Sociální sítě autorů publikujících v pedagogických vědách v letech 2009–2013: exploratorní analýza

Roč.22,č.1(2017)
Studia paedagogica

Abstrakt
Cílem exploratorně orientované studie je zmapovat sociální sítě autorů a publikačních zdrojů v pedagogických vědách v letech 2009–2013. Studie je založena na metodologii analýzy sociální sítě (social network analysis – SNA), která začíná získávat stále větší pozornost i v kontextu českého pedagogického výzkumu. V rámci studie jsou využita data z hodnocení výsledků výzkumných organizací, která jsou v ČR pravidelně shromažďována za účelem národního hodnocení výzkumných institucí. Článek předkládá hlavní z jištění exploratorní analýzy a dává k dispozici doplňující interaktivní nástroje pro další průzkum dat.

Klíčová slova:
publikace; spoluautorství; analýza sociální sítě; pedagogický výzkum
Reference

[1] Abbasi, A., Chung, K. S. K., & Hossain, L. (2012). Egocentric analysis of coauthorship network structure, position and performance. Information Processing and Management, 48(4), 671–679.

[2] Alhajj, R., & Rokne, J. (Eds.). (2014). Encyclopedia of social network analysis and mining. New York: Springer.

[3] Almende, B. V., & Thieurmel, B. (2016). visNetwork: Network Visualization using 'vis.js' Library. R package version 1.0.1. Dostupné z https://CRAN.R-project.org/package=visNetwork

[4] Bastian, M., Heymann, S., & Jacomy, M. (2009). Gephi: An open source software for exploring and manipulating networks. Příspěvek prezentovaný na konferenci International AAAI Conference on Weblogs and Social Media (ICWSM) 2009, 17–20 May 2009, San Jose, CA, USA.

[5] Bellotti, E. (2012). Getting funded. Multi-level network of physicists in Italy. Social Networks, 34(2), 215–229. | DOI 10.1016/j.socnet.2011.12.002

[6] Blondel, V. D., Guillaume, J. L., Lambiotte, R., & Lefebvre, E. (2008). Fast unfolding of communities in large networks. Journal of Statistical Mechanics: Theory and Experiment, 2008(10). doi: 10.1088/1742-5468/2008/10/P10008 | DOI 10.1088/1742-5468/2008/10/P10008

[7] Bordons, M., Aparicio, J., González-Albo, B., & Díaz-Faes, A. A. (2015). The relationship between the research performance of scientists and their position in co-authorship networks in three fields. Journal of Informetrics, 9(1), 135–144. | DOI 10.1016/j.joi.2014.12.001

[8] Bourdieu, P. (1986). The forms of social capital. In J. G. Richardson (Ed.), Handbook of theory and research for the sociology of education (s. 241–258). New York: Greenwood.

[9] Carolan, B. V. (2013). Social network analysis and educational research: Theory, methods, and applications. Thousand Oaks: SAGE Publications.

[10] Csardi, G., & Nepusz, T. (2006). The igraph software package for complex network research. InterJournal Complex Systems, 1695. Dostupné z http://igraph.org

[11] Daly, A. J. (Ed.). (2010). Social network theory and educational change. Cambridge: Harvard Education Press.

[12] Jacomy, M., Venturini, T., Heymann, S., & Bastian, M. (2014). ForceAtlas2, a continuous graph layout algorithm for handy network visualization designed for the Gephi software. PLoS ONE, 9(6). doi:10.1371/journal.pone.0098679 | DOI 10.1371/journal.pone.0098679

[13] Jurajda, Š., Kozubek, S., Münich, D., & Škoda, S. (2016). Oborová publikační výkonnost pracovišť výzkumných organizací v České republice v letech 2009–2013. Praha: Národohospodářský ústav AV ČR, v. v. i. Dostupné z http://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_8_2016_Publikacni_vykonnost_2009_2013/files/downloads/IDEA_Studie_8_2016_Publikacni_vykonnost_2009_2013.pdf

[14] Kaščák, O., Pupala, B., Lehotská, V., & Zápotočná, O. (2015). Predškolská a elementárna pedagogika a jej medzinárodná akceptácia: Portrét jednej slovenskej slabosti. Orbis scholae, 9(1), 119–138. | DOI 10.14712/23363177.2015.75

[15] Li, E. Y., Liao, Ch. H., & Yen, H. R. (2013). Co-authorship networks and research impact: A social capital perspective. Research Policy, 42(9), 1515–1530. | DOI 10.1016/j.respol.2013.06.012

[16] Lin, N. (2001). Social capital: A theory of social structure and action. New York: Cambridge University Press.

[17] Mareš, J. (2010). Publikování výsledků výzkumu a vykazování výsledků výzkumu na českých vysokých školách. Pedagogika, 60(3/4), 342–345.

[18] Mareš, J., & Honsnejmanová, I. (2011). Diskuse o pedagogických časopisech v České republice. Pedagogická orientace, 21(1), 104–113.

[19] Mareš, J., & Stuchlíková, I. (2011). Pedagogické fakulty z pohledu akreditační komise vlády. Pedagogika, 61(4), 383–395.

[20] Moody, J. (2004). The structure of a social science collaboration network: Disciplinary cohesion from 1963 to 1999. American Sociological Review, 69(2), 213–239. | DOI 10.1177/000312240406900204

[21] Průcha, J. (2008). Impakt faktor: Je hodnověrným ukazatelem kvality pedagogické vědy? Pedagogická orientace, 18(2), 111–119.

[22] Průcha, J. (2015). Pedagogické časopisy: Jejich využívání jako informačních zdrojů. Pedagogická orientace, 25(1), 122–130. | DOI 10.5817/PedOr2015-1-122

[23] Putnam, R. D. (1993). Making democracy work: Civic traditions in modern Italy. Princeton, NJ: Princeton University Press.

[24] Putnam, R. D. (1995). Bowling alone: America's declining social capital. Journal of Democracy, 6(1), 65–78. | DOI 10.1353/jod.1995.0002

[25] R Core Team (2016). R: A language and environment for statistical computing. Vienna: R Foundation for Statistical Computing. Dostupné z https://www.R-project.org/

[26] RStudio Team (2016). RStudio: Integrated development for R. Boston, MA: RStudio, Inc. Dostupné z http://www.rstudio.com/

[27] Servia-Rodríguez, S., Noulas, A., Mascolo, C., Fernández-Vilas, A., & Díaz-Redondo, R. P. (2015). The evolution of your success lies at the centre of your co-authorship network. PLoS ONE, 10(3), 1–19. | DOI 10.1371/journal.pone.0114302

[28] Soukup, P. (2016). Užívání statistické a věcné významnosti v časopise Pedagogická orientace a Pedagogika v posledních deseti letech: Pohled statistika. Pedagogická orientace, 26(2), 182–201. | DOI 10.5817/PedOr2016-2-182

[29] Šeďová, K. (2010). Jaký je současný stav českých pedagogických časopisů? Pedagogika.sk, 1(3), 239–243.

[30] Verleysen, F. T., & Weeren, A. (2016). Clustering by publication patterns of senior authors in the social sciences and humanities. Journal of Informetrics, 10(1), 254–272. | DOI 10.1016/j.joi.2016.01.004

[31] Xie, Y. (2015). DT: A wrapper of the JavaScript library 'DataTables'. R package version 0.1. Dostupné z https://CRAN.R-project.org/package=DT

[32] Zounek, J., & Tůma, F. (2014). Problematika ICT ve vzdělávání v českých pedagogických časopisech (1990–2012). Studia paedagogica, 19(3), 65–87.

Metriky

164

Views

92

PDF views