Průběh školního roku na českých obecných menšinových školách v meziválečném Československu pohledem dějin každodennosti
Roč.24,č.3(2019)
Studia paedagogica
české obecné menšinové školy; školní rok; vyučování; první Československá republika; dějiny každodennosti; Ústí nad Labem
[1] Katalog 1. třídy 1918/1919: Obecná škola v Krásném Březně. (č. inv. 68, č. evid. 68, č. lok. 2798). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[2] Katalog a třídní kniha 1934/35: Obecná škola v Zálezlech. (sg. OA/IV–10/2, poř. č. 423). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[3] Konferenční protokol 1916–1919: Česká obecná škola v Ústí nad Labem – Krásném Březně. (č. inv. 183, č. evid. 126, č. lok. 2855). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[4] Konferenční protokol 1919–1924: Česká obecná škola v Ústí nad Labem – Krásném Březně. (č. inv. 184, č. evid. 127, č. lok. 2856). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[5] Konferenční protokol 1934/1948: Česká státní škola v Ústí nad Labem – Předlicích. (č. inv. 24, č. evid. 24, č. lok. 2884). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[6] Kronika školní: Občanská škola v Chabařovicích. (n. d.) (sg. OA/IV – 17/1, kart. 612). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[7] Matriky českých škol 1927–1938, B–M: Okresní školní inspektorát v Ústí nad Labem. (inv. č. 3, kart. 1). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[8] Matriky českých škol 1927–1938, O–Z. Okresní školní inspektorát v Ústí nad Labem. (inv. č. 3, kart. 2). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[9] Osobní spisy učitelů menšinových škol 1930–1937, O–V: Okresní školní inspektorát v Ústí nad Labem. (inv. č. 4, kart. 4). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[10] Pamětní kniha založená u příležitosti položení základního kamene ke stavbě nové české školy 1936–1938: Obecná škola ve Velkém Březně. (sg. OA/IV–45/4, kart. 1554). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[11] Pohřeb dětí utonulých při výletu. (n. d.). Fond č. 371, I. díl (inv. č. 971, sg. 17M, č. kart. 373). Praha: Národní archiv.
[12] Pojem "menšinová" škola. (n. d.). Fond č. 371: Ministerstvo školství 1918–1949, I. díl, Pojem a rezoluce českých menšinových škol v ČSR (inv. č. 971, sg. 17Ma, č. kart. 373). Praha: Národní archiv.
[13] Programy relaxí škol. rozhlasu v období 1930/31. Záležitosti školského rozhlasu. Fond č. 371, I. díl (inv. č. 1253, sg. 43 + Školský rozhlas, č. kart. 745). Praha: Národní archiv.
[14] Schulchronik 1887/1938: V. obecná škola chlapecká v Ústí nad Labem – Krásné Březno. (č. inv. 343, č. evid. 295, č. lok. 1594). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[15] Schulchronik 1898–1925: Obecná škola chlapecká v Ústí nad Labem – Trmice. (č. inv. 1, č. evid. 1, č. lok. 1915). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[16] Schulchronik 1919–1931: Obecná a měšťanská škola v Ústí nad Labem. (č. inv. 413, č. evid. 376, č. lok. 981). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[17] Školní kronika 1919–1933: Obecná škola v Neštěmicích. (sg. OA/IV–26/7, kart. 1179). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[18] Školní kronika 1920–1938: Obecná škola v Roudníkách. (sg. OA/IV–31/23, kart. 1321). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[19] Školní kronika 1921/1935: Obecná státní smíšená škola s vyučovacím jazykem československým v Ústí nad Labem. (č. inv. 156). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[20] Školní kronika 1925–1938: Obecná škola ve Varvažově. (sg. OA/IV–42/1, kart. 1521). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[21] Školní kronika 1928–1938: Obecná škola v Zálezlech. (sg. OA/IV–10/5, poř. č. 426). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[22] Školní kronika 1933/1952: Česká státní škola v Ústí nad Labem – Předlice. (č. inv. 25, č. evid. 25, č. lok. 2885). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[23] Školní kronika české obecné školy, později národní školy 1920–1938 a 1945–1957: Obecná škola v Řehlovicích. (sg. OA/IV–32/1, poř. č. 1322). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[24] Tisá – zřízení české menšinové školy. (inv. č. 2, kart. 1). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[25] Třídní katalog I. třídy 1918/19: Česká obecná škola v Ústí nad Labem v Krásném Březně. (č. inv. 68, č. evid. 68, č. lok. 2798). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[26] Třídní kniha I. třídy 1923/24: Obecná škola ve Vyklicích. (sg. OA/IV–53/14, poř. č. 2085). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[27] Výnosy 1927–1938: Okresní školní inspektorát v Ústí nad Labem. (inv. č. 1, kart. 1). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[28] Zápisy z konferencí 1922–1933: Obecná škola v Neštěmicích. (sg. OA/IV–26/1, poř. č. 796). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[29] Zápisy ze schůzí českého místního školního výboru 1932–1936: Místní školní rada ve Velkém Březně. (sg. OA/IV–46/1, poř. č. 1556). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[30] Zásobník školních potřeb 1933–1938: Obecná škola v Dubicích. (sg. OA/IV–11/6, poř. č. 432). Ústí nad Labem: Archiv města Ústí nad Labem.
[31] Zákon č. 62, o pravidlech vyučování ve školách obecných. (1869). In Překlad zákoníka říšského vydaný pro království české (s. 176–189). Praha: Místodržitelská tiskárna.
[32] Zákon č. 189, o školách národních a soukromých ústavech vyučovacích a vychovávacích. (1919). In Sbírka zákonů a nařízení státu československého (s. 263–264). Praha: Státní tiskárna.
[33] Verordnung des Ministers. (1869). Dostupný z http://alex.onb.ac.at/cgi-content/alex?aid=rgb&datum=1868&page=315&size=45
[34] Goldbach, W. (1998). Siertsch/Borschim: Zwei böhmischer Dörfer: Ihr Werden, ihre Kirche, ihre Schule, ihre Menschen, die Vertreibung ihrer deutschen Bewohner. Ockenfels: Selbstverlag.
[35] Schellberger, E. G. (2001). Kindheit und Jugend in Deutsch-Böhmen: Erinnerungen an diese Zeit 1919–1946. Öhningen-Schienen: E. Schellberger.
[36] Simm, H. (1930). Die deutsche Schule in der Tschechoslowakei: Eine Kritik des Schulvoranschlages 1930 – ein dringlicher Appell nach nationaler Selbstverwaltung im Schulwesen. Simm: Jablonec nad Nisou.
[37] Simm, H. (1968). Um Schule, Scholle, Arbeitsplatz. Erinnerungen eines sudetendeutschen Parlamentaries. Oberfranken: Sudetendeutschen Landsmannschaft.
[38] Šosvald, J. (1999). Jó tenkrát v Ústí. Ústí nad Labem: Albis International.
[39] Tippelt, A. (1969). Die deutschen Schulen und ihre Lehrer zwischen Königreichwald und Schwitschin. Tippelt: Könighof.
[40] Brooks, J. F., DeCorse, C. R. N., & Walton, J. (2008). Small worlds: Method, meaning, & narrative in microhistory. Santa Fe: School for Advanced Research Press.
[41] Čechura, J. (1994). Mikrohistorie – nová perspektiva dějepisectví konce tisíciletí? Dějiny a současnost, 1(16), 2–5.
[42] Deyl, Z. (1990). Z novějšího výzkumu státní činnosti v sociální oblasti 1918–1924. In Politický systém a státní politika v prvních letech existence Československé republiky 1918–1923 (s. 122–168). Praha: Historický ústav ČSAV.
[43] Disman, M. (2011). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele. Praha: Karolinum.
[44] Eckert, A., & Jones, A. (2002). Historical writting about everyday life. Journal of African Cultural Studies, 1(15), 5–16. | DOI 10.1080/13696810220146100
[45] Gebel, R. (2018). "Domů do říše": Konrád Henlein a Říšská župa Sudety (1938–1945). Praha: Argo.
[46] Ginzburg, C. (1993). Zwei oder drei Dinge, die ich von ihr weiss. Historische Antropologie, 1(2), 169–192. | DOI 10.7788/ha-1993-0202
[47] Hanzal, J. (1999). Občan a stát – proměny myšlení. In J. Valenta, E. Voráček, & J. Harna, Československo 1918–1938. Osudy demokracie ve střední Evropě (s. 148–151). Praha: Historický ústav AV ČR.
[48] Horák, P. (2014). Dějiny každodennosti. In J. Čechurová & J. Randák (Eds.), Základní problémy studia moderních a soudobých dějin (s. 699–712). Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
[49] Hroch, M. (1985). Úvod do studia dějepisu. Praha: SPN.
[50] Chlup, O., Kubálek, J., & Uher, J. (1938). Pedagogická encyklopedie. Praha: Novina.
[51] Jakubec, I. (1999). Československý průmysl a racionalizace 1918–1938. In J. Valenta, E. Voráček, & J. Harna, Československo 1918–1938. Osudy demokracie ve střední Evropě (s. 319–327). Praha: Historický ústav AV ČR.
[52] Kádner, O. (1931a). Školství v republice Československé. In V. Dědina (Ed.), Československá vlastivěda: Osvěta (s. 7–222). Praha: Sfinx.
[53] Kádner, O. (1931b). Vývoj a dnešní soustava školství. Praha: Bohumil Janda.
[54] Kárník, Z. (2002). České země v éře první republiky (1918–1938): Československo a české země v krizi a ohrožení (1930–1935). Praha: Libri.
[55] Kasper, T. (2006). Školsko-politická diskuse v Československu v letech 1918–1933. In T. Kasper & D. Kasperová (Eds.), Češi, Němci, Židé v národnostním Československu: Pohledy na školství a vědu (s. 27–44). Liberec: Technická univerzita v Liberci.
[56] Kasper, T. (2007). Výchova, či politika? Úskalí německého reformně pedagogického hnutí v Československu v letech 1918–1933. Praha: Karolinum.
[57] Kasper, T., Kasperová, D., & Pánková, M. (2018). "Národní" školství za první Československé republiky. Praha: Academia.
[58] Keil, T. (1967). Die deutsche Schule in den Sudetenländern. Form und Inhalt des Bildungswesens. München: Verlag Robert Lerche.
[59] Kopáč, J. (1971). Dějiny školství a pedagogiky v Československu. Brno: UJEP.
[60] Kučerová, S. (2012). Proměny územní struktury základního školství v Česku. Praha: Česká geografická společnost.
[61] Kuzmin, M. N. (1981). Vývoj školství a vzdělávání v Československu. Praha: Academia.
[62] Le Goff, J. (1983). Later history. Past and Present, 100(3), 14–28. | DOI 10.1093/past/100.1.14
[63] Lenderová, M., Jiránek, T., & Macková, M. (2010). Z dějin české každodennosti: Život v 19. století. Praha: Univerzita Karlova.
[64] Medick, H. (2001). Quo vadis Historische Anthropologie? Geschichtsforschung zwischen Historischer Kulturwissenschaft und Mikro-Historie. Historische Antropologie, 9(1), 78–92. | DOI 10.7788/ha.2001.9.1.78
[65] Měchýř, J. (1996). České menšinové školství v Čechách 1867–1914. In Z. Kárník (Ed.), Sborník k problematice multietnicity: Češi, Němci a Židé ve společenském životě českých zemí 1848–1918 (s. 67–84). Praha: Univerzita Karlova.
[66] Moran, J. (2004). History, memory and theeveryday. Rethinking History, 1(8), 51–68. | DOI 10.1080/13642520410001649723
[67] Reich, A. (1995). Das tschechoslowakische Bildungswesen vor dem Hintergrund des deutsch-tschechischen Nationalitätenproblems. Bohemia. Zeitschrift für Geschichte und Kultur der Böhmischen Länder, 36(1), 19–38.
[68] Sharp, J. (1991). History from Below. In P. Burke (Ed.), New perspectives on historical writing (s. 25–41). Cambridge: Polity Press.
[69] Somr, M. (1983). Dějiny školy a pedagogiky. České Budějovice: Pedagogická fakulta.
[70] Somr, M. (1987). Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN.
[71] Stone, L. (1979). The revival of narrative: Reflections on a new old history. Past and Present, 85(4), 3–24. | DOI 10.1093/past/85.1.3
[72] Szijártó, I. (2002). Four arguments for microhistory. Rethinking History, 2(6), 209–215. | DOI 10.1080/13642520210145644
[73] Šimáně, M. (2010). K problematice zřizování českých menšinových obecných škol na Ústecku v letech 1867–1918. E-Pedagogium, 10(4), 83–92.
[74] Šimáně, M. (2014). Učitelé českých menšinových škol pohledem dějin každodennosti. Studia paedagogica, 19(3), 89–122.
[75] Štverák, V. (1983). Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN.
[76] Trapl, M. (2003). České menšinové školství v letech 1918–1938. In O. Šrajerová (Ed.), České národní aktivity v pohraničních oblastech první Československé republiky (s. 109–117). Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého.
[77] Umlauft, F. J. (1960). Geschichte der deutschen Stadt Aussig. Bayreuth: Hilfsverein Aussig.
[78] Váňa, J. (1961). Dějiny pedagogiky. Praha: SPN.
[79] Váňová, R. (1986). Vývoj počátečního školství v českých zemích. Praha: SPN.
[80] Walterová, E. (2004). Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. Brno: Paido.
[81] Zahra, T. (2008). Kidnapped souls: National indifference and the battle for children in the Bohemian Lands, 1900–1948. New York: Cornell University Press.
[82] Zounek, J., & Šimáně, M. (2014). Úvod do studia dějin pedagogiky a školství: Kapitoly z metodologie historicko-pedagogického výzkumu. Brno: Masarykova univerzita.
[83] Zounek, J., Knotová, D., & Šimáně, M. (2015). Výzkum soudobých dějin pedagogiky a školství: K metodologickým otázkám historicko-pedagogického výzkumu. Studia paedagogica, 20(3), 89–112. | DOI 10.5817/SP2015-3-6
[84] Zounek, J., Šimáně, M., & Knotová, D. (2017). Normální život v nenormální době. Základní školy a jejich učitelé (nejen) v období normalizace. Praha: Wolters Kluwer.
[85] Zwettler, O., Vaculík, J., & Čapka, F. (1996). Úvod do studia dějepisu a technika historikovy práce. Brno: Masarykova univerzita.
Copyright © 2019 Studia paedagogica