Veřejná pedagogika subkultur
Roč.19,č.2(2014)
Studia paedagogica: Mimo hlavní proud
Článek se zabývá edukačními aktivitami ultrapravicové subkultury skinheadů a environmentální subkultury freeganů ve veřejném prostoru, které zasazuje do rámce veřejné pedagogiky. Na základě etnografického výzkumu edukačních aktivit subkultur ve veřejném prostoru jsou popsány základní kategorie veřejné pedagogiky subkultur, jimiž jsou cíle, obsah, metody a cílové skupiny. Cíle popisují, čeho chtějí subkultury svým edukačním působením dosáhnout, a vycházejí ze zaměření dané subkultury. Metody ukazují, jaké edukační aktivity subkultury využívají, a to jak ve fyzickém, tak i v mediálním veřejném prostoru. Cílové skupiny rozdělují do několika úrovní publikum, na které subkultury působí. Závěrem článku je diskutována role subkultur jako neoficiálních vzdělávacích agentů současné edukační reality.
etnografie; freegani; skinheadi; subkultury; veřejná pedagogika; výzkum subkultur
Albertazzi, D., & Cobley, P. (2010). The media: an introduction. New York: Pearson Education.
Barnard, A. (2011). ‚Waving the banana‘ at capitalism: Political theatre and social movement strategy among New York‘s ‚freegan‘ dumpster divers. Ethnography, 12(4), 419–444.
Bezpečnostní informační služba. (2012). Výroční z práva 2011. Dostupné z: http://www.bis.cz/n/2012-08-22-vyrocni-zprava-2011.html.
Denzin, N., & Lincoln, Y. (2003). Collecting and interpreting qualitative materials. Thousand Oaks: Sage.
Ellsworth, E. (2005). Places of learning: Media, architecture, and pedagogy. New York: Routledge.
Food not Bombs. (nedatováno). Co to je Food not Bombs. Dostupné z: http://food-not-bombs.cz/co-je-food-not-bombs.
Freegan.info (2013). Dostupné z: http://freegan.info/.
Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.
Giroux, H. (2000). Public pedagogy as cultural politics: Stuart Hall and the crisis of culture. Cultural Studies, 14(2), 341–360.
Giroux, H. (2004). Cultural studies, public pedagogy, and the responsibility of intellectuals. Communication and Critical/Cultural Studies, 1(1), 59–79.
Giroux, H. (2008). Hollywood film as public pedagogy: education in the crossfire. Afterimage, 35(5), 7–13.
Habermas, J. (2000). Strukturální přeměna veřejnosti: zkoumání jedné kategorie občanské společnosti. Praha: Filosofia.
Illich, I. (2001). Odškolnění společnosti: polemický spis. Praha: Sociologické nakladatelství.
Kolektiv pro zvířata (nedatováno). Kolektiv pro zvířata: Kdo jsme a jak nás najdete. Dostupné z: http://kolektivprozvirata.blogspot.cz/p/kolektiv-pro-zvirata-kpz.html.
Kouřil, V. (2009). Být freeganem neboli Nevaž se, odvaž se. Sedmá generace, 18(1), 3–11.
Lipovetsky, G. (2007). Paradoxní štěstí: esej o hyperkonzumní společnosti. Praha: Prostor.
Lojdová, K. (2008). Socializace do subkultury skinheads. Studia paedagogica, 13(1), 141–150.
Moore, J. (1993). Skinheads shaved for battle: a cultural history of American skinheads. Wisconsin: Popular Press.
Národně vzdělávací institut (2013). O nás. Dostupné z: http://www.vzdelavaci-institut.info/?q=o-nas.
Pol, M. (2007). Škola v proměnách. Brno: Masarykova univerzita.
Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.
Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2011). O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita.
Sandlin, J. A. (2007). Popular culture, cultural resistance, and anticonsumption activism: an exploration of culture jamming as critical adult education. New Directions for Adult and Continuing Education, 2007(115), 73–82.
Sandlin, J. A., & Milam, J. L. (2008). “Mixing Pop (Culture) and Politics”: Cultural Resistance, Culture Jamming, and Anti-Consumption Activism as Critical Public Pedagogy. Curriculum Inquiry, 38(3), 323–350.
Sandlin, J. A. (Ed.). (2009). Critical pedagogies of consumption: Living and learning in the shadow of the „shopocalypse“. New York: Taylor & Francis.
Sandlin, J. A., Schultz, B., & Burdick, J. (Eds.). (2010). Handbook of public pedagogy: education and learning beyond schooling. New York: Routledge.
Share, J. (2009). Media literacy is elementary: Teaching youth to critically read and create media. New York: Peter Lang.
Švaříček, R., & Šeďová, K., a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Thomas, H. (2010). Learning spaces, learning environments and the dis ‘placement’ of learning. British Journal of Educational Technology, 41(3), 502–511.
Copyright © 0 Studia paedagogica