Typologie rodinných vypravěčů

Roč.20,č.3(2015)
Studia paedagogica

Abstrakt
Článek se zabývá čtením a vyprávěním pohádek předškolním dětem ve vícegeneračních rodinách. Chápeme-li obě aktivity jako metodu rozvoje počáteční gramotnosti, hraje při nich důležitou roli přístup dospělých vypravěčů. Ti jeho prostřednictvím vytvářejí z každovečerní pohádky také rodinný rituál, jehož smyslem je prožívání vzájemnosti, harmonizování a sjednocování rodiny. Kvalitativní šetření, realizované metodou individuálních a skupinových rozhovorů s rodiči a prarodiči ze čtyř vícegeneračních rodin, vykresluje na výsledné typologii obraz toho, jak tito vypravěči své vyprávěcí rituály vnímají: spíše než z působ rozvoje jejich dětí pro ně představují vzácnou chvíli spolubytí s nimi. Zaujímají při nich také různé přístupy. Vyjádřeno metaforami, přístup Chůvy je veden touhou být hodným (pra)rodičem, přístup Učitele zase touhou být z prostředkovatelem porozumění, přístup Mudrce klade důraz na sociálně-mravní výchovu dítěte a přístup Kašpárka na zábavu a legraci.

Klíčová slova:
pohádka; rituál; předškolní děti; čtení; vyprávění; vícegenerační rodina
Reference

[1] Baxter, L., & Braithwaite, D. (2006). Family rituals. In L. Turner & R. West, The family communication sourcebook (s. 259–277). Thousand Oaks: SAGE Publications.

[2] Carter, B., & McGoldrick, M. (Eds.). (2005). The expanded family life cycle: Individual, family, and social perspectives. New York: Pearson Allyn & Bacon.

[3] Čapek, K. (1971). Marsyas, čili, Na okraj literatury (1919–1931). Praha: Československý spisovatel.

[4] Černoušek, M. (1990). Děti a svět pohádek. Praha: Albatros.

[5] Frean, A. (2000). Busy parents bid goodnight to bedtime stories. The Times, s. 13.

[6] Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.

[7] Cheal, D. (2002). Sociology of family life. Basingstoke: Palgrave.

[8] Kassow, D. (2006). Parent-child shared book reading quality versus quantity of reading interactions between parents and young children. Talaris Research Institute, 1(1), 1–9.

[9] Le Poire, B. (2006). Family communication: Nurturing and control in a changing world. Thousand Oaks: SAGE Publications.

[10] Matoušek, O. (2003). Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství.

[11] Mocná, D., & Peterka, J. et al. (2004). Encyklopedie literárních žánrů. Praha: Paseka.

[12] Možný, I. (1990). Moderní rodina: (mýty a skutečnosti). Brno: Blok.

[13] Možný, I. (2008). Rodina a společnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

[14] Ortiz, C., Stowe, R., & Arnold, D. (2001). Parental influence on child interest in shared picture book reading. Early Childhood Research Quarterly, 16(2), 263–281. | DOI 10.1016/S0885-2006(01)00101-6

[15] Salisbury, M., & Styles, M. (2012). Children's picturebooks: The art of visual storytelling. London: Laurence King.

[16] Šeďová, K. (2006). Rodinná socializace dětského televizního diváctví (Disertační práce). Dostupné z http://is.muni.cz/th/23233/ff_d/Dizertace.pdf?lang=en

[17] Švaříček, R., & Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Pravidla hry. Praha: Portál.

[18] Tuček, M. et al. (1998). Česká rodina v transformaci: Stratifikace, dělba rolí a hodnotové orientace. Praha: Sociologický ústav AV ČR.

[19] Williams, A., & Nussbaum, J. (2001). Intergenerational communication across the life span. Mahwah, N. J.: L. Erlbaum.

Metriky

264

Views

161

PDF views