Prožívání státních závěrečných zkoušek studenty a reflexe tohoto prožívání jejich učiteli
Roč.29,č.1(2024)
Studia paedagogica
Ve studii vycházíme z analýz odpovědí na uzavřené i otevřené otázky dotazníkového šetření provedeného na vzorku 50 studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy bezprostředně po vykonání státní závěrečné zkoušky (SZZ). Vedle zkoumání prožívání SZZ studenty jsme se zaměřili také na to, jak toto prožívání reflektovali jejich zkoušející, a to prostřednictvím analýzy skupinových rozhovorů s 12 vysokoškolskými učiteli. Výsledky ukazují, že většina studentů při SZZ prožívala nervozitu a strach, přičemž značnou část z nich se podařilo examinátorům uklidnit. Studenti pro zvládání stresu využívali různé copingové strategie. Mnozí očekávali výraznou emocionální podporu a spravedlivý i profesionální přístup zkoušejících. Někteří však měli tendenci odmítat možnost řešit stres samostatně a aktivně, přičemž jeho existenci do značné míry přisuzovali zkoušejícím. Examinátoři naopak vnímali stres studentů jako přirozený, nadměrný stres pak spojovali s jejich nepřipraveností nebo nízkou odolností. Přitom se sami cítili projevy stresu u studentů znejistěni. Tento pohled kontrastuje s tvrzením studentů, že pro přípravu udělali maximum. Výsledky vedou k zamyšlení nad tím, zda jsou očekávání vyučujících týkající se vysoké míry autonomního učení současných studentů realistická, v čem jsou studenti učitelství pro 1. stupeň specifickí a jaké změny v průběhu studia a pojetí SZZ by mohly zvýšit spokojenost obou stran.
vysokoškolské vzdělávání učitelů; státní závěrečné zkoušky; prožívání zkoušek studenty; úzkost ze zkoušek; stres studentů; copingové strategie; vysokoškolský učitel
[1] Abouserie, R. (1994). Sources and levels of stress in relation to locus of control and self-esteem in university students. Educational Psychology, 14(3), 323–330. https://doi.org/10.1080/0144341940140306
[2] Alvi, S. M., Khan, A., & Noor, Z. (2022). Exam anxiety in students: Efficacy of coping strategies. International Journal of Business and Economic Affairs, 7(2), 43–49.
https://doi.org/10.24088/IJBEA-2022-72004
[3] Austin, E. J., Saklofske, D. H., & Mastoras, S. M. (2010). Emotional intelligence, coping and exam-related stress in Canadian undergraduate students. Australian Journal of Psycholog y, 62(1), 42–50. https://doi.org/10.1080/00049530903312899
[4] Brougham, R. R., Zail, C. M., Mendoza, C. M., & Miller, J. R. (2009). Stress, sex differences, and coping strategies among college students. Current Psychology. A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 28(2), 85–97. https://doi.org/10.1007/s12144-009-9047-0
[5] Brücknerová, K. (2021). Jak poznáme kvalitní kombinované studium? Pilíře kvality v hodnocení zralými studenty. Studia paedagogica, 26(1), 125–144. https://doi.org/10.5817/SP2021-1-5
[6] Burns, D. (2008). Will I do as well on the final exam as I expect? An examination of students’ expectations. The Journal of Scholarship of Teaching and Learning, 8(3), 1–19.
[7] Cardoso, V. J., Gomes C. F. M., Junior, R. J. P., & da Silva, D. A. (2019). Estresse em estudantes universitários: uma abordagem epidemiológica. Revista de Enfermagem UFPE, 13, 920–925.
https://doi.org/10.5205/1981-8963.2019.241547
[8] Carpenter, P. G., & Byde, P. (1994). The development of professional self-concept. South Pacific Journal of Teacher Education, 22(2), 163–176. https://doi.org/10.1080/0311213940220206
[9] Carter, M. J., & Harper, H. (2013). Student writing: Strategies to reverse ongoing decline. Academic questions, 26(3), 285–295. https://doi.org/10.1007/s12129-013-9377-0
[10] Cassady, J. C., & Johnson, R. E. (2002). Cognitive test anxiety and academic performance. Contemporary Educational Psychology, 27(2), 270–295. https://doi.org/10.1006/ceps.2001.1094
[11] Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research methods in education. (8th Ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315456539
[12] Concerto, C., Patel, D., Infortuna, C., Chusid, E., Muscatello, M. R., Bruno, A., Zoccali, R., Aguglia, E., & Battaglia, F. (2017). Academic stress disrupts cortical plasticity in graduate students. Stress, 20(2), 212–216. https://doi.org/10.1080/10253890.2017.1301424
[13] Cross, S., Whitelock, D., & Mittelmeier, J. (2016). Does the quality and quantity of exam revision impact on student satisfaction and performance in the exam itself? Perspectives from undergraduate distance learners. In Edulearn16 Proceedings (pp. 5052–5061). IATED Academy.
https://doi.org/10.21125/edulearn.2016.2197
[14] Dahlgren, M. A., & Chiriac, E. H. (2009). Learning for professional life: Student teachers’ and graduated teachers’ Views of learning, responsibility and collaboration. Teaching and Teacher Education, 25(8), 991–999. https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.03.019
[15] Dollinger, S. J., & Leong, F. T. (1993). Volunteer bias and the five-factor model. The Journal of Psychology: Interdisciplinary and Applied, 127(1), 29–36.
https://doi.org/10.1080/00223980.1993.9915540
[16] Dusselier, L., Dunn, B., Wang, Y., Shelley II, M. C., & Whalen, D. F. (2005). Personal, health, academic, and environmental predictors of stress for residence hall students. Journal of American College Health, 54(1), 15–24. https://doi.org/10.3200/JACH.54.1.15-24
[17] Dyson, R., & Renk, K. (2006). Freshmen adaptation to university life: Depressive symptoms, stress, and coping. Journal of Clinical Psychology, 62(10), 1231–1244. https://doi.org/10.1002/jclp.20295
[18] Eaton, R. J., & Bradley, G. (2008). The role of gender and negative affectivity in stressor appraisal and coping selection. International Journal of Stress Management, 15(1), 94–115. https://doi.org/10.1037/1072-5245.15.1.94
[19] Edwards, K. J., Hershberger, P. J., Russell, R. K., & Markert, R. J. (2001). Stress, negative social exchange, and health symptoms in university students. Journal of American College Health, 50(2), 75–79. https://doi.org/10.1080/07448480109596010
[20] Gewalt, S. C., Berger, S., Krisam, R., & Breuer, M. (2022). Effects of the COVID-19 pandemic on university students’ physical health, mental health and learning, a cross-sectional study including 917 students from eight universities in Germany. PLoS ONE, 17(8), e0273928. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0273928
[21] Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Portál.
[22] Hudd, S., Dumlao, J., Erdmann-Sager, D., Murray, D., Phan, E., Soukas, N., & Yokozuka, N. (2000). Stress at college: Effects on health habits, health status and self-esteem. College Student Journal, 34(2), 217–227.
[23] Isserstedt, W., Middendorff, E., Fabian, G., & Wolter, A. (2007). Die wirtschaftliche und soziale Lage der Studierenden in der Bundesrepublik Deutschland 2006-2018. Sozialerhebung des Deutschen Studentenwerks. Bundesministerium fur Bildung und Forschung. https://www.studierendenwerke.de/fileadmin/api/files/se21_hauptbericht.pdf
[24] Keane, C., Waldeck, D., Holliman, A., Goodman, S., & Choudhry, K. (2021). Exploring the experience of anxiety among final year students at university: A thematic analysis. The Qualitative Report, 26(8), 2621–2630. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2021.4874
[25] Khalaila, R. (2015). The relationship between academic self-concept, intrinsic motivation, test anxiety, and academic achievement among nursing students. Mediating and moderating effects. Nurse Education Today, 35(3), 432–438. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.11.001
[26] Kumari, A., & Jain, J. (2014). Examination stress and anxiety: A study of college students. Global Journal of Multidisciplinary Studies, 4(1), 31–40.
[27] Larson, E. A. (2006). Stress in the lives of college women: ‘Lots to do and not much time.’ Journal of Adolescent Research, 21(6), 579–606. https://doi.org/10.1177/0743558406293965
[28] Lindqvist, H. (2019) Strategies to cope with emotionally challenging situations in teacher education. Journal of Education for Teaching, 45(5), 540–552. https://doi.org/10.1080/02607476.2019.1674565
[29] Lopes, J., & Stará, J. (2022). Reflective portfolios as decolonial pedagogical practices. Educar em Revista, 38, 85774. https://doi.org/10.1590/1984-0411.85774-T
[30] Lopes, J., Stará, J., & Krčmářová, T. (2023). Rethinking assessment in teacher education: Mental health and new educational perspectives. Debates em Educação, 15(37), 14992. https://doi.org/10.28998/2175-6600.2023v15n37pe14992
[31] Matošková, J., & Potočková, G. (2016). Život úspěšného studenta na vysoké škole. Psychologie pro praxi, 51(3/4), 21–34.
[32] Misra, R., McKean, M., West, S., & Russo, T. (2000). Academic stress of college students: Comparison of student and faculty perceptions. College Student Journal, 34(2), 236–245.
[33] Moneta, G. B., Spada, M. M., & Rost, F. M. (2007). Approaches to studying when preparing for final exams as a function of coping strategies. Personality and Individual Differences, 43(1), 191–202. https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.12.002
[34] Musil, R. (1998). Studentský pohled na osvojované pedagogické dovednosti. Pedagogická orientace, 8(4), 96–102.
[35] Neuderth, S., Jabs, B., & Schmidtke, A. (2009). Strategies for reducing test anxiety and optimizing exam preparation in German university students: A prevention-oriented pilot project of the University of Würzburg. Journal of Neural Transmission, 116, 785–790. https://doi.org/10.1007/s00702-008-0123-7
[36] Národní ústav duševního zdraví [NÚDZ]. (2023, 10. října). Národní monitoring duševního zdraví dětí: 40 % vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 % úzkosti. Odborníci připravují preventivní opatření. https://www.nudz.cz/fileadmin/user_upload/Tiskove_zpravy/TZ-Narodni_monitoring_dusevniho_zdravi_deti-_40___vykazuje_znamky_stredni_az_tezke_deprese__30___uzkosti._Odbornici_pripravuji_preventivni_opatreni.pdf
[37] Păduraru, M. E. (2018, June). Coping strategies from exam stress. The 2nd International Conference on Mental Health Care in Kiev, Ukraine. https://www.researchgate.net/publication/333747776_Coping_strategies_for_exam_stress#fullTextFileContent
[38] Pierceall, E. A., & Keim, M. C. (2007). Stress and coping strategies among community college students. Community College Journal of Research and Practice, 31(9), 703–712. https://doi.org/10.1080/10668920600866579
[39] Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Educational Research, 31, 459–470.
https://doi.org/10.1016/S0883-0355(99)00015-4
[40] Pravdová, B. (2013). Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy. Pedagogická orientace, 23(2), 174–194.
https://doi.org/10.5817/PedOr2013-2-174
[41] Reddy, K. J., Menon, K. R., & Thattil, A. (2018). Academic stress and its sources among university students. Biomedical and Pharmacological Journal, 11(1), 531–537. https://dx.doi.org/10.13005/bpj/1404
[42] Ross, S. E., Neibling, B. C., & Heckert, T. M. (1999). Sources of stress among college students. College Student Journal, 33(22), 312–317.
[43] Soderstrom, M., Dolbier, C., Leiferman, J., & Steinhardt, M. (2000). The relationship of hardiness, coping strategies, and perceived stress to symptoms of illness. Journal of Behavioral Medicine, 23(3), 311–328. https://doi.org/10.1023/A:1005514310142
[44] Stöber, J., & Pekrun, R. (2004). Advances in test anxiety research. Anxiety, Stress & Coping. An International Journal, 17(3), 205–211. https://doi.org/10.1080/1061580412331303225
[45] Švamberk Šauerová, M., & Kucharská, A. (2022). Význam environmentálích faktorů v hodnocení wellbeingu studentů učitelství v „postcovidové” době. Mezinárodní vědecká konference ICOLLE (pp. 273–286). https://doi.mendelu.cz/pdfs/doi/9900/04/3400.pdf
[46] Trigueros, R., Padilla, A., Aguilar-Parra, J., Lirola, M. J., Garcia Luengo, A. V., Rocamora-Pérez, P., & López-Liria, R. (2020). The influence of teachers on motivation and academic stress and their effect on the learning strategies of university students. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(23), 9089. https://doi.org/10.3390/ijerph17239089
[47] US Media Group. (2023, 22nd June ). New data ahows alarming decline in ‘Basic Skills’ of US students. The Observer. https://sacobserver.com/2023/06/new-data-shows-alarming-decline-in-basic-skills-of-us-students/
[48] Vašátková, D. (2000). Stresové faktory v životě studentů učitelství 1. stupně ZŠ. Pedagogická orientace, 10(2), 53–59.
[49] Vondrová, N., Novotná, M., Pavlasová, L., Robová, J., Stará, J., & Uličná, K. (2020). Video-interventions: Bridges between theory and practice in pre-service teachers‘ development. Karolinum Press. https://doi.org/10.2307/jj.8441677
[50] Xu, W., & Zammit, K. (2020). Applying thematic analysis to education: A hybrid approach to interpreting data in practitioner research. International Journal of Qualitative Methods, 19, 1–9. https://doi.org/10.1177/1609406920918810
[51] Yuan, W., Zhang, L. F., & Fu, M. (2017). Thinking styles and academic stress coping among Chinese secondary school students. Educational Psychology, 37(8), 1015–1025. https://doi.org/10.1080/01443410.2017.1287343
[52] Zeidner, M. (1992). Sources of academic stress: the case of first year Jewish and Arab college students in Israel. Higher Education, 24, 25–40. https://doi.org/10.1007/BF00138616
[53] Zuckerman, M., & Gagne, M. (2003). The COPE revised: Proposing a 5-factor model of coping strategies. Journal of Research in Personality, 37(3), 169–204. https://doi.org/10.1016/S0092-6566(02)00563-9
Copyright © 2025 Studia paedagogica