A Day in the Life of Women and Men – Girls’ and Boys’ Gender-Bound Ideas about Their Future

Vol.15,No.1(2010)
The Phenomenon of Time in Education

Abstract

The development of the gender identity culminates in adolescence. One of its important aspects is the image of one’s own future: as a woman or a man, what is my life going to (or should) be like? The adolescents construct such ideas in confrontation with the requirements of gender roles they are often unaware of. Also, on the contrary, they consider their ideas about the future to be entirely a question of their own choice. This strengthens the influence of gender stereotypes on adolescent girls and boys. The article discusses similarities and differences between girls’ and boys’ ideas about their adult life. It is based on an analysis of 98 descriptions of everyday routines in adulthood as written by adolescent pupils. Each description consisted of two parts: the idea of one’s own future and the idea of the future if you were of the opposite sex. The descriptions show how differently girls and boys think about their prospects and how their ideas are influenced by their identification with gender categories. This corresponds with numerous psychological theories of gender identity development and the theories of gender order.


Keywords:
adolescence; gender identity; image of one's own future's own future s own future
References

BANDURA, A. Self-efficacy: The Excercise of Control. new York: Freeman, 1997. ISBN 978-07-167-2626-5.

BEAL, C. Boys and girls: The development of gender roles. new York: McGraw-Hill, 1994. ISBN 978-00-700-4533-0.

BEM, S. The Lenses of gender: transforming the debate on sexual inequality. new Haven: Yale University Press, 1993. ISBN 0-300-06163-3.

BOURDIEU, P. Nadvláda mužů. Praha: karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.

COFFEY, A., ATTKINSON, P. Making sense of qualitative data. London: SAGE Publications, 1996. ISBN 978-08-039-7053-3.

ERIKSON, E. H. Identity and the Life-Circle. New York: nortin, 1980. ISBN 978-0393311327.

FIALOVÁ, l. et al. Představy mladých lidí o manželství a rodičovství. Praha: Slon, 2000. ISBN 80-85850-87-7.

GILLIGAN, C. Jiným hlasem. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-402-8.

CHODOROW, n. The Reproduction of Mothering: Psychoanalysis and the Sociolog y of Gender. Los Angeles: Berkeley University Press, 1999. ISBN 0-520-22155-9.

JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2284-9.

KIMMEL, M. s. The gendered society. new York: oxford University Press, 2000. ISBN 0-195-39902-1.

KLUSÁK, M. (Pražská skupina školní etnografie) Profi-volba z deváté třídy. Praha: Pedagogická fakulta Uk, 2005. ISBN 80-7290-216-4.

LLOYD, M. A. Adolescence. new York: Harper & row Publisher, 1985. ISBN 0060440678.

MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-348-X.

MARCIA, J. Identity in Adolescence. In ADElson, J. (Ed.) Handbook of Adolescent Psychology. new York: Willey, 1980. ISBN 0-471-03793-1.

PAVELKOVÁ, I. Perspektivní orientace jako činitel rozvoje osobnosti. Praha: Academia, 1990. ISBN 80-200-0055-0.

RICOUER, P. Čas a vyprávění I. Praha: OIKOYMENH, 2000.

SMETÁČKOVÁ, I. (Ed.) Genderové aspekty přechodu žáků/yň mezi vzdělávacími stupni. Interní závěrečná z práva. Praha: sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005.

ŠMÍDOVÁ, I. Genderovaná volba práce: statusové šance a vzdělávací rozhodovací strategie. Sociologický časopis / Czech Sociological Review, roč. 45, č. 4, s. 707–726, 2009. ISSN 0038-0288.

ZÁBRODSKÁ, K., BLATNÝ, M. Rodová přesvědčení a rodové aspekty sebepojetí adolescenčních dívek a chlapců. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, roč. 40, č. 1, s. 30–42, 2006. ISSN 0555-5574.

ZAPlETALOVÁ, J. Výchovné poradenství. Zpravodaj Institutu pedagogicko-psychologického poradenství ČR a Asociace poradenských pracovníků ve školství, 36–37, 2, s. 1–68, 2003. ISSN

12147230.

Metrics

149

Views

64

PDF (Czech) views