Využití EEG biofeedbacku při nápravě specifických poruch učení u dětí středního školního věku

Roč.22,č.1(2017)
Studia paedagogica

Abstrakt
EEG biofeedback je terapeutická metoda založená na poskytování biologické z pětné vazby, která umožňuje harmonizaci mozkových vln. Pomocí snímání EEG dostávájí klienti okamžitou informaci o vlastní mozkové aktivitě, kterou se učí ovládat. Cílem studie bylo prozkoumat účinky EEG biofeedbacku u dětí se specifickými poruchami učení a ověřit vliv terapie na výkon pozornosti, schopnosti a dovednosti v oblasti čtení a psaní. Byl navržen experiment, ve kterém 10 dětí ve věku 8–11 let se specifickými poruchami učení podstoupilo 20 sezení na EEG biofeedbacku. Byly porovnány výkony těchto dětí v pretestu a posttestu. Výsledky ukázaly signifikantní zlepšení v zaměřené pozornosti, čtení, fonologickém uvědomování, zrakové diferenciaci a přepisu. Ve čtení slabik, diktátu a rozdělování pozornosti nebyla potvrzena statistická významnost zlepšení. Pozitivní změny vykazovala mozková aktivita ve smyslu snížení poměru pomalých a rychlých frekvencí mozkových vln.

Klíčová slova:
EEG biofeedback; specifické poruchy učení; dyslexie; dysgrafie; dysortografie
Reference

[1] Becerra, J., Fernández, T., Harmony, T., Caballero, M. I., García, F., Fernández-Bouzas, A., Santiago-Rodríguez, E., & Prado-Alcalá, R. A. (2006). Follow-up study of learning-disabled children treated with neurofeedback or placebo. Clinical EEG and Neuroscience, 37(3), 198–203. | DOI 10.1177/155005940603700307

[2] Bednářová, J. (2015). Diagnostika schopností a dovedností v oblasti čtení a psaní. Varianta pro pedagogy škol a školní poradenská pracoviště. Brno: Pedagogicko-psychologická poradna Brno.

[3] Breteler, M. H., Arns, M., Peters, S., Giepmans, I., & Verhoeven, L. (2010). Improvements in spelling after QEEG-based neurofeedback in dyslexia: A randomized controlled treatment study. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 35(1), 5–11. | DOI 10.1007/s10484-009-9105-2

[4] Evans, J. R., & Abarbanel, A. (Eds.). (1999). Introduction to quantitative EEG and neurofeedback. London: Elsevier.

[5] Fernández, T., Harmony, T., Fernández-Bouzas, A., Díaz-Comas, L., Prado-Alcalá, R. A., Valdés-Sosa, P., Otero, G., Bosch, J., Galán, L., Santiago-Rodríguez, E., Aubert, E., & García-Martínez, F. (2007). Changes in EEG current sources induced by neurofeedback in learning disabled children. An exploratory study. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 32(3–4), 169–183. | DOI 10.1007/s10484-007-9044-8

[6] Fernández, T., Herrera, W., Harmony, T., Díaz-Comas, L., Santiago, E., Sánchez, L., Bosch, J., Fernández-Bouzas, A., Otero, G., Ricardo-Garcell, J., Barraza, E. A., Galán, L., & Valdés, P. (2003). EEG and behavioral changes following neurofeedback treatment in learning disabled children. Clinical EEG and Neuroscience, 34(3), 145–152. | DOI 10.1177/155005940303400308

[7] Hammill, D. D. (1990). On defining learning disabilities: An emerging consensus. Journal of Learning Disabilities, 23(2), 74–84. | DOI 10.1177/002221949002300201

[8] Hardt, J. V., & Kamiya, J. (1978). Anxiety change through electroencephalographic alpha feedback seen only in high anxiety subjects. Science, 201(4350), 79–81. | DOI 10.1126/science.663641

[9] Harmony, T. (2008). Psychophysiological ehavaluation of neuropsychological disorders in children. In C. R. Reynolds & E. Fletcher-Janzen (Eds.), Handbook of Clinical Child Neuropsychology (356–370). New York: Springer.

[10] Kopřivová, J., Brunovský, M., Praško, J., & Horáček, J. (2008). EEG biofeedback a jeho využití v klinické praxi. Psychiatrie, 12(1), 10–16.

[11] Lantz, D., & Sterman, M. B. (1988). Neuropsychological assessment of subjects with uncontrolled epilepsy: Effects of EEG feedback training. Epilepsia, 29(2), 163–171. | DOI 10.1111/j.1528-1157.1988.tb04414.x

[12] Linden, M., Habib, T., & Radojevic, V. (1996). A controlled study of the effects of EEG biofeedback on cognition and behavior of children with attention deficit disorder and learning disabilities. Biofeedback and Self-Regulation, 21(1), 35–49. | DOI 10.1007/BF02214148

[13] Lubar, J. F., & Shouse, M. N. (1976). EEG and behavioral changes in a hyperkinetic child concurrent with training of the sensorimotor rhythm (SMR). Biofeedback and Self-Regulation, 1(3), 293–306. | DOI 10.1007/BF01001170

[14] Monastra, V. J., Monastra, D. M., & George, S. (2002). The effects of stimulant therapy, EEG biofeedback, and parenting style on the primary symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder. Applied Psychophysiology and Biofeedback, 27(4), 231–249. | DOI 10.1023/A:1021018700609

[15] Orlando, P. C., & Rivera, R. O. (2004). Neurofeedback for elementary students with identified learning problems. Journal of Neurotherapy, 8(2), 5–19. | DOI 10.1300/J184v08n02_02

[16] Othmer, S. F., & Othmer, S. (2007). Interhemispheric EEG training: Clinical experience and conceptual models. In J. R. Evans, Handbook of Neurofeedback, Dynamics and Clinical Applications (109–136). New York: The Haworth Medical Press.

[17] Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. (4. vyd.). Praha: Portál.

[18] Preiss, M., & Preiss, J. (2006). Test cesty. Příručka testu pro děti a dospělé. (2. vyd.). Brno: Psychodiagnostika.

[19] Ptáček, R., Tyl, J., & Sedláková, V. (1998). EEG-biofeedback – nová možnost v nápravě SPU. In A. Kucharská, Specifické poruchy učení a chování. Sborník 1997–98 (88–96). Praha: Portál.

[20] Statistická ročenka školství – výkonové ukazatele. (2016). Dostupné z http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp

[21] Sterman, M. B. (1996). Physiological origins and functional correlates of EEG rhythmic activities: Implications for self-regulation. Biofeedback and Self-Regulation, 21(1), 3–33. | DOI 10.1007/BF02214147

[22] Sterman, M. B., & Friar, L. (1972). Suppression of seizures in an epileptic following sensorimotor EEG feedback training. Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, 33(1), 89–95. | DOI 10.1016/0013-4694(72)90028-4

[23] Syslová, Z., Sysel, D., Masár, O., Kubíková, E., & Brozmanová, M. (2010). Elektroencefalografia v praxi. Brno: Tribun EU.

[24] Thornton, K. E., & Carmody, D. P. (2005). Electroencephalogram biofeedback for reading disability and traumatic brain injury. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 14(1), 137–162. | DOI 10.1016/j.chc.2004.07.001

[25] Vanathy, S., Sharma, P. S. V. N., & Kumar, K. B. (1998). The efficacy of alpha and theta neurofeedback training in treatment of generalized anxiety disorder. Indian Journal of Clinical Psychology, 25(2), 136–143.

[26] Vitásková, K. (2006). Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

[27] Walker, J. E., & Norman, C. A. (2006). The neurophysiology of dyslexia: A selective review with implications for neurofeedback remediation and results of treatment in twelve consecutive patients. Journal of Neurotherapy, 10(1), 45–55. | DOI 10.1300/J184v10n01_04

[28] Yucha, C., & Montgomery, D. (2008). Evidence-based practice in biofeedback and neurofeedback. Wheat Ridge, CO: AAPB.

[29] Zelinková, O. (2015). Poruchy učení: Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. (12. vyd.). Praha: Portál.

Metriky

0

Crossref logo

0


334

Views

302

PDF views