Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce?
Roč.21,č.1(2016)
Studia paedagogica
konstruktivismus; didaktika; český jazyk; syntax; souřadné souvětí; mezipropoziční vztahy; školní prospěch; střední škola
[1] Anderson, T., & Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. | DOI 10.3102/0013189X11428813
[2] Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999a). The courage to be constructivist. Educational Leadership, 57(3), 18–24.
[3] Brooks, J. G., & Brooks, M. G. (1999b). In search of understanding: The case for constructivist classrooms. Alexandria, VA, Association for Supervision and Curriculum Development.
[4] Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education. Oxon: Routledge.
[5] Čechová, M. (1998). Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
[6] Čechová, M. (2005/2006). Některé předpoklady osvojování poznatků z českého jazyka. Český jazyk a literatura, 56(4), 157–163.
[7] Čechová, M. (2013). Smysl středoškolského studia češtiny ve stínu maturit. Český jazyk a literatura, 64(1), 1–6.
[8] Čechová, M., & Styblík, V. (1998). Čeština a její vyučování. Praha: SPN.
[9] Čechová, M. et al. (2007). Český jazyk pro 3. ročník SOŠ. Praha: SPN.
[10] Daneš, F., Grepl, M., & Hlavsa, Z. (Eds.). (1987). Mluvnice češtiny 3. Praha: Academia.
[11] Dvořák, K. (1997/1998a). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích. Český jazyk a literatura, 48(3–4), 67–73.
[12] Dvořák, K. (1997/1998b). Stupeň schopnosti poznávat a vyjadřovat myšlenkové vztahy ve výpovědích (dokončení). Český jazyk a literatura, 48(5–6), 113–121.
[13] Gabler, I. C., & Schroeder, M. (2003). Constructivist methods for the secondary classroom: Engaged minds. Boston: Pearson Education.
[14] Hájková, E. et al. (2012). Čeština ve škole 21. století – II. Úvodní studie. Praha: PedF UK v Praze.
[15] Hájková, E. et al. (2013). Čeština ve škole 21. století – III. Jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: PedF UK v Praze.
[16] Hájková, E. et al. (2014). Čeština ve škole 21. století – IV. Výzkum edukačních podmínek jazykových jevů. Praha: PedF UK v Praze.
[17] Hejný, M., & Kuřina, F. (2009). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
[18] Hitchcock, G., & Hughes, D. (2001). Research and the Teacher: A Qualitative Introduction to Schoolbased Research. London: Routledge.
[19] Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae, 2(3), 107–130.
[20] Janík, T. (2013). Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. Pedagogická orientace, 23(5), 634–663. | DOI 10.5817/PedOr2013-5-634
[21] Janík, T., Maňák, J., Knecht, P., & Němec, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy: Vize a realita. Orbis scholae, 4(3), 9–35.
[22] Janík, T. et al. (2013). Kvalita (ve) vzdělávání: Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: MU.
[23] Jelínek, J. (1972). Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774–1918. Praha: SPN.
[24] Jelínek, J. (1980). Úvod do teorie vyučování českému jazyku. Praha: SPN.
[25] Kasíková, H. (1999). Kooperativní učení, kooperativní vyučování. Praha: Portál.
[26] Kostečka, J. (2002). Český jazyk pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN.
[27] Kostečka, J. (2012a). Obrana centrálního hodnocení maturitních prací proti zlobivým jeho utrhačům. Učitelské noviny, 115(26), 17.
[28] Kostečka, J. (2012b). Rekviem za státní maturitu z češtiny. Učitelské noviny, 115(31), 15.
[29] Krausová, Z., & Pašková, M. (2005). Český jazyk 8: Učebnice pro 8. ročník základní školy a tercii víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus.
[30] Krausová, Z., & Pašková, M. (2006). Český jazyk 8: Příručka učitele. Plzeň: Fraus.
[31] Kyriacou, Ch. (2012). //Klíčové dovednosti učitele: Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
[32] Lankshear, C., & Knobel, M. (2004). A handbook for teacher research: From design to implementation. Maidenhead: Open University Press.
[33] Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
[34] Martinec, I., Tušková, J., & Zimová, L. (2009). Český jazyk pro střední školy. Plzeň: Fraus.
[35] Myhill, D. (2012a). Grammar for writing? The impact of contextualised grammar teaching on pupils' writing and pupils' metalinguistic understanding. End of Grant Report. Retrieved from http://education.exeter.ac.uk/research_projects_detail.php?id=18.
[36] Myhill, D. A., Jones, S. M., Lines, H., & Watson, A. (2012b). Re-thinking grammar: The impact of embedded grammar teaching on students' writing and students' metalinguistic understanding. Research Papers in Education, 27(2), 139–166. | DOI 10.1080/02671522.2011.637640
[37] Palečková, J., Tomášek, V., & Basl, J. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009. Praha: ÚIV.
[38] Palečková, J. et al. (2013). Hlavní z jištění PISA 2012. Praha: Česká školní inspekce.
[39] Pavelková, I., Škaloudová, A., & Hrabal, V. (2010). Analýza vyučovacích předmětů na základě výpovědí žáků. Pedagogika, 60(1), 38–61.
[40] Pelech, J., & Pieper, G. (2010). The comprehensive handbook of constructivist teaching. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
[41] Pine, G. J. (2009). Teacher Action Research: Building Knowledge Democracies. Thousand Oaks, SAGE Publications, Ltd.
[42] Rohlíková, L., & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole: Praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. Praha: Grada.
[43] Rysová, K. (2006/2007). Příprava školních vzdělávacích programů. Český jazyk a literatura, 57(5), 216–218.
[44] Rysová, K. (2007/2008). Propojení jazyka, literatury a slohu ve výuce českého jazyka. Český jazyk a literatura, 58(3), 137–142.
[45] Santrock, J. W. (2011). Educational Psychology. New York: McGraw-Hill.
[46] Seberová, A. (2008). Cesta zvyšování kvality vyučování – stanou se učitelé výzkumníky ve svých třídách? Orbis scholae, 2(3), 143–155.
[47] Svoboda, K. (1975). Stylizační výcvik ve spisovné češtině a rozvoj myšlení I a II. Praha: SPN.
[48] Svoboda, K. (1977). Didaktika českého jazyka a slohu. Praha: SPN.
[49] Svobodová, J., Jandová, E., & Hubáček, J. (2002). Čeština pro učitele. Praha: Vade mecum Bohemiae.
[50] Šalamounová, Z. (2013). Výuková situace: Když spojky nejen spojují aneb Ke komunikačnímu pojetí výuky gramatiky. Komenský, 137(3), 38–44.
[51] Šmejkalová, M. (2010). Čeština a škola – úryvky skrytých dějin: Český jazyk a jeho vyučování na středních školách, 1918–1989. Praha: Karolinum.
[52] Štěpáník, S. (2014a). Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. Pedagogická orientace, 24(1), 111–127. | DOI 10.5817/PedOr2014-1-111
[53] Štěpáník, S. (2014b). Konstruktivismus ve vyučování českého jazyka na střední škole. Nepublikovaná dizertační práce.
[54] Tomková, A. et al. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Praha: NÚV.
[55] Wang, F., & Hannafin, M. J. (2005). Design-based research and technology-enhanced learning environments. Educational Technology, Research and Development, 53(4), 5–23. | DOI 10.1007/BF02504682
[56] Yager, R. E. (2000). The constructivist learning model. The Science Teacher, 67(1), 44–45.
[57] Zouharová, M. (2005). Inovace organizace a prezentace syntaktických termínů v učivu českého jazyka na základní škole. Olomouc: UP v Olomouci.
Copyright © 2016 Studia paedagogica