith, B., & Yeager, W. (2013). Intergenerational Communities: Where Learning and Interaction Go Hand-in-Hand. In V. S. Kuehne (Ed.), Intergenerational Programs: Understanding What We Have Created (s. 25–32). London: Routledge.
[30] Springate, I., Atkinson, M., & Martin, K. (2008). Intergenerational practise: A review of the literature. Slough: NFER.
[31] Statham, E. (2009). Promoting Intergenerational Programmes: where is the evidence to inform policy and practise? Evidence & Policy, 5(4), 471–488.
[32] Suchá, L. (2012). Dobrovolník, vzácný druh. Mladá fronta DNES, 14. 5. 2012, s. 11.
[33] Taylor, A. S., Losciuto, L. M., Hilbert, S. M., & Sonkowsky, M. (1999). The Mentoring Factor: Evaluation of the Across Ages' Intergenerational Approach to Drug Abuse Prevention. Child & Youth Services, 20(1–2), 70–99.
[34] Tošner, J., & Sozanská, O. (2006). Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. Praha: Portál.
[35] Trojlístek (2013). Dostupné z: http://www.crsp.cz/component/content/article/98-mezigenerani-programy/150-trojlistek.
[36] VanderVen, K. (1999). Intergenerational theory: The missing element in today’s intergenerational programs. In V. Kuehne, Intergenerational programs: Understanding what we have created (s. 33–47). Binghamton: The Harworth Press.
[37] Ward, Ch. R. (1997a). Evaluation of Intergenerational Programs. In S. Newman, Ch. R. Ward, T. B. Smith, J. O. Wilson, J. M. McCrea, G. Calhoun, & E. Kingson, Intergenerational Programs: Past, Present and Future (s. 117–126). Washington, DC: Taylor & Francis.
[38] Ward, Ch. R. (1997b). Research on Intergenerational Programs. In S. Newman, Ch. R. Ward, T. B. Smith, J. O. Wilson, J. M. McCrea, G. Calhoun, & E. Kingson, Intergenerational Programs: Past, Present and Future (s. 127–142). Washington, DC: Taylor & Francis.
[39] Winkler, J., & Petrusek, M. (1996). Velký sociologický slovník. Praha: Karolinum.
Copyright © 0 Studia paedagogica