Reflections on the focus of education in the Theresienstadt ghetto based on reports by Theresienstadt's educators
Roč.18,č.4(2013)
Studia paedagogica
final solution to the Jewish question; Theresienstadt ghetto; Theresienstadt's education; Theresienstadt’s educators; Department of Care for Children and Young People
[1] Adler, H. G. (1955). Theresienstadt 1941–45. Das Antlitz einer Zwangsgemeinschafts: Geschichte, Soziologie, Psychologie. Tübingen: JCB Mohr.
[2] Adler, H. G. (2003). Terezín 1941–1945. Tvář nuceného společenství [Theresienstadt 1941– The Face of Forced Fellowship]. Praha: Barrister–Principal.
[3] Adorno, T. (1970). Erziehung nach Auschwitz. In T. Adorno, Erziehung zur Mündigkeit (pp. 92–109). Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
[4] Arendt, H. (1989). Nach Auschwitz. Berlin: Edition Tiamat.
[5] Brod, T., Kárný, M., & Kárná, M. (Eds.). (1994). Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau [Theresienstadt: a Family Camp in Osvětim-Birkenau]. Praha: Melantrich.
[6] Drachmann, E. (1936). K otázkám židovského školství [On the Questions of Jewish Education]. Brno: Spolek Židovská škola.
[7] Frankl, V. E. (1996). A přesto říci životu ano [Say Yes to Life in Spite of Everything]. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
[8] Chládková, L. (1992). Terezínské děti – bilance [The Children of Theresienstadt: a Summary]. In M. Kárný & V. Blodig (Eds.), Terezín v konečném řešení židovské otázky [Theresienstadt and Its Role in the Final Solution of the Jewish Question] (pp. 144–148). Praha: Logos.
[9] Kasperová, D. (2005). Theresienstädter Erziehung. Versuch einer pädagogischen Untersuchung. In S. Höhne, M. Mekula, M. Tvrdík, & I. Cvrkal (Eds.), Brücken (pp. 269–290). Praha: Lidové noviny.
[10] Kasperová, D. (2010). Výchova a vzdělávání židovských dětí v protektorátu a v ghettu Terezín [Education of Jewish Children in the Protectorate and the Theresienstadt Ghetto]. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
[11] Kárný, M. (1991). "Konečné řešení". Genocida českých židů v německé protektorátní politice ['Final Solution': The Genocide of Czech Jews in the Protectorate of Bohemia and Moravia]. Praha: Academia.
[12] Kárný, M., & Blodig, V. (Eds.) (1992). Terezín v konečném řešení židovské otázky [Theresien-stadt and Its Role in the Final Solution of the Jewish Question]. Praha: Logos.
[13] Klein, P. (2006). Terezín: ghetto, nebo koncentrační tábor? [Theresienstadt: ghetto or a concentration camp?] In M. Kárný, M. Kárná, & E. Lorencová, Terezínské studie a dokumenty 2006 [Theresienstadt's studies and documents 2006] (pp. 100–111). Praha: Academia.
[14] Lagus, K., & Polák, J. (1964). Město za mřížemi [The City Behind Bars]. Praha: Naše vojsko.
[15] Polák, E. (1994). Terezín v "konečném řešení židovské otázky" [Theresienstadt and its Role in the 'Final Solution of the Jewish Question']. In T. Brod, M. Kárný, & M. Kárná (Eds.), Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau [Theresienstadt: a Family Camp in Osvětim-Birkenau] (pp. 15–35). Praha: Melantrich.
[16] A report from Dr. Gertrud Bäuml. Über positive Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[17] A report from Rosa Engländer. Unsere Aufgabe – unser Weg, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[18] A report from Luisa Fischer. Social Care in L 417, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[19] A report from Berta Freund. Erziehung ist Kunst – Kunst ist Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[20] A report from Fredy Hirsch. Our Youth in Terezín, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[21] A report from Dr. Leo Janowitz. No title, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[22] A report from Dr. Franz Kahn. Das Paradox der jüdischen Erziehungin, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[23] A report from Israel Kestenbaum. Jüdische Erziehung, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[24] A report from Ota Klein. O takzvané politické výchově mládeže On the So-called Political Education of the Young, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[25] A report from MUDr. Rudolf Klein. No title, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[26] A report from Egon Redlich. The Three Tasks in Caring for the Young, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[27] A report from Ing. Otto Zucker. Ein Jahr L 417, no. 304. The Jewish Museum in Prague, Collection Theresienstadt.
[28] Vedem, Vol. 2, K 6A, no. 1317. Terezín Memorial.
[29] Zucker, O. (undated). Dějiny terezínského ghetta 1941–43 [History of the Theresienstadt Ghetto 1941–43]. A 5250 – K 17.
[30] Hořec, J. (Ed.) (1961). Deníky dětí. Deníky a zápisky z koncentračních táborů [Diaries of Children. Diaries and Logs from Concentration Camps]. Praha: Naše vojsko.
[31] Křížová, R., Kotouč, K. J., & Ornest, Z. (Eds.) (1995). Je mojí vlastí hradba ghett? [Is My Homeland a Barrier of Ghettos?]. Praha: Aventinum.
[32] Redlich, E. (1995). Zítra jedeme, synu, pojedeme transportem [We Shall Go Tomorrow, Son, Go on the Transport]. Brno: Doplněk.
Copyright © 0 Studia paedagogica