Motivace studentů a absolventů ke studiu oboru sociální pedagogika – mezi osobním rozvojem a službou?

Roč.25,č.1(2020)
Studia paedagogica

Abstrakt
Článek přináší výsledky explorativního výzkumného šetření zaměřeného na z jištění motivací k volbě studia oboru sociální pedagogika. Data byla získána dotazníkovým šetřením u studentů a absolventů z celé ČR (n = 333). Dotazník zkoumal oblasti vnitřní, vnější a smíšené kariérní motivace. Výsledky: u většiny respondentů byla volba oboru ovlivněna vnitřní motivací. Ve struktuře vnitřní motivace se jako nejdůležitější ukázal motiv osobního rozvoje a motiv prospěšnosti pro druhé a společnost. Ve struktuře vnější motivace přikládali respondenti význam konvenčně uznávaným hodnotám, jako je stabilní příjem a sociální jistota. Naopak prestiž nebyla vnímána jako důležitá. Korelační analýza ukázala souvislost individuálně rozvojových, altruistických a oborových motivací. Obor je tedy chápán jako "pomáhající", zároveň je s ním spojen rozvoj osobního potenciálu. U vnitřní motivace nebyly z jištěny rozdíly podle pohlaví, věku, profesního statutu ani podle formy studia. Rozdíly se naopak ukázaly u vnější a smíšené motivace. U mladších respondentů a studentů v prezenční formě studia se více než u starších respondentů vyskytovala vyhýbavá motivace spojená s náhradní volbou studia. Mladší respondenti byli také více ovlivněni přáteli a známými. Pokud jde o smíšenou kariérní motivaci, jako důležitý faktor volby oboru ji uváděli starší respondenti, studenti kombinované formy studia a absolventi v praxi. Tito respondenti také víc než ostatní připouštěli, že v jejich volbě sehrál roli požadavek nadřízeného.

Klíčová slova:
volba studia; sociální pedagogika; vnitřní motivace; vnější motivace; smíšená motivace; individuálně-rozvojová motivace; altruistická motivace; kariérní motivace; konvenční motivace; vyhýbavá motivace
Reference

[1] Avendaño Bravo, C., & González Urrutia, R. (2012). Motivos para ingresar a las carreras de Pedagogía de los estudiantes de primer año de la Universidad de Concepción. Estudios Pedagógicos, 38(2), 21–33. | DOI 10.4067/S0718-07052012000200002

[2] Bozek, B., Raeymaeckers, P., & Spooren, P. (2017). Motivations to become a master in social work: a typology of students. European Journal of Social Work, 20(3), 409–421. | DOI 10.1080/13691457.2017.1283587

[3] Breen, R., & Lindsay, R. (2002). Different disciplines require different motivations for student success. Research in Higher Education, 43(6), 693–725. | DOI 10.1023/A:1020940615784

[4] Campanini, A., & Facchini, C. (2013). Values and motivations in BA students of social work: the Italian case. Social Work and Society, 11(1). Dostupné z: https://www.socwork.net/sws/article/view/358/708

[5] Carifio, J., & Perla, R. J. (2009). Resolving the 50-year debate around using and misusing Likert scales. Medical Education, 42(12), 1150–1152. | DOI 10.1111/j.1365-2923.2008.03172.x

[6] Cosman-Ross, J., & Hiatt-Michael, D. (2005, April 11–15). Adult student motivators at a university satellite campus. Paper presented at American Educational Research Association Annual Meeting in Montreal, Canada.

[7] ČSÚ (2018). Vzdělávání dospělých v České republice: výstupy z šetření Adult Education Survey 2016. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vzdelavani-dospelych-vceske-republice-2016

[8] Dal, Ü., Arifoğlu, B. Ç., & Razı, G. S. (2009). What factors influence students in their choice of nursing in North Cyprus? Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1), 1924–1930.

[9] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The 'what' and 'why' of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. | DOI 10.1207/S15327965PLI1104_01

[10] Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life's domains. Canadian Psychology, 49(1), 14–23. | DOI 10.1037/0708-5591.49.1.14

[11] Hackett, S., Kuronen, M., Matthies, A.-L., & Kresal, B. (2003). The motivation, professional development and identity of social work students in four European countries. European Journal of Social Work, 6(2), 163–178. | DOI 10.1080/1369145032000144421

[12] Jirkovská, B. (2017). Motivace edukátorů. In A. Jirkovská (Ed.), Skupinová edukace diabetiků. Jak na to… (s. 46–47). Semily: Geum.

[13] Jirkovská, B., Mudd, D., Řepa, M., & Brilová, M. (2012). Průzkum motivačních faktorů u nelékařských zdravotnických pracovníků. Praktický lékař, 92(1), 45–49.

[14] Kyriacou, C., & Coulthard, M. (2000). Undergraduates' views of teaching as a career choice. Journal of Education for Teaching: International research and pedagogy, 26(2), 117–126. | DOI 10.1080/02607470050127036

[15] Lorenzová, J., & Komárková, T. (2019). Pojetí oboru a profese sociálními pedagogy v ČR (v recenzním řízení).

[16] Lunenburg, F. C. (2011). Expectancy theory of motivation: Motivating by altering expectations. International Journal of Management, Business, and Administration, 15(1), 1–6.

[17] Madsen, K. B. (1979). Moderní teorie motivace. Praha: Academia.

[18] Manuel, J., & Hughes, J. (2006). 'It has always been my dream': Exploring pre-service teachers' motivations for choosing to teach. Teacher Development, 10(1), 5–24. | DOI 10.1080/13664530600587311

[19] Mareš, P., & Rabušic, L. (2010). Učební text k analýze dat v programu SPSS. Brno: Masarykova univerzita.

[20] Maslow, A. (2000). Ku psychológii bytia. Bratislava: Persona.

[21] McClelland, D. C. (1984). Human motivation. Cambridge: Cambridge University Press.

[22] Morse, D. T. (1999). Minisize2: A computer program for determining effect size and minimum sample for statistical significance for univariate, multivariate, and nonparametric tests. Educational and Psychological Measurement, 59(3), 518–531. | DOI 10.1177/00131649921969901

[23] Nakonečný, M. (1998). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.

[24] Navarro Sustaeta, P., & Soler Julve, I. (2014). La motivaciones de la elección de carrera por los estudiantes universitarios. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 7(1), 61–81.

[25] Pop, M. M., & Turner, J. E. (2009). To be or not to be… a teacher? Exploring levels of commitment related to perceptions of teaching among students enrolled in a teacher education program. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(6), 683–700.

[26] Rabušicová, M., Rabušic, L, & Šeďová, K. (2008). Motivace a bariéry ve vzdělávání dospělých. In M. Rabušicová & L. Rabušic (Eds.), Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice (s. 97–111). Brno: Masarykova univerzita.

[27] Reichel, J. (2009). Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada.

[28] Ryan, R. (2009). Self-determination theory and wellbeing. WeD Research Review 1. Centre for Development Studies, University of Bath. Dostupné z: http://www.bath.ac.uk/soc-pol/welldev/wed-new/network/research-review/Review_1_Ryan.pdf

[29] Ryan, R., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. | DOI 10.1037/0003-066X.55.1.68

[30] Scio (2012). Motivace, priority a kvalita uchazečů o VŠ studium. Vybraná z jištění z projektů Vektor a Národní srovnávací zkoušky. Dostupné z: https://www.scio.cz/download/analyzy/souhrn_poznatku_Vektor_uchazeci.pdf

[31] Stevens, M., Sharpe, E., Moriarty, J., Manthorpe, J., Hussein, S., Orme, J., Mcyntyre, G., Cavagnah, K., Green-Lister, P., & Crisp, B. R. (2012). Helping others or a rewarding career? Investigating student motivations to train as social workers in England. Journal of Social Work, 16(1), 16–36. | DOI 10.1177/1468017310380085

[32] Thomson, M. M., Turner, J. E., & Nietfeld, J. L. (2012). A typological approach to investigate the teaching career decision: Motivations and beliefs about teaching of prospective teacher candidates. Teaching and Teacher Education, 28(3), 324–335. | DOI 10.1016/j.tate.2011.10.007

[33] Watt, H. M. G., & Richardson, P. W. (2007). Motivational factors influencing teaching as a career choice: Development and validation of the FIT-Choice Scale. Journal of Experimental Education, 75(3), 167–202. | DOI 10.3200/JEXE.75.3.167-202

[34] Wilson, G., & McCrystal, P. (2007). Motivations and career aspirations of MSW students in Northern Ireland. Social Work Education, 26(1), 35–52. | DOI 10.1080/02615470601036534

[35] Záškodná, H., & Mlčák, Z. (2009). Osobnostní aspekty prosociálního chování a empatie. Praha: Triton.

[36] Zuzovsky, R., & Donitsa-Schmid, S. (2014). Turning to teaching: Second career student teachers' intentions, motivations, and perceptions about the teaching profession. International Education Research, 2(3), 1–17. | DOI 10.12735/ier.v2i3p01

Metriky

0


1105

Views

627

PDF views