Pedagogika a nové výzvy výzkumu ICT: role digitálních technologií v každodenním životě a učení mládeže
Roč.21,č.1(2016)
Studia paedagogica
mládež; formální/informální učení; digitální technologie; gramotnost; výzkum
[1] 21st Century Skills Definitions. (nd). Washington, DC: Institute of Museum and Library services. Retrieved from http://www.imls.gov/about/21st_century_skills_list.aspx.
[2] Ala-Mutka, K. (2011). Mapping Digital Competence: Towards a Conceptual Understanding. Luxembourg: European Union. Retrieved from http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC67075_TN.pdf.
[3] Alaszewski, A. (2012). Researching Diaries. In SAGE Biographical Research (s. 1–33, online verze knihy). London: SAGE Publications, Ltd.
[4] Alheit, P. (1999). Biographical learning – within the new lifelong learning discourse. In K. Illeris, Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists… in Their Own Words. London: Routledge.
[5] Anderson, R. E. (2008). Implications of the information and knowledge society for education. In J. Voogt & G. Knezek (Eds.), International Handbook of Information Technology. Primary and Secondary Education (s. 5–22). New York: Springer Science + BussinessMedia, LLC.
[6] Basl, J., Bird, L., Boudová, S., & Tomášek, V. (2015a). Mezinárodní šetření ICILS 2013. Shody a rozdíly v počítačové a informační gramotnosti mezi vybranými evropskými zeměmi. Praha: Česká školní inspekce.
[7] Basl, J., Bird, L., Boudová, S., & Tomášek, V. (2015b). Mezinárodní šetření ICILS 2013. Silné a slabé stránky českých žáků v testu počítačové a informační gramotnosti. Praha: Česká školní inspekce.
[8] Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
[9] Coiro, J., Knobel, M., Lankshear, C., & Leu, D. J. (2008). Handbook of Research on New Literacies. New York: Lawrence Erlbaum.
[10] Černochová, M. (2015). Úvodník. Pedagogika, 65(3), 249–257.
[11] Edwards, R., Biesta, G., & Thorpe, M. (Eds.). (2009). Rethinking Contexts for Learning and Teaching. Communities, Activities and Networks. London: Routledge.
[12] Erstad, O. et al. (2005). ITU Monitor 2005. On the Way Towards Digital Competence in Compulsory Schooling. Oslo: University Press.
[13] Erstad, O. et al. (2009). Exploring 'learning lives': Community, identity, literacy and meaning. Literacy, 43(2), 100–106. | DOI 10.1111/j.1741-4369.2009.00518.x
[14] Erstad, O. (2010). Educating the digital generation. Nordic Journal of Digital Literacy, 5(1), 56–72.
[15] Erstad, O. (2011). Weaving the context of digital literacy. In S. R. Ludvigsen, A. Lund, I. Rasmussen, & R. Säljö, Learning Across Sites New Tools, Infrastructures and Practices (s. 295–308). New York: Routledge.
[16] Erstad, O. (2012). The learning lives of digital youth—beyond the formal and informal. Oxford Review of Education, 38(1), 25–43. | DOI 10.1080/03054985.2011.577940
[17] Erstad, O. (2013). Digital Learning Lives: Trajectories, Literacies, and Schooling. New York: Peter Lang.
[18] Faltýn, J., Nemčíková, K., & Zelendová, E. (eds.). (2010). Gramotnosti ve vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
[19] Gallardo Echenique, E. (2015). An integrative review of literature on learners in the digital era. Studia paedagogica, 19(4), 161–184. | DOI 10.5817/SP2014-4-8
[20] Gunstein, E. et al. (2012). Monitor 2011. Skolens digitale tilstand [The Digital State of Affairs in Norwegian Schools.] Report. Oslo: The Norwegian centre for ICT in Education.
[21] Haddon, L., Livingstone, S., & EU Kids Online network. (2012). EU Kids Online: National Perspectives. London: EU Kids Online, The London School of Economics and Political Science.
[22] Harasim, L. (2012). Learning Theory and Online Technologies. New York: Routledge.
[23] Hatlevik, E. O., Guðmundsdóttir, G. B., & Loi, M. (2015). Digital diversity among upper secondary students: A multilevel analysis of the relationship between cultural capital, self-efficacy, strategic use of information and digital competence. Computers & Education, 81(14), 345–353. | DOI 10.1016/j.compedu.2014.10.019
[24] Holloway, D., Green, L., & Livingstone, S. (2013). Zero to Eight. Young Children and Their Internet Use. LSE, London: EU Kids Online.
[25] Chaudron, S. (2015). Young Children (0–8) and Digital Technology: A Qualitative Exploratory Study Across Seven Countries. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
[26] Illeris, K. (2009). Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists… in Their Own Words. London: Routledge.
[27] Ito, M. et al. (2010). Hanging Out, Messing Around, and Geeking Out. Cambridge: MIT Press.
[28] Jewitt, C., & Kress, G. (2003). Multimodal Literacy. New York: Peter Lang.
[29] Juhaňák, L. (2013). Analytika učení a dolování dat v oblasti e-learningu. In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu. Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 16.–18. září 2013, Pedagogická fakulta UJEP, Ústí nad Labem.
[30] Kløvstad, V. et al. (2009). ITU Monitor 2009. Oslo: University Press.
[31] Knobel, M., & Lankshear, C. (2014). Studying New Literacies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(2), 97–101. | DOI 10.1002/jaal.314
[32] Kontríková, V., Černíková, M., & Šmahel, D. (2015). Byl jednou jeden tablet: Děti (0–8) a digitální technologie. Kvalitativní studie. Národní report – Česká republika. Brno: Masarykova univerzita. Retrieved from http://irtis.fss.muni.cz/category/publications/reports/.
[33] Kozinets, R. (2010). Netnography: Doing Ethnographic Research Online. Los Angeles: Sage.
[34] Lankshear, C., & Knobel, M. (2006). New Literacies, Everyday Practices and Classroom Learning. Maidenhead: Open University Press.
[35] Lankshear, C., & Knobel, M. (eds.). (2008). Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang Publishing Inc.
[36] Larson, J., & Marsh, J. (2005). Making Literacy Real: Theories and Practices for Learning and Teaching. London: SAGE Publications Ltd.
[37] Leander, K. M., Phillips, N. C., & Taylor, K. H. (2010). The changing social spaces of learning: Mapping new mobilities. Review of Research in Education, 34(1), 329–394. | DOI 10.3102/0091732X09358129
[38] Lévy, P. (2000). Kyberkultura: Zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: Kulturní spolupráce a komunikace". Praha: Karolinum.
[39] Lupač, P., Chrobáková, A., & Sládek, J. (2014). Internet v České republice 2014. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
[40] Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál.
[41] Martin, A., & Grudziecki, J. (2006). DigEuLit: Concepts and tools for digital literacy development. ITALICS: Innovations in Teaching & Learning in Information & Computer Sciences, 5(4), 246–264.
[42] Mazurek, J. (2011). Srovnání výsledků počítačem podporované a frontální výuky fyziky. Pedagogika, 61(1), 45–52.
[43] Neuwirthová, B. (2013). Kudy vede cesta mezi školním a neškolním učením? Diskuse nad metodologií. In V. Laufková, H. Moraová, & T. Medřická (Eds.), Metodologické přístupy v pedagogických a psychologických doktorských výzkumech (s. 147–154). Praha: Univerzita Karlova v Praze.
[44] Neuwirthová, B. (2015). Média ve škole – ano, nebo ne? (Pohled dětí). In L. Krejčová & V. Mertin, Škola jako místo setkávání 2015 aneb Učíme se pro život, ne pro školu (s. 33–43). Praha: Univerzita Karlova v Praze.
[45] Oblinger, G. D., & Oblinger L. J. (Eds.). (2005). Educating the Net Generation. Educause Learning Initiative. Retrieved from http://www.educause.edu/educatingthenetgen.
[46] Oers van B. (2008). Learning and learning theory from cultural-historical point of view. In B. van Oers, W. Wardekker, E. Elbers, & R. van der Veer, The Transformation of Learning: Advances in Cultural-Historical Activity Theory (s. 3–12). New York: Cambridge University Press.
[47] Průcha, J. (2006). Pedagogická věda a nové výzvy edukační praxe. Pedagogika, 56(4), 307–315.
[48] Rabušicová, M., & Rabušic, L. (2008). Učíme se po celý život?: O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita.
[49] Rabušicová, M. (2002). Gramotnost: Staré téma v novém pohledu. Brno: Georgetown.
[50] Rabušicová, M., Kamanová, L., & Pevná, K. (2011). O mezigeneračním učení. Brno: Masarykova univerzita.
[51] Sefton-Green, J., Nixon, H., & Erstad, O. (2009). Reviewing approaches and perspectives on "Digital Literacy". Pedagogies: An International Journal, 3(2), 107–125. | DOI 10.1080/15544800902741556
[52] Selwyn, N. (2012). Education and Technology: Key Issues and Debates. London: Continuum.
[53] Selwyn, N. (2014). Distrusting Educational Technology: Critical Questions for Changing Times. New York: Routledge.
[54] Skalková, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido.
[55] Smith-Sullivan, K. (2008). Diaries and Journals. In L. M. Given, The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods (s. 1–8, online verze knihy). Thousand Oaks: SAGE Publications.
[56] Strauss, A., & Corbin, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu: Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice: Albert.
[57] Street, B. V. (2003). What's "new" in new literacy studies? Critical approaches to literacy in theory and practice. Current Issues in Comparative Education, 5(2), 77–91. Retrieved from http://devweb.tc.columbia.edu/i/a/document/25734_5_2_Street.pdf.
[58] Subrahmanyam, K., & Šmahel, D. (2010). Digital Youth: The Role of Media in Development. New York: Springer.
[59] Ševčíková, A. (2014). Děti a dospívající online: Vybraná rizika používání internetu: závislost na internetu, navazování kontaktů online, soukromí na sociálních sítích, online komunity. Praha: Grada.
[60] Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: Děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: Triton.
[61] Švaříček, R. (2013). Konec pedagogiky: Kritický esej. Studia paedagogica, 18(2–3), 55–72. | DOI 10.5817/SP2013-2-3-4
[62] Tsitouridou, M., & Vryzas, K. (2011). Digital literacies: Definitions, concepts and educational implications. In L. Stergioulas & H. Drenoyianni, Pursuing Digital Literacy in Compulsory Education (s. 3–46). New York: Peter Lang.
[63] Voňková, H., & Hrabák, J. (2015). Řešení nesrovnatelnosti hodnocení ICT znalostí a dovedností žáků skrze ukotvující viněty. Pedagogika, 65(3), 274–291.
[64] Voogt, J., & Knezek, G. (eds.). (2008). International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. New York: Springer Science + BussinessMedia, LLC.
[65] Vygotskij, L. S. (1976a). Vývoj vyšších psychických funkcí. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
[66] Vygotskij, L. S. (1976b). Myšlení a řeč. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
[67] Wertsch, J. (1998). Mind as Action. New York: Oxford University Press.
[68] Ziehe, T. (2009). "Normal learning problems" in youth. In the context of underlying cultural convictions. In K. Illeris, Contemporary Theories of Learning: Learning Theorists… in Their Own Words. London: Routledge.
[69] Zounek, J. (2006). ICT v životě základních škol. Praha: Triton.
[70] Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido.
[71] Zounek, J., & Sudický, P. (2012). E-learning: Učení (se) s online technologiemi. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.
[72] Zounek, J., & Tůma, F. (2014). Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012). Studia paedagogica, 19(3), 65–87. | DOI 10.5817/SP2014-3-5
Copyright © 2016 Studia paedagogica