Co budeme dělat zítra? Pokusíme se přežít! Vzdělávání doma v době koronavirové pandemie z perspektivy matek
Roč.26,č.3(2021)
Studia paedagogica
pandemie covid-19; vzdělávání doma; distanční vzdělávání; genderové nerovnosti; dopad pandemie covid-19 na rodiny
[1] Alon, T., Doepke, M., Olmstead-Rumsey, J., & Tertilt, M. (2020). The impact of COVID-19 on gender equality (No. 26947). National Bureau of Economic Research. https://doi.org/10.3386/w26947 | DOI 10.3386/w26947
[2] Carretero, S., Napierała, J., Bessios, A., Mägi E., Pugacewicz, A., Ranieri, M., Triquet, K., Lombaerts, K., Robledo-Bottcher, N., Montanari, M., & Gonzalez-Vazquez, I. (2021). What did we learn from schooling practices during the COVID-19 lockdown. Insights from five EU countries. Joint Research Centre (EC). http://doi.org/10.2760/135208 | DOI 10.2760/135208
[3] Člověk v tísni. (2021, 31. ledna). Více než čtvrtina dětí nerozumí probírané látce. Šetření ukázalo, jak se učí na dálku sociálně znevýhodněné děti. https://www.clovekvtisni.cz/jak-se-uci-na-dalkusocialne-znevyhodnene-deti-7374gp
[4] Di Pietro, G., Biagi, F., Costa, P., Karpiński, Z., & Mazza, J. (2020). The likely impact of COVID-19 on education: Reflections based on the existing literature and recent international datasets. Joint Research Centre (EC). http://doi.org/10.2760/126686 | DOI 10.2760/126686
[5] European Parliament. (2021, 1. března). Understanding Covid-19's impact on women. https://www.europarl.europa.eu/news/en/headlines/society/20210225STO98702/understanding-theimpact-of-covid-19-on-women-infographics
[6] Frombergerová, A. (2020). Distanční vzdělávání v době pandemie pohledem čtyř účastníků vzdělávacího procesu. Pedagogická orientace, 30(2), 221–230. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-221 | DOI 10.5817/PedOr2020-2-221
[7] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Portál.
[8] Korbel, V., & Prokop, D. (2020). Distanční výuka na jaře a na podzim. Výsledky reprezentativního kvantitativního výzkumu 2020. PAQ Research. https://drive.google.com/file/d/1k4QZVuyCy0U-WlZvaCE1JsMj7LqxjP6d/view
[9] Kowal, S., & O´Connell, D. C. (2014). Transcription as a crucial step of data analysis. In U. Flick (Ed.), The Sage handbook of qualitative data analysis (s. 64–78). SAGE.
[10] Lucas, M., Nelson, J., & Sims, D. (2020). Schools' responses to Covid-19: Pupil engagement in remote learning. NFER. https://www.nfer.ac.uk/media/4073/schools_responses_to_covid_19_pupil_engagement_in_remote_learning.pdf
[11] McCrory Calarco, J., Meanwell, E., Anderson, E., & Knopf, A. (2020a). "My husband thinks I'm crazy": COVID-19 related conflict in couples with young childrem. http://doi.org/10.31235/osf.io/cpkj6 | DOI 10.31235/osf.io/cpkj6
[12] McCrory Calarco, J., Meanwell, E., Anderson, E., & Knopf, A. (2020b). "Let's not pretend it's fun: How COVID-19 related school and childcare closures are damaging mother's well-being. http://doi.org/ 10.31235/osf.io/jyvk4
[13] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2020). Metodické doporučení pro vzdělávání distančním z působem. https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2020/09/metodika_DZV__23_09_final.pdf
[14] Nani, G. V., & Sibanda, L. (2020). Online home schooling: Are parents ready? Lessons from the corona virus disease induced lock down. Randwick International of Education and Linguistics Science Journal, 1(2), 140–151. https://doi.org/10.47175/rielsj.v1i2.81 | DOI 10.47175/rielsj.v1i2.81
[15] O´Reilly, A. (2020). "Trying to function in the unfunctionable": Mothers and COVID-19. Journal of the Motherhood Initiative, 11(1), 7–24. https://jarm.journals.yorku.ca/index.php/jarm/article/view/40588/36759
[16] Pavlas, T., Zatloukal, T., Andrys, O., & Neumajer, O. (2021). Distanční vzdělávání v základních Tematická zpráva České školní inspekce. https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2021_p%C5%99%C3%ADlohy/Dokumenty/TZ_Distancni-vzdelavani-v-ZS-a-SS_brezen-2021.pdf
[17] Prokop, D. (2020). Slepé skvrny. Host.
[18] Rokos, L., & Vančura, M. (2020). Distanční výuka při opatřeních spojených s koronavirovou pandemií – pohled očima učitelů, žáků a jejich rodičů. Pedagogická orientace, 30(2), 122–155. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-2-122 | DOI 10.5817/PedOr2020-2-122
[19] Strauss, A., & Corbinová, J. (1999). Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Albert.
[20] Šeďová, K., & Švaříček, R. (2013). Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace, 23(4), 478–510. http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2013-4-478 | DOI 10.5817/PedOr2013-4-478
[21] Švaříček, R., Straková, J., Brom, C., Greger, D., Hannemann, T., & Lukavský, J. (2020). Spolupráce rodiny a školy v době uzavřených základních škol. Studia paedagogica, 25(3), 9–41. https://doi.org/10.5817/SP2020-3-1 | DOI 10.5817/SP2020-3-1
[22] UNESCO. (2020). Supporting families and children beyond COVID-19. https://www.unicef-irc.org/publications/1165-supporting-families-and-children-beyond-covid-19-socialprotection-in-high-income-countries.html
[23] UNESCO. (2021). COVID-19 and school closures. One year of education disruption. https://data.unicef.org/resources/one-year-of-covid-19-and-school-closures/
[24] United Nations. (2020, 15. dubna). Policy brief: The impact od COVID-19 on children. https://unsdg.un.org/resources/policy-brief-impact-covid-19-children
[25] Vuorikari, R., Velicu, A., Chaudron, S., Cachia, R., & Di Gioia, R. (2020). How families handled emergency remote schooling during the Covid-19 lockdown in spring 2020. Joint Research Centre (EC). https://doi.org./doi:10.2760/31977 | DOI 10.2760/31977
[26] Wengraf, T. (2001). Qualitative research interviewing: Biographic, narrative and semistructured methods. SAGE.
[27] Wenham, C. (2020). The gendered impact of the COVID-19 crisis and post crisis period. European parliament. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2020/658227/IPOL_STU(2020)658227_EN.pdf
[28] World health organization. (2020, 12. března). Director-General's opening remarks at the Mission briefing on COVID-19–12 March 2020. https://www.who.int/dg/speeches/detail/whodirector-general-s-opening-remarks-at-the-mission-briefing-on-covid-19---12-march-2020.
[29] Zákon č. 349/2020 Sb., zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. (2020). https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2020-349 a středních školách. Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok od nástupu pandemie nemoci covid-19.
Copyright © 2021 Studia paedagogica