Proměna vysokoškolské výuky: Zkušenost s využitím kooperativních skupin

Roč.20,č.2(2015)
Studia paedagogica: Akce!

Abstrakt
Výzva k akčnímu výzkumu se většinou týká základních a středních škol, vysoké školy jako by v ní zahrnuty nebyly. Článek se zaměřuje na akční výzkum na vysoké škole, na jeho místo v transformačních edukačních procesech, konkrétněji v přístupech vrstevnického učení. Zabývá se problematikou kooperativního vrstevnického učení, jeho rolí ve vzdělávání na současných vysokých školách. V článku je prezentován akční výzkum výuky: jeho cílem bylo zkoumat vztah kooperativních učebních skupin k zapojení studentů do výuky. Výsledky ukazují, že součinnost studentů v dlouhodobých učebních skupinách měla u studentů pozitivní vliv na úroveň zapojení do výuky, na jejich odpovědnost za plnění úkolů.

Klíčová slova:
vysokoškolské vzdělání; akční výzkum; kooperativní skupiny; zapojení ve výuce
Reference

[1] Ahlfeldt, S., Mehta, S., & Sellnow, T. (2005). Measurement and analysis of student engagement in university classes where varying levels of PBL methods of instruction are in use. Higher Education Research and Development, 24(1), 5–20.

[2] Anderson, G., & Boud, D. (1996). Extending the role of peer learning in university courses. Research and Development in Higher Education, 19(1), 15–19.

[3] Andrews, J., & Clark, R. (2011). Peer mentoring works! How peer mentoring enhances student success in higher education. Birmingham: Aston University.

[4] Arrand, K. (2014). Peer tutoring. Journal of Pedagogic Development, 4(1). Online: http://www.beds.ac.uk/jpd/volume-4-issue-1

[5] Attracting, engaging and retaining: New conversations about learning (2008). Australasian student engagement report. Camberwell, Victoria: Australian Council for Educational Research (ACER).

[6] Boud, D., Cohen, R., & Sampson, J. (Eds.). (2001). Peer learning in higher education: Learning from and with each other. London: Kogan Page.

[7] Boud, D., & Lee, A. (2005). Peer learning as pedagogic discourse for research education. Studies in Higher Education, 30(5), 501–516. | DOI 10.1080/03075070500249138

[8] Bruffee, K. (1999). Collaborative learning: Higher education, interdependence and the authority of knowledge. Baltimore: John Hopkins University Press.

[9] Buchs, C., Butera, F., & Mugny, G. (2004). Resource interdependence, student interactions and performance in cooperative learning. Educational Psychology, 2(3), 291–314. | DOI 10.1080/0144341042000211661

[10] Chapman, E. (2003). Alternative approaches to assessing student engagement rates. Practical Assessment, Research & Evaluation, 8(13). Online: http://PAREonline.net/getvn.asp?v=8&n=13

[11] Cochran-Smith, M., & Lytle, S. (2009). Inquiry as stance: Practitioner research in the next generation. New York: Teachers College Press.

[12] Collier, G. (Ed.). (1983). The management of peer-group learning: syndicate methods in higher education. Guildford: Society for Research into Higher Education.

[13] Deutsch, M. (1949). A theory of cooperation and competition. Human Relations, 2(2), 129–152. | DOI 10.1177/001872674900200204

[14] Dillenbourg, P. (Ed.). (1999). Collaborative learning. Cognitive and computational approaches. New York: Pergamon.

[15] Elliott, J. (2015). Educational action research as the quest for virtue in teaching. Educational Action Research, 23(1), 4–21. | DOI 10.1080/09650792.2014.994017

[16] Falchikov, N. (2001). Learning together: Peer tutoring in higher education. London: Routledge.

[17] Hui, M. F., & Grossman, D. (Eds.). (2008). Improving teacher education through action research. New York: Routledge.

[18] Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1989). Cooperation and competition. Theory and research. Edina: Interaction Book Company.

[19] Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. (1998). Active learning: Cooperation in the college classroom. Edina: Interaction Book Company.

[20] Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, K. (2007). The state of cooperative learning in postsecondary and professional settings. Educational Psychology Review, 19(1), 15–29. | DOI 10.1007/s10648-006-9038-8

[21] Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (2009). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher, 38(5), 365–379. | DOI 10.3102/0013189X09339057

[22] Kasíková, H. (2008). Kooperace jako hodnota a prostředek učitelského vzdělávání. In Sborník z příspěvků. Učitel v 21. století – nové výzvy, nové požadavky? (s. 26–33). Praha: VÚP v Praze. Online: http://ucitel21.vuppraha.cz/sbornik_komplet.pdf

[23] Kasíková, H. (2009). Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum.

[24] Kasíková, H., & Valenta, J. (1986). Počátky české vysokoškolské pedagogiky. Pedagogika, 34(5), 577–591.

[25] Kember, D. (2000). Action learning and action research. Improving the quality of teaching and learning. London: Kogan Page.

[26] Kemmis, S. (2009). Action research as a practice based practice. Educational Action Research, 17(3), 463–474. | DOI 10.1080/09650790903093284

[27] Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory action research. Communicative action and the public sphere. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage handbook of qualitative reseach (s. 559–603). Thousands Oaks: Sage Publications.

[28] Light, G., & Cox, R. (2001). Learning and teaching in higher education. London: Paul Chapman.

[29] McNiff, J., & Whitehead, J. (2002). Action research: Principles and practice. London: Routledge Falmer.

[30] Millis, B. J., & Cottell, P. G. (1998). Cooperative learning for higher education faculty. Westport: The Oryx Press.

[31] Moran, E., & Gonyea, T. (2003). The influence of academically-focused peer interaction on college students' development. ERIC Document Reproduction Service No. ED478773. Online: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED478773.pdf

[32] Morgan, N., & Saxton, J. (1987). Teaching drama. Cheltenham: Nelson Thornes Ltd.

[33] Morganová, N., & Saxtonová, J. (2001). Vyučování dramatu. Praha: STD.

[34] Noffke, S. E., & Stevenson, R. (1995). Educational action research. Becoming practically critical. New York: Teachers College Press.

[35] Pabian, P. (2012). Jak se učí na vysokých školách: Výzkumný směr přístupů k učení. Aula, 19(1), 48–77.

[36] Podlahová, L., et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Vybrané kapitoly. Praha: Grada Publishing.

[37] Prudký, L., Pabian, P., & Šima, K. (2010). České vysoké školství. Na cestě od elitního k univerzálnímu vzdělávání 1989–2009. Praha: Grada Publishing.

[38] Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education. London: Routledge.

[39] Reason, P., & Torbert, W. (2001). The action turn: Toward a transformational social science. Concepts and Transformation, 6(1), 1–37. | DOI 10.1075/cat.6.1.02rea

[40] Rohlíková, L., & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole. Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada Publishing.

[41] Rolland, S. (2000). The enquiring university teacher. London: The Society for Research into Higher Education & Open University Press.

[42] Seberová, A. (2006). Výzkumná kompetence v učitelské profesi a ve vzdělávání učitelů. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity.

[43] Schmuck, R. A. (1997). Practical action research for change. Arlington: IRI SkyLight Training and Publishing.

[44] Schratz, M. (1992). Researching while teaching: An action research approach in higher education. Studies in Higher Education, 17(1), 81–95. | DOI 10.1080/03075079212331382786

[45] Simpson, A. V. (2011). An action research study on using cooperative learning during graphic design classroom crits. Online: http://digitalcommons.cedarville.edu/education_theses

[46] Slavík, M. (2012). Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada Publishing.

[47] Šima, K., & Pabian, P. (2013). Ztracený Humboldtův ráj. Ideologie jednoty výzkumu a výuky ve vysokém školství. Praha: Sociologické nakladatelství SLON.

[48] Šulistová, R. (2010). Rozvoj interaktivního chování a komunikačních kompetencí s klientem v pomáhajících profesích na terciárním stupni vzdělávání. Aula, 17(2), 14–36.

[49] Tight, M. (2008). Higher education research as tribe, territory and/or community: A co-citation analysis. Higher Education, 55(5), 593–605. | DOI 10.1007/s10734-007-9077-1

[50] Topping, K. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631–645. | DOI 10.1080/01443410500345172

[51] Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

[52] Whitehead, & McNiff, J. (2006). Action research: Living theory. London: SAGE.

[53] Zeichner, K. (2001). Educational action research. In P. Reason & H. Bradbury (Eds.), Action research – Participative inquiry and practice. London: SAGE.

[54] Zepke, N., & Leach, L. (2010). Improving student engagement: Ten proposals for action. Active Learning in Higher Education, 11(3), 167–177. | DOI 10.1177/1469787410379680

[55] Zhao, C., & Kuh, G. (2004). Adding value: Learning communities and student engagement. Research in Higher Education, 45(2), 115–138. | DOI 10.1023/B:RIHE.0000015692.88534.de

Metriky

150

Views

100

PDF views