Vysokoškolská výuka interakce ve třídě: pohled konverzační analýzy

Roč.30,č.1(2025)
Studia paedagogica

Abstrakt

Ačkoli je schopnost vést výuku považována za jednu z klíčových komponent výkonu učitelské profese, zůstává v české vysokoškolské přípravě učitelů problematika interakce ve třídě zatím rozpracována spíše na úrovni doporučení a bez jasnějšího teoretického základu. V tomto příspěvku proto navrhujeme jako východisko konverzační analýzu, která představuje teoretický rámec a současně sadu postupů pro zkoumání probíhajících interakcí. V textu nejprve na ukázce z výuky demonstrujeme hlavní východiska a koncepty, na základě kterých vymezíme přínosnost konverzační analýzy oproti existujícím přístupům založeným na práci s videonahrávkami. V druhé části stručně představíme a zhodnotíme vysokoškolský kurz založený právě na konverzační analýze. Jeho evaluace, vycházející z dotazníku a reflektivních esejí studujících, ukázala, že i přes výhrady týkající se přepisování nahrávek považovali studující konverzační analýzu za přínosnou a že kurz lze celkově označit za užitečný v jejich profesním rozvoji.


Klíčová slova:
interakce ve třídě; konverzační analýza; vzdělávání učitelů
Reference

[1] Aşık, A., & Kuru Gönen, S. İ. (2016). Pre-service EFL teachers' reported perceptions of their development through SETT experience. Classroom Discourse, 7(2), 164–183. https://doi.org/10.1080/19463014.2016.1150865

[2] Auer, P. (2014). Jazyková interakce (J. Nekvapil, P. Kaderka, M. Nekula, V. Dovalil, I. Vasiljev, & M. Sloboda, Přel.). Nakladatelství Lidové noviny.

[3] Auer, P. (2021). Turn-allocation and gaze: A multimodal revision of the "current-speakerselects-next" rule of the turn-taking system of conversation analysis. Discourse Studies, 23(2), 117–140. https://doi.org/10.1177/1461445620966922

[4] Bozbıyık, M., Sert, O., & Dilek Bacanak, K. (2021). The implementation of VEO in an English language education context: A focus on teacher questioning practices. In P. Seedhouse (Ed.), Video enhanced observation for language teaching: Reflection and professional development. Bloomsbury Academic.

[5] Carpenter, L. B. (2023). Supporting student–teacher development of elicitations over time: A conversation analytic intervention. Classroom Discourse, 14(2), 109–127. https://doi.org/10.1080/19463014.2021.1946112

[6] Çelik, S., Baran, E., & Sert, O. (2018). The affordances of mobile-app supported teacher observations for peer feedback. International Journal of Mobile and Blended Learning (IJMBL), 10(2), 36–49. https://doi.org/10.4018/IJMBL.2018040104

[7] Church, A., & Bateman, A. (2020). Conversation analytic role-play method (CARM) for early childhood teacher education. Teacher Development, 24(5), 652–668. https://doi.org/10.1080/13664530.2020.1820371

[8] Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Erlbaum.

[9] Černá, M. (2009). Možnosti využití videozáznamu k rozvoji didaktické znalosti obsahu v přípravném vzdělávání učitelů anglického jazyka. In T. Janík & et al. (Eds.), Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů (s. 97–110). Paido.

[10] Debras, C. (2017). The shrug: Forms and meanings of a compound enactment. Gesture, 16(1), 1–34. https://doi.org/10.1075/gest.16.1.01deb

[11] Dix, C., & Groß, A. (2023). Surprise about news or just receiving information? Moving and holding both eyebrows in co-present interaction. Social Interaction. Video-Based Studies of Human Sociality, 6(3). https://doi.org/10.7146/si.v6i3.142906

[12] Drew, P., & Sorjonen, M.-L. (2011). Dialogue in institutional interactions. In T. A. van Dijk (Ed.), Discourse studies: A multidisciplinary introduction (2nd Ed., pp. 191–216). Sage. https://doi.org/10.4135/9781446289068.n10

[13] Goodwin, C. (2018). Co-operative action. Cambridge University Press.

[14] Gynne, A., Larsson, M., & Sert, O. (2022). Digitaliserad reflektion kring lärares agerande i klassrumsinteraktion. In A. Nordin & M. Uljens (Eds.), Didaktikens språk – om skolundervisningens mål, innehåll och form (pp. 171–180). Gleerups Utbildning AB.

[15] Huth, T., Betz, E., & Taleghani-Nikazm, C. (2019). Rethinking language teacher training: Steps for making talk-in-interaction research accessible to practitioners. Classroom Discourse, 10(1), 99–122. https://doi.org/10.1080/19463014.2019.1570529

[16] Jacknick, C. M. (2021). Multimodal participation and engagement: Social interaction in the classroom. Edinburgh University Press.

[17] Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: Přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5–31. https://doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5

[18] Janík, T., Minaříková, E., Píšová, M., Uličná, K., & Janík, M. (2016). Profesní vidění učitelů a jeho rozvíjení prostřednictvím videoklubů. Masarykova univerzita.

[19] Janík, T., Slavík, J., Češková T., Budínová, I., Minaříková, E., Najvar, P., Bartoňová, M., Ferdiánová, V., Feřt, L., Horniaková, M., Hošpesová, A., Husák, J., Jáč, M., Kouhout, J., Konečná, P., Kričfaluši, D., Kuberská, M., Masopust, P., Mentlík, P.,... Vrhel, M. (2022). Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Masarykova univerzita.

[20] Kaderka, P., Mlynář, J., Nekvapil, J., Sherman, T., & Tůma, F. (2024). Jazyk a sociální interakce v přirozeném světě: O Goodwinově teorii ko-operativního jednání. Slovo a slovesnost, 85(2), 150–172. https://doi.org/10.58756/s7428521

[21] Kratochvílová, J., & Koblihová, H. (2018). Formativní evaluace pedagogicko-psychologické složky profesní přípravy. In J. Malach & D. Vicherková (Eds.), Otázky evaluace výuky na vysokých školách (s. 49–62). Ostravská univerzita.

[22] Majcík, M. (2022). Práce učitele s žákovskou chybou v komunikaci s celou třídou: Roč. M. Masarykova univerzita.

[23] Malach, J. (2016). Parametry nástrojů vnitřního hodnocení výuky a učení na vysokých školách. In J. Malach, Z. Sikorová, N. Sklenářová, & M. Kocór (Eds.), Vnitřní evaluace kvality výuky v terciálním vzdělávání (s. 60–72). Ostravská univerzita.

[24] Malin, N. (2017). Theoretical frameworks used in studying professions. Social Work & Social Sciences Review, 19(1), 7–30.

[25] Michek, S., & Maněnová, M. (2016). Hodnocení učitelů studenty na Pedagogické fakultě UHK. In J. Malach, Z. Sikorová, N. Sklenářová, & M. Kocór (Eds.), Vnitřní evaluace kvality výuky v terciálním vzdělávání (s. 103–123). Ostravská univerzita.

[26] Miles, M., Huberman, A., & Saldaña, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (3th Ed.). Sage.

[27] Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). RVP G–Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/

[28] Mondada, L. (2018). Multiple temporalities of language and body in interaction: Challenges for transcribing multimodality. Research on Language and Social Interaction, 51(1), 85–106. https://doi.org/10.1080/08351813.2018.1413878

[29] Nekvapil, J. (2017). Konverzační analýza. In P. Karlík, M. Nekula, & J. Pleskalová (Eds.), CzechEncy—Nový encyklopedický slovník češtiny. https://www.czechency.org/slovnik/KONVERZAČNÍ ANALÝZA

[30] Oon, P.-T., Spencer, B., & Kam, C. C. S. (2017). Psychometric quality of a student evaluation of teaching survey in higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 42(5), 788–800. https://doi.org/10.1080/02602938.2016.1193119

[31] Píšová, M. (2005). Klinický rok: Procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Univerzita Pardubice.

[32] Píšová, M., Najvar, P., Janík, T., Hanušová, S., Kostková, K., Janíková, V., Tůma, F., & Zerzová, J. (2011). Teorie a výzkum expertnosti v učitelské profesi. Masarykova univerzita.

[33] Průcha, J. (2017). Moderní pedagogika (6. vyd.). Portál.

[34] Schegloff, E. A. (2007). Sequence organization in interaction: A primer in conversation analysis I. Cambridge University Press.

[35] Seedhouse, P. (2004). The interactional architecture of the language classroom: A conversation analysis perspective. Blackwell.

[36] Seedhouse, P. (2008). Learning to talk the talk: Conversation analysis as a tool for induction of trainee teachers. In S. Garton & K. Richards (Eds.), Professional encounters in TESOL: Discourses of teachers in teaching (pp. 42–57). Palgrave Macmillan UK. https://doi.org/10.1057/9780230594173_3

[37] Seedhouse, P. (Ed.) (2022). Video enhanced observation for language teaching: Reflection and professional development. Bloomsbury Academic.

[38] Sert, O. (2015). Social interaction and L2 classroom discourse. Edinburgh University Press.

[39] Sert, O. (2019). Classroom interaction and language teacher education. In S. Walsh & S. Mann (Eds.), The Routledge handbook of English language teacher education (pp. 216–238). Routledge.

[40] Sert, O. (2021). Transforming CA findings into future L2 teaching practices: Challenges and prospects for teacher education. In S. Kunitz, N. Markee, & O. Sert (Eds.), Classroom-based conversation analytic research: Theoretical and applied perspectives on pedagogy (pp. 259–279). Springer.

[41] Sert, O. (2023, 14. prosince). AI-Assisted reflective practice in teacher education: preliminary observations from a pilot study [prezentace na sympoziu]. The 2nd MIND mini-symposium – At the crossroads of collaboration, interaction and development: A MIND map for research on teaching and learning, Västerås, Sweden.

[42] Sert, O., Gynne, A., & Larsson, M. (2024). Developing student-teachers' interactional competence through video-enhanced reflection: A discursive timeline analysis of negative evaluation in classroom interaction. Classroom Discourse, 1–30. https://doi.org/10.1080/19463014.2024.2337184

[43] Sikveland, R. O., Moser, T., Solem, M. S., & Skovholt, K. (2023). The effectiveness of the Conversation Analytic Role-Play Method (CARM) on interactional awareness: A feasibility randomized controlled trial with student teachers. Teaching and Teacher Education, 129, 104136. https://doi.org/10.1016/j.tate.2023.104136

[44] Skovholt, K., Solem, M. S., Vonen, M. N., Sikveland, R. O., & Stokoe, E. (2021). Asking more than one question in one turn in oral examinations and its impact on examination quality. Journal of Pragmatics, 181, 100–119. https://doi.org/10.1016/j.pragma.2021.05.020

[45] Soukup, P., Trahorsch, P., & Chytrý, V. (2021). Míry věcné významnosti s intervaly spolehlivosti a ukázky jejich využití v pedagogické praxi. Studia paedagogica, 26(3), 131–165. https://doi.org/10.5817/SP2021-3-6

[46] Stiburek, Š. (2023, 8. září). Očima studentů: Chtěli jsme předmětovou anketu nahradit něčím, co opravdu pomůže učení zlepšit. Universitas: magazín vysokých škol. https://www.universitas.cz/tema/10998-ocima-studentu-chteli-jsme-predmetovou-anketu-nahradit-necim-co-opravdu-pomuze-uceni-zlepsit

[47] Strauss, A., & Corbin, J. M. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2nd Ed.). SAGE Publications.

[48] Suk, D., Kopecký, O., Mlčochová, D., Kouba, M., Exnerová, M., Závadová, I., & Rusinová, K. (2022). Studentská evaluace výuky paliativní medicíny na lékařské fakultě. Paliativní medicína, 3(3), 18–27.

[49] Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., & Sedláček, M. (2016). Jak se učitelé učí: Cestou profesního rozvoje k dialogickému vyučování. Masarykova univerzita.

[50] Šeďová, K., Šalamounová, Z., Švaříček, R., & Sedláček, M. (2020). Getting dialogic teaching into classrooms: Making change possible. Springer Singapore.

[51] Šeďová, K., Švaříček, R., & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Portál.

[52] Štech, S. (2023). Učitelská kvalifikace dnes – de-profesionalizace praxí? Pedagogická orientace, 33(1), 46–64. https://doi.org/10.5817/PedOr2023-1-46

[53] Švaříček, R. (2019). Vzdělávání učitelů k efektivní výukové komunikaci. In K. Šeďová, Z. Šalamounová, R. Švaříček, M. Sedláček, M. Majcík, & J. Navrátilová (Eds.), Výuková komunikace (s. 111–120). Masarykova univerzita.

[54] Švecová, Z. (2011). Virtuální hospitace: Zkušenosti z Výzkumného ústavu pedagogického v Praze. In T. Janík & E. Minaříková (Eds.), Video v učitelském vzdělávání: Teoretická východiska, výzkum, aplikace (s. 94–101). Masarykova univerzita.

[55] Tůma, F. (2017). Interakce ve výuce anglického jazyka na vysoké škole pohledem konverzační analýzy. Masarykova univerzita.

[56] Walsh, S. (2013). Classroom discourse and teacher development. Edinburgh University Press.

[57] Waring, H. Z., & Creider, S. C. (2021). Micro-Reflection on Classroom Communication: A Fab Framework. Equinox.

Metriky

0

Crossref logo

0


0

Views

0

PDF views