Kamarádské vztahy a láska v diagnostickém ústavu

Roč.19,č.2(2014)
Studia paedagogica: Mimo hlavní proud

Abstrakt

Tento text se zabývá tématem kamarádských vztahů a lásky v prostředí diagnostického ústavu. Empirický výzkum založený na rozhovorech s klienty diagnostického ústavu a pozorování jejich interakcí dokládá důležitost kamarádských vztahů pro úspěšnou sekundární socializaci dítěte a jeho následné zapojení do společenského života. Zároveň identifikuje faktory, které činí přátelství navázaná v tomto sociálním prostoru specifickými. Specifičnost tohoto prostředí je dána neustálou obměnou jedinců, kteří v ústavu jsou, konflikty mezi nimi a v neposlední řadě romantickými vztahy mezi chlapci a děvčaty. Příspěvek se dále věnuje možnostem vzájemného působení a ovlivňování dospívajících jedinců mezi sebou.


Klíčová slova:
diagnostický ústav; mládež; etnografie; vztahy mezi adolescenty; ovlivňování; pozitivní vzor; náhradní vztahy; vrstevnická skupina
Reference

Bryman, A., & Bell, E. (2011). Business research methods (3. vyd.). Oxford: Oxford University Press.

Corsaro, W. (2011). The sociology of childhood (3. vyd.). Thousand Oaks: Pine Forge.

Diagnostický ústav pro mládež. (nedatováno). Klienti. Dostupné z: http://dius.cz/klienti/.

Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele (3. vyd.). Praha: Karolinum.

Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.

Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.

Hronová, M. (2006). Sociologická sonda o. s. ROSA v rámci projektu Prevence kriminality Magistrátu hl. m. Prahy: „To si dovolit nesmíš!“. Dostupné z: http://www.rosa-os.cz/fileadmin/rosa/statisticka_sonda_to_si_dovolit_nesmis.pdf.

Ježek, S., & Lacinová, L. (2008). Fifteen-year-olds in Brno: a slice of longitudinal self-reports. Brno: Masarykova univerzita.

Kapoor, G. (2010). Case Study vs. Ethnography. Dostupné z: http://koffeehut.com/2009/11/11/case-study-vs-ethnography/.

Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Praha: Grada.

Macek, P. (2003). Adolescence (2. vyd.). Praha: Portál.

Mareš, J., & Ježek, S. (2012). Klima školní třídy: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.

Matoušek, O., & Kroftová, A. (2003). Mládež a delikvence. Možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže. Praha: Portál.

Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN.

Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník (6., aktualiz. a rozš. vyd.). Praha: Portál.

Říčan, P. (2004). Cesta životem (2. vyd., přeprac.). Praha: Portál.

Šťastný, M. (2013). Prostředí diagnostického ústavu očima jeho klientů (magisterská diplomová práce, Masarykova univerzita, Brno). Dostupný z: https://is.muni.cz/auth/th/261951/ff_m_b1/DIPLOMOVA_PRACE_Stastny_Martin.pdf.

Švaříček, R., & Šeďová, K., a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

Vašutová, M., & Panáček, M. (2013). Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.

Zákon 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů (2002). Praha: MŠMT. Dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/PDF/sb048-02.pdf.

Metriky

0

Crossref logo

0


175

Views

91

PDF views