Extraordinary Events in Family – School Communication
Vol.16,No.2(2011)
Studia paedagogica
The paper describes and analyses extraordinary events in family - school communication. It focuses not only on negotiation of power and responsibility but also on legality and legitimacy of observed situations and their importance for individual participants and the influence on authority of both institutions. Extraordinary events are interpreted in terms of strategies of combat among parents, children and teachers.
School – family communication; extraordinary events; authority; strategies of power struggle
ARENDTOVÁ, H. Mezi minulostí a budoucností. Brno: Centrum pro studium demokracie
a kultury, 2002. ISBN 80-85959-92-5.
DE CARVALHO, M. E. Rethinking Family - School Relations: A Critique of Parental Involvement in Schooling. London: Lawrence Erlbaum Associates, 2000. ISBN 0-8058-3496-6.
FURNELL , S., PHIPPEN, A. Taking responsibility for online protection – why citizens have
their part to play. Computer Fraud & Security. 2007, roč. 26, č. 7–8, s. 8–13. ISSN 1361-3723.
HAVLÍK , R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-635-7.
CHRISTENSON , S. L., SHERIDAN, S. M. Schools and families. London – New York: The
Guilfort Press, 2001. ISBN 1-57260-654-8.
KAŠČÁK , O. Moc školy. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006. ISBN 80-224-0905-7.
KELLLER, J. Nedomyšlená společnost. Brno: Doplněk, 1992. ISBN 80-85765-97-7.
KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Chrám, výtah a pojišťovna. Praha: SLON , 2008. ISBN 978-80-86429-78-6.
KOLÁŘ , M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
KREJČÍ , V., KOPECKÝ, K. Nebez pečí elektronické komunikace I, II. Zpráva z výzkumného
šetření. Olomouc, 2010–2011. [cit. 2011-02-16 ]. Dostupné z: .
LIPOVETSK Y, G. Soumrak povinnosti: bezbolestná etika nových demokratických časů. Praha: Prostor, 1999. ISBN 80-7260-008-7.
MOŽNÝ, I. Česká rodina pozdní modernity. Nová podoba starého partnera a rivala školy.
Pedagogika, 2004, roč. 54, č. 4, s. 309–325. ISSN 3330-3815.
ONG, W. J. Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1124-4.
RABUŠICOVÁ, M., ČIHÁČ EK, V., EMMERO VÁ, K., ŠEĎOVÁ, K. Role rodičů ve vztahu
ke škole – empirická zjištění. Pedagogika, 2003, roč. 53, č. 3, s. 309–319. ISSN 0031-3815.
ŠEĎOVÁ, K. Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní
školy. Studia paedagogica, 2009, roč. 14, č. 1, s. 27–52. ISSN 1803-7437.
ŠTECH, S. Co je učitelství a lze se mu naučit? Pedagogika, 1994, roč. 44, č. 4, s. 310–320. ISSN 3330-3815.
ŠTECH, S., VIKTORO VÁ, I. Typizační postupy rodičů a učitelů na začátku 2. stupně ZŠ.
In Pražská skupina školní etnografie (eds.). Typy žáků. Praha: ÚPPV PedF UK, 1993,
s. 43–98. ISBN 80-901677-0-5.
ŠTECH, S., VIKTOROVÁ, I. Vztahy rodiny a školy – hledání dialogu. In KOLÁRIKOVÁ, Z., PUPALA, B. (eds.). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001, s. 57–94.
ISBN 80-7178-585-7.
THOMSON , B. Characteristics of Parent-Teacher E-mail Communication. Communication
Education, 2008, roč. 57, č. 2, s. 201–223. ISSN 0363-4523.
VAŠUTOVÁ, M. a kol. Proměny šikany ve světě nových médií. Ostrava: Filozofická fakulta, 2010.
ISBN 978-00-7368-858-5.
VIKTOROVÁ, I. Od sedmi do jedenácti: jak děti mladšího školního věku píší literaturu. Praha:
Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1630-8.
VOJTÍŠKOVÁ, K. Interakce rodiny a školy pohledem matek. Pedagogika, 2010, roč. 60, č. 2,
s. 115–116. ISSN 0031-3815.
WEBER, M. Autorita, etika a společnost. Pohled sociologa do dějin. Praha: Mladá fronta, 1997. ISBN 80-204-0611-5.
Copyright © Studia paedagogica