Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli
Roč.22,č.3(2017)
Studia paedagogica
pracovní smysluplnost; učitel; osobnostní vlastnosti; pracovní spokojenost; pracovní angažovanost; pracovní zátěž
[1] Alacron, G. M., & Lyons, J. B. (2011). The relationship of engagement and job satisfaction in working samples. The Journal of Psychology, 145(5), 463–480. | DOI 10.1080/00223980.2011.584083
[2] Armstrong, M. (2012). Armstrong's handbook of human resource management practice. London: Kogan Page.
[3] Bláha, J., et al. (2013). Pokročilé řízení lidských zdrojů. Brno: Edika.
[4] Dick, B. J., Sargenet, M. A., & Steger, M. F. (2008). Assessing goals and motivation in career decision-making and planning. Journal of Career Development, 35(1), 23–41. | DOI 10.1177/0894845308317934
[5] Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J., & Brähler, E. (2001). Dotazník životní spokojenosti DŽS. Praha: Testcentrum.
[6] Fletcher, L., & Robinson, D. (2016). What's the point? The importance of meaning ful work IES Perspectives on HR 2016. Dostupné z http://www.employment-studies.co.uk/system/files/resources/files/mp118.pdf
[7] Fourie, M., & Deacon, E. (2015). Meaning in work of secondary school teachers: A qualitative study. South Africa Journal of Education, 35(3), 1–8. | DOI 10.15700/saje.v35n3a1047
[8] Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl: Úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
[9] Hackman, J. R., & Oldham, G. R. (1976). Workre design. Reading: Addison-Wesley.
[10] Halama, P. (2007). Zmysel života z pohľadu psychológie. Bratislava: Slovak Academia Press.
[11] Hirschl, A. (2012). Callings and work engagement: moderated mediation model of work meaningfulness, occupational identity, and occupational self-efficacy. Journal of Consulting Psychology, 59(3), 479–485.
[12] Hřebíčková, M. (2011). Pětifaktorový model v psychologii osobnosti. Praha: Grada Publishing.
[13] Hřebíčková, M., & Urbánek, T. (2001). NEO pětifaktorový osobnostní inventář (podle NEO Five Factors Inventory P. T. Costy a McCraee). Praha: Testcentrum.
[14] Chiumento, R. (2004). Getengaged (Research report). Dostupné z http://www.hci.org/files/portal-upload/hci/hciLibraryPaper_17267.pdf
[15] Isaksen, J. (2000). Constructing meaning despite the drudgery of repetitive work. Journal of Humanistic Psychology, 40(3), 84–107. | DOI 10.1177/0022167800403008
[16] Kanste, O. (2011). Work engagement, work commitment and their association with wellbeing in health care. Scandinavian Journal of Caring Sciences, 25(4), 754–761. | DOI 10.1111/j.1471-6712.2011.00888.x
[17] Kasáčová, B. (2002). Učiteľ. Profesia a príprava. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
[18] Kohoutek, R. (2011). Pozitiva a negativa učitelské profese z hlediska pedagogů. Dostupné z http://rudolfkohoutek.blog.cz/1102
[19] Křivohlavý, J. (2013). Psychologie pocitů štěstí: Současný stav poznání. Praha: Grada Publishing.
[20] Lovaš, L. (2016). Súčasné prístupy k zisťovaniu vzťahu k práci – terminologické a metodologické peripetie. In E. Sollárová & T. Sollár (Eds.), Psychológia práce a organizácie 2016. Zborník z medzinárodnej konferencie (s. 122–127). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
[21] Maslach, C., & Leiter, M. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Josey-Bass.
[22] Morin, E. (2008). The meaning of work, mental health and organizational commitment. Montréal: IRSST.
[23] Paulík, K. (2012). Job satisfaction and stress among teachers. New Educational Review, 30(4), 138–149.
[24] Paulík, K. (2016a). Smysl práce a jeho některé psychologické souvislosti u dělnických profesí. In E. Sollárová & T. Sollár (Eds.), Psychológia práce a organizácie 2016. Zborník z medzinárodnej konferencie (s. 139–144). Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre.
[25] Paulík, K. (2016b). Smysluplnost práce, životní spokojenost a osobnost. In K. Millová, A. Slezáčková, P. Humpolíček, & M. Svoboda (Eds.), Sociální procesy a osobnost 2015. Otázky a výzvy. Sborník příspěvků. Brno, 9.–11. září 2015 (s. 276–281). Brno: Masarykova univerzita.
[26] Paulík, K. (2016c). Osobnost, pracovní spokojenost a vztah k práci. Příspěvek prezentovaný na konferenci Sociální procesy a osobnost 2016, 12.–14. 9. 2016, Nový Smokovec.
[27] Paulík, K. (2017). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.
[28] Paulík, K., Bajgarová, A., Rašíková, A., & Ščudlova, S. (2015). Smysl práce a pracovní spokojenost učitelů. In I. Sarmány-Schuller (Ed.), Rozhodovanie v živote človeka. 33. Psychologické dni. Zborník príspevkov. Piešťany 3.–4. 9. 2015 (s. 203–209). Bratislava: Ústav experimentálnej psychológie SAV.
[29] Paulík, K., Mičková, Z., & Baranovská, A. (2015). Pracovní angažovanost učitelů českých a slovenských gymnázií. In M. Rymeš & I. Gillernová (Eds.), Psychologie práce a organizace 2015. Kvalita pracovního života. Sborník příspěvků ze 14. ročníku mezinárodní konference konané ve dnech 20.–22. května (s. 233–244). Praha: MatfyzPress.
[30] Paulík, K., & Novotný, J. S. (2015). Smysluplnost práce jako podstatná součást životního smyslu. In A. Baranovská & Z. Mičková (Eds.), Kondášove dni 2014. Zborník príspevkov (s. 207–217). Trnava: Katedra psychológie, Filozofická fakulta Univerzity sv. Cyrila a Metoda v Trnave.
[31] Paulík, K., Novotný, J. S., Bláha, J., Horváthová, P., & Mikušová, M. (2014). Psychologické souvislosti pracovní smysluplnosti. Psychologie a její kontexty, 5(2), 3–15.
[32] Rosso, B. D., Dekas, K. H., & Wrzesniewski, A. (2010). On the meaning of work: A theoretical integration and review. Research in Organizational Behavior, 30, 91–127. | DOI 10.1016/j.riob.2010.09.001
[33] Rothmann, S. (2010). Job satisfaction, occupational stress, burnout and work engagement as components of work-relarted well-being. Journal of Industrial Psychology, 34(3), 11–16.
[34] Řehulka, E. (2016). Zdraví – učitelé – škola. Brno: Masarykova univerzita.
[35] Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire. A cross-national study. Educational and Psychological Measurement, 66(4), 701–716. | DOI 10.1177/0013164405282471
[36] Simpson, M. R. (2009). Engagement work: A review of literature. International Journal of Nursing Studies, 46(7), 1012–1024. | DOI 10.1016/j.ijnurstu.2008.05.003
[37] Slavíček, J. (2015). Poslání učitele. Dostupné z http://www.ucitelske-listy.cz/2015/09/jaromirslavicek-poslani-ucitele.html
[38] Steger, M. F., Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: The work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322–337. | DOI 10.1177/1069072711436160
[39] Strom, D. L., Sears, K. L., & Kelly, K. M. (2014). Work engagemnet: The roles of organizational justice and leadership style in predictingen gagement among emloyees. Journal of Leadership & Organizational Studies, 21(1), 71–82. | DOI 10.1177/1548051813485437
[40] Štětovská, I. (2011). Proměny světa školy. In I. Gillernová, V. Kebza, M. Rymeš, & kol. (Eds.), Psychologické aspekty změn v české společnosti. Člověk na přelomu tisíciletí (s. 135–152). Praha: Grada Publishing.
[41] Williamson, J. C. (2011). Engagement and meaning fulness at work: The moderating roles of life satisfaction and gender. Johannesburg: Faculty of Management, University of Johannesburg.
[42] Woods, S. A., & Sofat, J. A. (2013). Personality and engagement at work: The mediating role of psychological meaningfulness. Journal of Applied Social Psychology, 43(11), 2203–2210. | DOI 10.1111/jasp.12171
Copyright © 2017 Studia paedagogica