Teorie transformativního učení (se) dospělých
Roč.17,č.1(2012)
Studia paedagogica: Vzdělávat dospělé
V druhé polovině 20. století vznikla řada teorií učení se a vzdělávání dospělých, které měly za cíl vysvětlit a při jejich aplikaci do praxe umožnit a usnadnit adaptaci dospělého člověka na rychlé společenské a technologické změny, jež se v té době začaly projevovat v nejrůznějších oblastech života lidí v tzv. západní společnosti. Jednou z těchto teorií je i teorie transformativního učení Jacka Mezirowa. Jedná se o konstruktivisticky orientovanou teorii určenou pro vzdělavatele dospělých a zaměřenou specificky na dospělé účastníky vzdělávání v situaci, kdy již „nevystačí“ pouze s tím, co se naučili v dětství, a s nekritickým přijímáním autorit. Cílem článku je představit teorii transformativního učení z hlediska jejího vývoje i současné podoby včetně její kritiky jako možnou inspiraci pro teorii a praxi vzdělávání dospělých v České republice.
vzdělání dospělých; teorie učení; teorie transformativního učení; Jakc Mezirow; společenské změny
BELL, D. Kulturní rozpory kapitalismu. Praha: SLON, 1999. ISBN 80-85850-84-2.
Celoživotní učení pro všechny. OECD, 1996.
CLARK, M. C., WILSON, A. L. Context and Rationality in Mezirow’s Theory of Transformational Learning. Adult Education Quarterly, 1991, roč. 41, č. 2, s. 75–91. ISSN 0741-7136.
COLLARD, S., LAW, M. The Limits of Perspective Transformation: A Critique of Mezirow’s Theory. Adult Education Quarterly, 1989, roč. 39, č. 2, s. 99–107. ISSN 0741-7136.
CRANTON, P. Understanding and Promoting Transformative Learning: A Guide for Educators of Adults. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1994. ISBN 0-7879-0017-6.
HART, M. Critical Theory and Beyond: Further Perspectives on Emancipatory Education. Adult Education Quarterly, 1990, roč. 40, č. 3, s. 125–138. ISSN 0741-7136.
HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178 581-4.
INGLIS, T. Empowerment and Emancipation. Adult Education Quarterly, 1997, roč. 48, č. 1, s. 3–15. ISSN 0741-7136.
JOHNSON, P. Dějiny amerického národa. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0799-7.
KALHOUST, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON, 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.
MERRIAM, S. B. The Role of Cognitive Development in Mezirow’s Transformational Learning Theory. Adult Education Quarterly, 2004, roč. 55, č. 1, s. 60–68. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. Perspective Transformation. Adult Education Quarterly, 1978, roč. 28, č. 2, s. 100–110. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. A Critical Theory of Adult Learning and Education. Adult Education Quarterly, 1981, roč. 32, č. 1, s. 3–24. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. Concept and Action in Adult Education. Adult Education Quarterly, 1985, roč. 35, č. 3, s. 142–151. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. Transformation Theory and Cultural Context: a Reply to Clark and Wilson. Adult Education Quarterly, 1991a, roč. 41, č. 3, s. 188–192. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco, Oxford: Jossey-Bass Publishers, 1991b. ISBN 1-55542-339-6.
MEZIROW, J. Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory. In MEZIROW, J. and Associates (Eds.). Learning as Transformation: Critical Perspectives on a Theory in Progress. San Francisco: Jossey-Bass, 2000, s. 3–33. ISBN 0-7879-4845-4.
MEZIROW, J. Forum Comment on Sharan Merriam’s „The Role of Cognitive Development in Mezirow’s Transformational Learning Theory“. Adult Education Quarterly, 2004, roč. 55, č. 1, s. 69–70. ISSN 0741-7136.
MEZIROW, J. An Overview on transformative learning. In CROWTHER, J.,
NEWMAN, M. Response to Understanding Transformation Theory. Adult Education Quarterly, 1994, roč. 44, č. 4, s. 233–235. ISSN 0741-7136.
PETRUSEK, M. Společnosti pozdní doby. Praha: SLON, 2006. ISBN 80-86429-63-6.
PIETRYKOWSKI, B. Knowledge and Power in Adult Education: Beyond Freire and Habermas. Adult Education Quarterly, 1996, roč. 46, č. 2, s. 82–97. ISSN 0741-7136.
PONGS, A. (Ed.). V jaké společnosti vlastně žijeme? Praha: Nakladatelství ISV, 2000. ISBN 80-85866-59-5.
SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1.
SUTHERLAND, P. (Ed.). Lifelong Learning: Concepts and contexts. Oxon: Routledge, 2008, s. 24–38. ISBN 978-0-415-44305-0.
ŠIMEK, D. Andragogika na pokraji vědy. S-Obzor, 1995, roč. 4, č. 2–3, s. 97–99. ISSN 1210-6089.
TAYLOR, E. W. Building upon the theoretical debate: A critical review of the empirical studies of Mezirow’s transformative learning theory. Adult Education Quarterly, 1997, roč. 48, č. 1, s. 34–59. ISSN 0741-7136.
TENNANT, M. C. Perspective Transformation and Adult Development. Adult Education Quarterly, 1993, roč. 44, č. 1, s. 34–42. ISSN 0741-7136.
TINDALL, G. B., SHI, D. E. Dějiny Spojených států amerických. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-452-1.
TITMUS, C. J. Adult Education: Concepts and Principles. In TUIJNMAN, A. C. (Ed.). International Encyclopedia of Adult Education and Training. Oxford: Pergamon, 1996, s. 9–17. ISBN 0-08-042305-1.
Copyright © Studia paedagogica