Zpětná vazba na žákovské chyby ve výukové komunikaci s celou třídou

Roč.24,č.3(2019)
Studia paedagogica

Abstrakt
Výzkumné šetření se zabývá z působy zpětné vazby v reakci na žákovskou chybu při komunikaci s celou třídou. Zpětná vazba na chybu představuje důležitý moment, který rozhoduje o tom, zda bude chybě věnována další pozornost a jakým z působem bude dále řešena. Cílem studie je tedy popsat podobu z pětné vazby, která na chybu navazuje a dále s ní pracuje. Z hlediska teoretických konceptů je věnována pozornost pojetí chyby v kontextu výuky a práci učitele s žákovskou chybou. Na základě odborného diskurzu je také vzhledem k chybě vymezena tzv. produktivní z pětná vazba. Kvalitativní výzkumné šetření bylo realizováno ve výuce českého jazyka v 9. ročníku základní školy ve čtyřech cíleně vybraných školních třídách. Sběr dat probíhal prostřednictvím pozorování a analyzováno bylo celkem 24 videozáznamů vyučovacích hodin. Jak je z výsledků patrné, ve výuce můžeme identifikovat čtyři typy učitelské z pětné vazby, které se odlišují z hlediska obsažených informací a z působu využití chyby na podporu žákovského učení.

Klíčová slova:
výuková komunikace; žákovské chyby; reakce na chyby; zpětná vazba; řešení chyb
Reference

[1] Asterhan, C. S. C., & Dotan, A. (2018). Feedback that corrects and contrasts students' erroneous solutions with expert ones improves expository instruction for conceptual change. Instructional Science, 46(3), 337–355. | DOI 10.1007/s11251-017-9441-1

[2] Borasi, R. (1994). Capitalizing on errors as "springboards for inquiry": A teaching experiment. Journal for Research in Mathematics Education, 25(2), 166–208. | DOI 10.2307/749507

[3] Bray, W. S. (2011). A collective case study of the influence of teachers' beliefs and knowledge on error-handling practices during class discussion of mathematics. Journal for Researchin Mathematics Education, 42(1), 2–38. | DOI 10.5951/jresematheduc.42.1.0002

[4] Bruner, J. S. (1986). Actual minds, possible worlds. Cambridge: Harvard University Press.

[5] Friese, S. (2014). Qualitative data analysis with ATLAS.ti (2nd ed.). Los Angeles: SAGE.

[6] Grassinger, R., & Dresel, M. (2017). Who learns from errors on a class test? Antecedents and profiles of adaptive reactions to errors in a failure situation. Learning and Individual Differences, 2017(53), 61–68. | DOI 10.1016/j.lindif.2016.11.009

[7] Grassinger, R., Scheunpflug, A., Zeinz, H., & Dresel, M. (2018). Smart is who make slots of errors? The relevance of adaptive reactions to errors and a positive error climate for academic achievement. High Ability Studies, 29(1), 37–49. | DOI 10.1080/13598139.2018.1459294

[8] Hattie, J., & Timerley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112. | DOI 10.3102/003465430298487

[9] Chinn, C. (2006). Classroom interaction in science: Teacher questioning and feedback to students' responses. International Journal of Science Education, 28(11), 1315–1346. | DOI 10.1080/09500690600621100

[10] Ingram, J., Pitt, A., & Baldry, F. (2015). Handling errors as they arise in whole-class interactions. Research in Mathematics Education, 17(3), 183–197. | DOI 10.1080/14794802.2015.1098562

[11] Käfer, J., Klieme, E., Kuger, S., & Kunter, M. (2018). The significance of dealing with mistakes for student achievement and motivation: Results of doubly latent multi level analysis. European Journal of Psychology of Education, 1–23.

[12] Kulhavy, R., & Stock, W. (1989). Feedback in written instruction: The place of response certitude. Educational Psychology Review, 1(4), 279–308. | DOI 10.1007/BF01320096

[13] Kulič, V. (1971). Chyba a učení: Funkce chybného výkonu v učení a v jeho řízení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.

[14] Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

[15] Margutti, P., & Drew, P. (2014). Positive evaluation of student answers in classroom instruction. Language and Education, 28(5), 436–458. | DOI 10.1080/09500782.2014.898650

[16] Matteucci, M. C., Corazza, M., & Santagata, R. (2015). Learning from errors, or not: An analysis of teachers' beliefs about errors and error-handling strategies through. New York: Nova Science.

[17] Maybin, J., & Tusting, K. (2011). Linguistic ethnography. In J. Simpson (Ed.), The Routledge handbook of applied linguistics (s. 515–528). London: Taylor & Francis.

[18] McMillan, J. H. (2018). Using students' assessment mistakes and learning deficits to enhance motivation and learning. New York: Routledge.

[19] Nekvapil, J., & Havlík, M. (2007). Pojem: Střídání replik v rozhovoru. In P. Karlík & J. Pleskalová, Czech Ency – Nový encyklopedický slovník češtiny. Retrieved from https://www.czechency.org/slovnik/

[20] Ondráková, J. (2014). Chyba a výuka cizích jazyků. Hradec Králové: Gaudeamus.

[21] Oser, F., & Spychiger, M. (2005). Lernen ist schmerzhaft: Zur theorie des negativen wissens und zur praxis der fehlerkultur. Beltz: Julius Beltz GmbH & Co. KG.

[22] Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2003). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

[23] Puntambekar, S., & Hübscher, R. (2005). Tools for scaffolding students in a complex learning environment: What have we gained and what have we missed? Educational Psychologist, 40(1), 1–12. | DOI 10.1207/s15326985ep4001_1

[24] Santagata, R. (2004). "Are you joking or are you sleeping?" Cultural beliefs and practices in Italian and U. S. teachers' mistake-handling strategies. Linguistic sand Education, 15(1), 141–164. | DOI 10.1016/j.linged.2004.12.002

[25] Santagata, R. (2005). Practices and beliefs in mistake-handling activities: A video study of Italian and US mathematics lessons. Teaching and Teacher Education, 21(5), 491–508. | DOI 10.1016/j.tate.2005.03.004

[26] Shaw, S., Copland, F., & Snell, J. (Eds.). (2016). An introduction to linguistic ethnography: Interdisciplinary explorations. In Linguistic Ethnography: Interdisciplinary Explorations (s. 1–13). Londýn: SAGE.

[27] Schleppenbach, M., Flevares, L., Sims, L., & Perry, M. (2007). Teachers' responses to student mistakes in Chineseand U. S. mathematics classrooms. The Elementary School Journal, 108(2), 131–147. | DOI 10.1086/525551

[28] Sinclair, J. M. H., & Coulthard, M. (1975). Towards an analysis of discourse: the English used by teachers and pupils. Oxford: Oxford University Press.

[29] Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole: východiska a nové metody pro praxi. Praha: Portál.

[30] Steuer, G., Rosentritt-Brunn, G., & Dresel, M. (2013). Dealing with errors in mathematics classrooms: Structure and relevance of perceived error climate. Contemporary Educational Psychology, 38(3), 196–210. | DOI 10.1016/j.cedpsych.2013.03.002

[31] Steuer, G., & Dresel, M. (2015). A constructive error climate as an element of effective learning environments. Psychological Test and Assessment Modelling, 57(2), 262–275.

[32] Šeďová, K., & Švaříček, R. (2012). Feedback in educational communication in Czech secondary schools. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 24(3), 239–261. | DOI 10.1007/s11092-012-9144-8

[33] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[34] Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2015). Žákovská participace na komunikaci jako produkt interakcí mezi učitelem a žákem. Lifelong Learning – celoživotní vzdělávání, 5(3), 75–94.

[35] Šeďová, K., Švaříček, R., Sedláček, M., & Šalamounová, Z. (2016). Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Brno: Masarykova univerzita.

[36] Ten Have, P. (2007). Doing conversation analysis (2nd ed.). Los Angeles: SAGE.

[37] Tulis, M. (2013). Error management behavior in classrooms: Teachers' responses to student mistakes. Teaching and Teacher Education, 33(5), 56–68. | DOI 10.1016/j.tate.2013.02.003

[38] Tulis, M., Steuer, G., & Dresel, M. (2018). Positive beliefs about errors as an important element of adaptive individual dealing with errors during academic learning. Educational Psychology, 38(2), 139–158. | DOI 10.1080/01443410.2017.1384536

[39] Tůma, F. (2017). Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole pohledem konverzační analýzy. Brno: Masarykova univerzita.

[40] Wood, D., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychology, 17(2), 89–100. | DOI 10.1111/j.1469-7610.1976.tb00381.x

[41] Zander, L., Kreutzmann, M., & Wolter, I. (2014). Constructive handling of mistakes in the classroom: The conjoint power of collaborative networks and self-efficacy beliefs. Zeitschrift fur Erziehungswissenschaft, 17(5), 205–223. | DOI 10.1007/s11618-014-0558-6

Metriky

0

Crossref logo

0


456

Views

326

PDF views