Přísliby a výzvy vícemístné etnografie ve výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě

Roč.25,č.1(2020)
Studia paedagogica

Abstrakt
Cílem předkládané teoreticko-metodologické studie je 1) představit základní charakteristiky školní etnografie a její aplikace v českém pedagogickém výzkumu; 2) shrnout teoretická východiska a analyzovat přístupy k výzkumu diverzity v pregraduální učitelské přípravě; 3) diskutovat o potenciálu tzv. vícemístné etnografie. Vyvozujeme, že vícemístná etnografie představuje vhodný výzkumný design pro zkoumání diverzity v pregraduální učitelské přípravě, protože zdůrazňuje potřebu propojení a kontrastování poznatků z různých zkoumaných prostředí. Je tedy možné integrovat poznatky jak z prostředí vysokoškolské výuky, kde jsou studenti a studentky učitelství připravováni, tak z prostředí škol, kam jsou umisťováni na praxe. Studie tak přispívá k teoretické a metodologické diskusi v pedagogice.

Klíčová slova:
školní etnografie; vícemístná etnografie; diverzita; učitelské vzdělávání; pedagogický výzkum
Reference

[1] Anderson, L. M., & Stillman, J. A. (2012). Student teaching's contribution to preservice teacher development: A review of research focused on the preparation of teachers for urban and high-need contexts. Review of Educational Research, 83(1), 3–69. | DOI 10.3102/0034654312468619

[2] Atkinson, P., Coffey, A., Delamont, S., Lofland, J., & Lofland, L. (Eds.). (2001). Handbook of ethnography. Londýn: SAGE.

[3] Auer, P. (2014). Jaz yková interakce. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.

[4] Banks, J. A., & Banks, C. A. M. (Eds.). (2010). Multicultural education: Issues and perspectives. Hoboken: John Wiley & Sons.

[5] Bartolo, P., & Smyth, G. (2009). Teacher education for diversity. In A. Swennen & M. van der Klink (Eds.), Becoming a teacher educator: Theory and practice for teacher educators (s. 117–132). Amsterdam: Springer Science & Business Media.

[6] Beach, D. (2017). Ethnographic lenses and possibilities. International trends and developments in the ethnography of education. Acta Paedagogica Vilnensia, 39(1), 15–30.

[7] Bittnerová, D., Doubek, D., & Levínská, M. (2011). Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: Fakulta humanitních studií, Univerzita Karlova.

[8] Booth, T., & Ainscow, M. (2002). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Bristol: Centre for Studies on Inclusive Education (CSIE).

[9] Burns, T., & Shadoian-Gersing, V. (2010). The importance of effective teacher education for diversity. In OECD, Educating teachers for diversity. Meeting the challenge (s. 19–40). Paris: OECD Publishing.

[10] Candea, M. (2009). Arbitrary locations: In defence of the bounded field-site. In M. A. Falzon (Ed.), Multi-sited ethnography. Theory, praxis and locality in contemporary research (s. 25–46). Farnham: Ashgate.

[11] Capp, M. J. (2017). The effectiveness of universal design for learning: A meta-analysis of literature between 2013 and 2016. International Journal of Inclusive Education, 21(8), 791–807. | DOI 10.1080/13603116.2017.1325074

[12] Cook, J., Laidlaw, J., & Mair, J. (2009). What if there is no elephant? Towards a conception of an unsited field. In M. A. Falzon (Ed.), Multi-sited ethnography. Theory, praxis and locality in contemporary research (s. 47–72). Farnham: Ashgate.

[13] Darling-Hammond, L. (2006). Powerful teacher education. Lessons from exemplary programs. San Francisco: Jossey-Bass.

[14] Delamont, S. (2014). Key themes in the ethnography of education. Achievements and agendas. London: SAGE.

[15] Delamont, S. (2012). 'Traditional' ethnography: peopled ethnography for luminous description. In S. Delamont (Ed.), Handbook of qualitative research in education (s. 342–353). Cheltenham: Edward Elgar Publishing Limited.

[16] Delamont, S. (2009). The only honest thing: autoethnography, reflexivity and small crises in fieldwork. Ethnography and Education, 4(1), 51–63. | DOI 10.1080/17457820802703507

[17] Dvořáčková, J., et al. (2014). Politika a každodennost na českých vysokých školách: Etnografické pohledy na vzdělávání a výzkum. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

[18] Eisenhart, M. (2001a). Educational ethnography past, present, and future: Ideas to think with. Educational Researcher, 30(8), 16–27. | DOI 10.3102/0013189X030008016

[19] Eisenhart, M. (2001b). Changing conceptions of culture and ethnographic methodology: Recent thematic shifts and their implications for research on teaching. In V. Richardson (Ed.), Handbook of research on teaching (s. 209–225). Washington, D.C.: American Educational Research Association.

[20] Evans, R. (2002). Ethnography of teacher training: Mantras for those constructed as "other". Disability & Society, 17(1), 35–48. | DOI 10.1080/09687590120100110

[21] Falzon, M. A. (2009). Introduction: Multi-sited ethnography: Theory, praxis and locality in contemporary research. In M. A. Falzon (Ed.), Multi-sited ethnography. Theory, praxis and locality in contemporary research (s. 1–24). Farnham: Ashgate.

[22] Ferguson, J. (2011). Novelty and method. Reflections on global fieldwork. In S. Colleman & P. von Hellermann (Eds.), Multi-sited ethnography. Problems and possibilities in the translocation of research methods (s. 194–208). New York: Routledge.

[23] Figueroa, A. M. (2017). Ethnography and language education. In K. K. King, Y.-J. Lai, & S. May (Eds.), Research methods in language and education (s. 269–282). Cham: Springer.

[24] Foley, D. E. (1990). Learning capitalist culture: Deep in the heart of tejas. Philadelphia: University Pennsylvania Press.

[25] Forsey, M. (2018). Educational Ethnography In and For a Mobile Modernity. In D. Beach, C. Bagley, & S. Marques da Silva (Eds.), The Wiley Handbook of Ethnography of Education (s. 443–454). New York: John Wiley & Sons.

[26] Freire, P. (2000). Pedagogy of the oppressed. New York: Continuum.

[27] Garcez, P. M. (2008). Microethnography in the classroom. In K. A. King & N. H. Hornberger (Ed.), Encyclopedia of language and education. Volume 10: Research methods in language and education (s. 257–271). New York: Springer.

[28] Gay, G. (2002). Preparing for culturally responsive teaching. Journal of Teacher Education, 53(2), 106–116. | DOI 10.1177/0022487102053002003

[29] Geertz, C. (2000). Interpretace kultur. Vybrané eseje. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

[30] Gordon, T., Holland, J., & Lahelma, E. (2001). Ethnographic research in educational settings. In P. Atkinson (Ed.), A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland, & L. Lofland, Handbook of ethnography (s. 188–203). London: SAGE.

[31] Haddix, M. M. (2012). Talkin' in the company of my sistas: The counterlanguages and deliberate silences of Black female students in teacher education. Linguistics and Education, 23(2), 169–181. | DOI 10.1016/j.linged.2012.01.003

[32] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál.

[33] Hale, A., Snow-Gerono, J., & Morales, F. (2008). Transformative education for culturally diverse learners through narrative and ethnography. Teaching and Teacher Education, 24(6), 1413–1425. | DOI 10.1016/j.tate.2007.11.013

[34] Hammersley, M., & Atkinson, P. (2007). Ethnography. Principles in practice. London: Routledge. | DOI 10.4324/9780203944769

[35] Hammersley, M. (2006). Ethnography: Problems and prospects. Ethnography and Education, 1(1), 3–14. | DOI 10.1080/17457820500512697

[36] Jarkovská, L., Lišková, K., Obrovská, J., & Souralová, A. (2015). Etnická rozmanitost ve škole: Stejnost v různosti. Praha: Portál.

[37] Jarkovská, L. (2013). Gender před tabulí: Etnografický výzkum genderové reprodukce v každodennosti školní třídy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON) v koedici s Masarykovou univerzitou.

[38] Jarkovská, L. (2012). Nejdřív byli dinosauři a pak se narodila prababička aneb Chvála etnografie ve výzkumu dětí. Sociální studia, 9(2), 31–42. | DOI 10.5817/SOC2012-2-31

[39] Kaleja, M., Zezulková, E., Adamus, P., & Mühlpachr, P. (2015). Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě.

[40] Kaur, B. (2012). Equity and social justice in teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 28(4), 485–492. | DOI 10.1016/j.tate.2012.01.012

[41] Kenway, J., Fahey, J., Epstein, D., Koh, A., McCarthy, C. R., & Rizvi, F. (2018). Multi-sited global ethnography and elite schools. A methodological entrée. In D. Beach, C. Bagley, & S. M. da Silva (Eds.), The Wiley Handbook of Ethnography of Education (s. 423–442). Hoboken: Wiley Blackwell.

[42] Kratochvílová, J. (2013). Inkluzivní vzdělávání v české primární škole: Teorie, praxe, výzkum. Brno: Masarykova univerzita.

[43] Kučera, M. (1992). Školní etnografie. Přehled problematiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.

[44] Lazarová, B., Hloušková, L., Trnková, K., Pol, M., & Lukas, J. (2015). Řízení inkluze ve škole. Brno: Masarykova univerzita.

[45] Lincoln, Y. S., Lynham, S. A., & Guba, E. G. (2018). Paradigmatic controversies, contradictions and emerging confluences, revisited. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The SAGE handbook of qualitative research (s. 108–150). Los Angeles: SAGE.

[46] Marcus, G. E., & Fischer, M. M. J. (1999). Anthropology as cultural critique. An experimental moment in the human sciences. Chicago: University of Chicago Press.

[47] Marcus, G. E. (1995). Ethnography in/of the world system: The emergence of multi-sited ethnography. Annual Review of Anthropology, 24(1), 9–117. | DOI 10.1146/annurev.an.24.100195.000523

[48] Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.

[49] Mareš, J. (2015). Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika, 65(2), 113–142.

[50] Marvasti, A., McKinney, K., & Pinter, B. (2018). Diversity of diversity education. In P. Batur & J. R. Feagin (Eds.), Handbook of the sociology of racial and ethnic relations (s. 192–200). Cham: Springer.

[51] Matthews, G., Zeidner, M., & Roberts, R. D. (2006). Models of personality and affect for education: A review and synthesis. In P. A. Alexander & P. H. Winne (Eds.), Handbook of educational psychology (s. 163–186). New York, London: Routledge.

[52] McCombs, B. (2010). Learner-centered practices. In J. L. Meece & J. S. Eccless (Ed.), Handbook of research on schools, schooling, and human development (s. 60–74). New York: Routledge.

[53] McNew-Birren, J., Hildebrand, T., & Belknap, G. (2017). Strange bedfellows in science teacher preparation: Conflicting perspectives on social justice presented in a teach for America university partnership. Cultural Studies of Science Education, 13(2), 437–462. | DOI 10.1007/s11422-016-9791-z

[54] Mensah, F. M. (2009). Confronting assumptions, biases, and stereotypes in preservice teachers' conceptualizations of science teaching through the use of book club. Journal of Research in Science Teaching, 46(9), 1041–1066. | DOI 10.1002/tea.20299

[55] Metz, M. (2018). The role of teacher educators' personal histories and motivations in shaping opportunities to learn about social justice. Teachers College Record, 120(7), 1–34.

[56] Mosley, M. (2010). Becoming a literacy teacher: Approximations in critical literacy teaching. Teaching Education, 21(4), 403–426. | DOI 10.1080/10476210.2010.514900

[57] Nedbálková, K. (2015). Ethnography, fieldnotes and interviews. In K. Nedbálková & K. Sidiropulu-Janků (Eds.), Doing research, making science. The memory of Roma workers (s. 75–97). Brno: Centre for the Study of Democracy and Culture, Masaryk University.

[58] Nedbálková, K. (2007). Etnografie. Jedna ruka kreslí druhou aneb Jak se dělá etnografický výzkum. In R. Švaříček & K. Šeďová et al., Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách (s. 112–125). Praha: Portál.

[59] Obrovská, J. (2016). Frajeři, rapeři a propadlíci: Etnografie etnicity a etnizace v desegregované školní třídě. Sociologický časopis/Czech Sociological Review, 52(1), 53–78.

[60] Obrovská, J. (2014). Rituály s "těmi druhými". Perspektiva interakčních rituálů ve školní etnografii etnicky různorodých třídních kolektivů. Sociální studia, 11(2), 51–74. | DOI 10.5817/SOC2014-2-51

[61] Ok, M. W., Rao, K., Bryant, B. R., & McDougall, D. (2017). Universal Design for Learning in Pre-K to Grade 12 Classrooms: A Systematic Review of Research. Exceptionality, 25(2), 116–138. | DOI 10.1080/09362835.2016.1196450

[62] Parr, G., & Chan, J. (2015). "Identity work in a dialogic international teaching practicum." Teaching Education, 26(1), 38–54. | DOI 10.1080/10476210.2014.997701

[63] Pasch, M., Gardner, T. G., Sparks-Langerová, G., Starková, A. J., & Moodyová, C. D. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině: Jak pracovat s kurikulem. Praha: Portál.

[64] Picower, B. (2011). Resisting Compliance: Learning to teach for social justice in a neoliberal context. Teachers College Record, 113(5), 1105–1134.

[65] Pierides, D. (2010). Multi-sited ethnography and the field of educational research. Critical Studies in Education, 51(2), 179–195. | DOI 10.1080/17508481003731059

[66] Prain, V., et al. (2013). Personalised learning: Lessons to be learnt. British Educational Research Journal, 39(4), 654–676.

[67] Pražská skupina školní etnografie. (2002). 1.–8. třída: příloha závěrečné z právy o řešení grantového projektu GA ČR 406/00/0470 "Žák v měnících se podmínkách současné školy". Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova.

[68] Průcha, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

[69] Rao, K., Ok, M. W., & Bryant, B. R. (2014). A review of research on universal design educational models. Remedial and Special Education, 35(3), 153–166. | DOI 10.1177/0741932513518980

[70] Ruys, I., Defruyt, S., Rots, I., & Aelterman, A. (2013). Differentiated instruction in teacher education: A case study of congruent teaching. Teachers and Teaching, 19(1), 93–107. | DOI 10.1080/13540602.2013.744201

[71] Schleicher, A. (Ed.). (2012). Preparing teachers and developing school leaders for the 21st century. Lessons from around the world. Paris: OECD Publishing.

[72] Sheehy, K. (2014). Educational psychology and the development of inclusive education. In A. J. Holliman (Ed.), The Routledge international companion to educational psychology (s. 235–245). Dostupné z https://www.book2look.com/book/3CZCNqg71T

[73] Seidlová, V. (2016). Vícemístná etnografie: příklady aplikace v současných antropologických a etnomuzikologických výzkumech. Národopisná revue, 26(2), 110–121.

[74] Shelley, K., & McCuaig, L. (2018). Close encounters with critical pedagogy in socio-critically informed health education teacher education. Physical Education and Sport Pedagogy, 23(5), 510–523. | DOI 10.1080/17408989.2018.1470615

[75] Sleeter, Ch. E., & Owuor, J. (2011). Research on the impact of teacher preparation to teach diverse students: The research we have and the research we need. Action in Teacher Education, 33(5–6), 524–536. | DOI 10.1080/01626620.2011.627045

[76] Smetáčková, I., & Jahodová, D. (2015). Ambivalence rozšiřování obzorů: Percepce genderu a etnicity na prvním stupni ZŠ. Praha: Otevřená společnost, o. p. s.

[77] Soukup, M. (2014). Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum.

[78] Spindler, G. D., & Spindler, L. (1987). Teaching and learning how to do the ethnography of education. In L. Spindler (Ed.), Interpretative ethnography of education at home and abroad (s. 17–36). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.

[79] Spindler, G. D. (1984). Roots revisited. Three decades of perspectives. Anthropology & Education Quarterly, 15(1), 3–10. | DOI 10.1525/aeq.1984.15.1.05x1467k

[80] Spradley, J. P. (1980). Participant observation. South Melbourne: Wadsworth.

[81] Stöckelová, T., & Abu Ghosh, Y. (2013). Etnografie. Improvizace v teorii a terénní praxi. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

[82] Stöckelová, T., Linková, M., & Lorenz-Meyer, D. (2009). Akademické poznávání, vykazování a podnikání. Etnografie měnící se české vědy. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).

[83] Subero, D., Vila, I., & Esteban-Guitart, M. (2015). Some contemporary forms of the funds of knowledge approach. Developing culturally responsive pedagogy for social justice. International Journal of Educational Psychology, 4(1), 33–53.

[84] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

[85] Švaříček, R., & Šeďová, K. a kol. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.

[86] Tomlinson, C. A. (2014). The differentiated classroom. Responding to the needs of all learners. Boston: Pearson.

[87] Turner, M. (2013). Beyond the "good teacher": Guiding pre-service teacher reflections on culturally diverse students. Teachers and Teaching, 19(1), 78–92. | DOI 10.1080/13540602.2013.744200

[88] Vlčková, K., et al. (2015). Z posluchárny za katedru: Mocenské vztahy ve výuce studentů učitelství. Brno: Masarykova univerzita.

[89] Vock, M., & Gronostaj, A. (2017). Umgang mit Heterogenität in Schule und Unterricht. Berlín: Friedrich Ebert Stiftung.

[90] Walford, G. (2018). Recognizable continuity: A defense of multiple methods. In D. Beach, C. Bagley, & S. M. da Silva (Eds.), The Wiley Handbook of Ethnography of Education (s. 17–29). Hoboken: Wiley Blackwell.

[91] Walford, G. (2009). For ethnography. Ethnography and Education, 4(3), 271–282. | DOI 10.1080/17457820903170093

[92] Webster, J. P., & da Silva, S. M. (2013). Doing educational ethnography in an online world. Methodological challenges, choices and innovations. Ethnography and Education, 8(2), 123–130. | DOI 10.1080/17457823.2013.792508

[93] Willis, P. (1981). Learning to labor. How working class kids get working class jobs. New York: Columbia University Press.

[94] Woods, P. (2002). Inside schools. Ethnography in educational research. London: Routledge.

[95] Wolcott, H. F. (1987). On ethnographic intent. In L. Spindler (Ed.), Interpretative ethnography of education at home and abroad (s. 37–60). Hillsdale: Lawrence Erlbaum, Associates.

[96] Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4. vyd.). Los Angeles: SAGE.

[97] Yon, D. A. (2003). Highlights and overview of the history of educational ethnography. Annual Review of Anthropology, 32(1), 411–412. | DOI 10.1146/annurev.anthro.32.061002.093449

[98] Yuan, H. (2018). Preparing teachers for diversity. A literature review and implications from community-based teacher education. Higher Education Studies, 8(1), 9–17. | DOI 10.5539/hes.v8n1p9

[99] Zeichner, K. M., et al. (1998). A research informed vision of good practice in multicultural teacher education: Design principles. Theory into Practice, 38(3), 163–171. | DOI 10.1080/00405849809543800

Metriky

0

Crossref logo

0


192

Views

76

PDF views